Drevning, hur funkar det?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
jag funderar på att dreva ner hojen då jag inte anser mig ha nytta av en toppfart på 230+ utan nöjer mig med 200, men vill gärna ha mer drag i den.

som det är nu varvar den 4500rpm i 100, om jag går upp säg 4kugg bak, hur stor blir skillnaden i 100?
märks detta på soppaförbrukning åkbarhet med mera?

lista gärna upp både för och nackdelar med att dreva. tips är välkommet!

Mvh Patrik
 
någon måste väl ha nåra tipps, det är väl många som har pysslat med drevning? :va
 
Räkna ut orginal utväxlingen = antal kuggar bak/antal kuggar fram
Sen gör du lika med den utväxling du vill prova.

Slutligen så tar du skillnaden (ny drevning minus den gamla drevningen) och delar skillnaden med orginaldrevningen, då får du har skillnad i % mellan orginal och den nya drevningen.

Sen kan du räkna på skillnad i toppfart, bänsleförbrukning och liknande.
 
Fluxir skrev:
någon måste väl ha nåra tipps, det är väl många som har pysslat med drevning? :va
Det finns jättemånga som håller på med drevning men jag behöver siffror att räkna med då jag inte tänker leta tag på en instruktionsbok till en FZR600-91
i kväll. Om det nu är den du syftar på.
Mvh Roberth
 
Jag har en 600'a iofs lite nyare an din. Den har jag kuggat upp två tander bak och nu ar den lattare och kontrollera på bakhjulet (mera styrka så at jag ej behøver vara brutal for at få upp den) funkar fint! och varvar helt ok i motorvags fart (4500rpm)
 
Roberth skrev:
Det finns jättemånga som håller på med drevning men jag behöver siffror att räkna med då jag inte tänker leta tag på en instruktionsbok till en FZR600-91
i kväll. Om det nu är den du syftar på.
Mvh Roberth

jag har alla storlekar på drev å sånt, det står i boken, sån har jag. det jag är nyfiken på är hur mkt skillnad det gör, kan ju bli lite halvdyrt att hållas å mickla med sånt känns det som, drev är iof billiga, men kedjor destodyrare.
 
Arctic#1 skrev:
Jag har en 600'a iofs lite nyare an din. Den har jag kuggat upp två tander bak och nu ar den lattare och kontrollera på bakhjulet (mera styrka så at jag ej behøver vara brutal for at få upp den) funkar fint! och varvar helt ok i motorvags fart (4500rpm)

okej, behövde du byta kedja när du drevade?
 
Arctic#1 skrev:
Jag har...
...funkar fint! och varvar helt ok i motorvags fart (4500rpm)

//Halvofftopic: 4500?`Vad har ni för motorvägsfart i norge? 4500 med orginaldrevning på min zx6r-00 är 90 jämt? Om du drevat upp den bak två kugg så går den ju inte fortare direkt, även om 2 kugg bak inte är så mkt.

/Oskar
 
Ozzie skrev:
//Halvofftopic: 4500?`Vad har ni för motorvägsfart i norge? 4500 med orginaldrevning på min zx6r-00 är 90 jämt? Om du drevat upp den bak två kugg så går den ju inte fortare direkt, även om 2 kugg bak inte är så mkt.

/Oskar

min varvar 4500 i 100... det är dock en FZR... men endå. motorvägsfart är iof 110... :va
 
Fluxir skrev:
okej, behövde du byta kedja när du drevade?

Rent allmänt brukar det rekommenderas att byta drivpaketet som enhet, dvs drev OCH kedja. Anledningen till det är att de "nöts" in som en enhet och om bara en av dem byts så slits drivpaketet snabbare.

Fördelarna med att dreva är att man kan anpassa varvtalet till hastigheten och precis som det talas om i tråden få en högvarvig hoj att få lägre varv vid given hastighet (uppdrevning) alternativt få motorn till högre varvtal=förhoppningsvis starkare (neddrevning). Därav jättemackor till bakdrev på stunthojar och större framdrev/mindre bak på turbohojar ("minska" kraften, varvtalet).

En nackdel är att hastighetsmätaren med största sannolikhet kommer att visa (mer) fel.

/O

Ädith:
Man MÅSTE inte byta allt i drivpaketet. Du kan ju med fördel köpa några drevstorlekar och "prova ut" vilken drevning du tycker passar för ditt användningsområde för att när du har hittat rätt förhållande mellan fram/bak-drev skaffa ny kedja.
Slutädith
 
Last edited:
Hur påverkas trippmätaren av en sån operation? Jag menar det är ju inte så ballt om trippmätaren visar att du har kört 700 mil när du egentligen bara kört 500 mil osv. :confused:
 
FUBAR skrev:
Hur påverkas trippmätaren av en sån operation? Jag menar det är ju inte så ballt om trippmätaren visar att du har kört 700 mil när du egentligen bara kört 500 mil osv. :confused:

In min instängd lilla värld så skulle givetvis även den påverkas. Tror INTE att hastigheten mäts på olika ställen för de olika uppgifterna, dvs tripp, total körsträcka och även hastighet kommer från samma "källa".

Rätta mej gärna om jag är fel ute!

/O
 
FUBAR skrev:
Hur påverkas trippmätaren av en sån operation? Jag menar det är ju inte så ballt om trippmätaren visar att du har kört 700 mil när du egentligen bara kört 500 mil osv. :confused:


på min hoj spelar det ingen som hellst roll hur mkt jag än drevar, mätarn sitter på framhjulet så... :tummenupp

om man gör så att man köper ett "driv-kit" med säg 15/52 samt har kvar de gammla prylarna som är 15/46 så kan man ju byta om man vet med sig attman ska ut på en längre resa, eller helt enkelt vill ha tillbaka av nån annan anledning.

men eftersom jag är ganska ny på sånt här så undrar jag självklart hur mkt detta ger, om det är värt det? har fått tag i en bra exel fil, som man kunde räkna med, den visar dock ej varvtal vid 100, så om någon är grym på exel kan dom ju få ändra den så det kommer med oxå.

EDIT: länken till exelfilen LÄNK
 
Fluxir skrev:
...om man gör så att man köper ett "driv-kit" med säg 15/52 samt har kvar de gammla prylarna som är 15/46 så kan man ju byta om man vet med sig attman ska ut på en längre resa, eller helt enkelt vill ha tillbaka av nån annan anledning.

men eftersom jag är ganska ny på sånt här så undrar jag självklart hur mkt detta ger, om det är värt det? har fått tag i en bra exel fil, som man kunde räkna med, den visar dock ej varvtal vid 100

46/52=0,8846*lägre hastighet vid samma vartal. (Förutsatt att du inte byter framdrev)
Åt andra hållet
52/46=1,1304*högre varvtal för samma hastighet.
Dvs 4500*1,1304=5086,956 blir ditt "nya" varvtal i 100. (förutsatt 4500 i 100 innan)

Om det är värt det? Det får du "känna" efter själv. En annan risk med att byta till MYCKET större/mindre drev är att kedjan kan behöva kortas/förlängas.

Hoppas det hjälpte och du förstod beräkningssättet.

/O
 
Om du följer linjen för högsta växeln i grafrutan till 100 km/h ser du på den vertikala axeln hur mycket motorn varvar då.

Eller så räknar du ut det. 100 * 8500 rpm / 191 = 4450 rpm
 
Bearing skrev:
Om du följer linjen för högsta växeln i grafrutan till 100 km/h ser du på den vertikala axeln hur mycket motorn varvar då.

Eller så räknar du ut det. 100 * 8500 rpm / 191 = 4450 rpm


nu vet ja inte var du fick de siffrorna ifrån ?
 
Ozzie skrev:
46/52=0,8846*lägre hastighet vid samma vartal. (Förutsatt att du inte byter framdrev)
Åt andra hållet
52/46=1,1304*högre varvtal för samma hastighet.
Dvs 4500*1,1304=5086,956 blir ditt "nya" varvtal i 100. (förutsatt 4500 i 100 innan)

Om det är värt det? Det får du "känna" efter själv. En annan risk med att byta till MYCKET större/mindre drev är att kedjan kan behöva kortas/förlängas.

Hoppas det hjälpte och du förstod beräkningssättet.

/O

aa, så kunde man göra. :tummenupp

det tackar jag så mkt för.

är 5100rpm ett körbart varvtal?

jag har altså knappt kört hojen.. :näsblod
 
Fluxir skrev:
nu vet ja inte var du fick de siffrorna ifrån ?
Fick dom från excelfilen du länkade till. Det stod att den går i 191 km/h vid 8500 rpm. Så då räknade jag fram varvtalet vid 100 km/h genom att multiplicera 8500 rpm med 100 km/h och dividera med 191 km/h.
 
Bearing skrev:
Fick dom från excelfilen du länkade till. Det stod att den går i 191 km/h vid 8500 rpm. Så då räknade jag fram varvtalet vid 100 km/h genom att multiplicera 8500 rpm med 100 km/h och dividera med 191 km/h.


aa, okej.. det är inte till min hoj, till nån konstig Motard tror jag...
 
Fluxir skrev:
aa, så kunde man göra. :tummenupp

det tackar jag så mkt för.

är 5100rpm ett körbart varvtal?

jag har altså knappt kört hojen.. :näsblod

No probs. Min varvar som sagt var 4500 i 90, dvs 5000 i 100, 10000 i 200 osv osv. Orginaldrevning. Jag lever än...
För vardagsbruk så är det inga problem. Redan i 100 blås så stör man sig mer på vindbruset. (Ja, jag kör orginalsystem->Onsdagskörningar på sviestad)

Såg att någon använt ditt excel-ark och räknat ut ett annat varvtal för dej i 100 än det jag fick fram? Antar att detta värde bara interpolerades fram av stödpunkterna i diagrammet utan att fylla i din hojs utväxling?

Lycka till med hojen och kör säkert!

/O

Ädith: Ahh, såg att han svarat för sig själv. Där har du förklaring till skillnaden.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top