Mineral olja under inkörning?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har en kompis som tävlar i cross åkte upp till en snubbe uppe i någon skog med sin cross för att få hjälp med att ta bort kopplings korgen...

killen började visa alla sina kolvar han hade hade antecknat exakt vilka förgarsarinstälningar, temp ute och hur han hade kört in kolven.

Visade stora skilnader på hur kolvringarna såg ut beroende på vilken olja man hade kört in den med :va

Det bästa enligt honom hade varit att köra första timmen på mineral olja, tror det var just för att få kvar spänsten i ringarna :va

Jag är mycket fundersam på om någon kan bekräfta eller rätta det min kompis berättat att han sa??

Det gäller 2-takts motor alltså

Skulle det vara skadigt att köra på mineral olja....(vet inte vad det är)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
RS "Alex" skrev:
Skulle det vara skadigt att köra på mineral olja....(vet inte vad det är)
Nej, det är inte skadligt. Det är "vanlig" olja....

Anledningen till att man kör in med sån olja är bl.a. att den är billigast och sedan slits ringarna in bättre mot cylinderväggen. Med syntetolja finns risken att friktionen blir för liten vid inkörningen och ringarna får en blank och hård yta. Följden blir sämre komp och att motorn drar mer olja (4-takt).

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jåke skrev:
Nej, det är inte skadligt. Det är "vanlig" olja....

Anledningen till att man kör in med sån olja är bl.a. att den är billigast och sedan slits ringarna in bättre mot cylinderväggen. Med syntetolja finns risken att friktionen blir för liten vid inkörningen och ringarna får en blank och hård yta. Följden blir sämre komp och att motorn drar mer olja (4-takt).

finns det någon yttligare att bekräfta det här?

funderar på om man kanske ska göra så första timmen sen när man ska byta kolv då.... alltså om jag byter olja under första timmen så kommer även jag 2-takt att kunna ha högre komp=mer hk efter inkörning än om jag hade kört på syntet :)

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är så det går till.

Tips: Använd sökfunktionen nästa gång så slipper vi en massa extratrådar om samma sak....

EDIT Lite sen.... /EDIT

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Biker66 skrev:
Det är så det går till.

Tips: Använd sökfunktionen nästa gång så slipper vi en massa extratrådar om samma sak....

EDIT Lite sen.... /EDIT

Du säger det alltså men då kan du gärna visa mig del tråden är du snäll för jag kan inte hitta någon tråd där jag får veta något om en mineral olja i en 2 takts motor :va

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Okejdå, ingen tråd här, men det fanns en hel del utanför SH, i den 'riktiga världen' :)

Den HÄR länken tex.

Citat:
If it's a two stroke, you can add a bit of extra pre-mix oil to the fuel, set the oil pump at a slightly higher than normal base setting, or both for the first tank of fuel, but I'd use a petroleum based oil.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Biker66 skrev:
Okejdå, ingen tråd här, men det fanns en hel del utanför SH, i den 'riktiga världen' :)

Den HÄR länken tex.
Eller varför inte läsa MotoMans teorier om inkörning och val av olja. Ställer i alla fall allt man läst tidigare om inkörning på ända.

.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke