Hur fort törs man köra i regn?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har sett moto gp cykelarna som fortfarande säkert kör i 300 på rakan men så har dom däck till det...

Med ett par medel slitna däck hur fort? vist det har med vatten djup att göra men tänk bara lite själva :)

Vad planar lättast en bil eller en mc?
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tror nog en bil får vatten planing före en cykel iaf då dom har mera yta mot backen. Blir ju automatiskt mer vatten som skall trängas undan då.
Mc hjulet som är smalare "skär" väl genom bättre.

Men det där är ju väldigt relativt. Beror ju på vatten mängd och på däckens utformning oxå.
 

sandstream

Guest
Vattenplaning är inte mycket att oroa sig för då så liten del av däcket har kontakt med vägbanan.
Jag har kört rätt fort i kraftigt regn och aldrig märkt några tendenser till vattenplaning :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
sandstream skrev:
Vattenplaning är inte mycket att oroa sig för då så liten del av däcket har kontakt med vägbanan.
Jag har kört rätt fort i kraftigt regn och aldrig märkt några tendenser till vattenplaning :)

antar din cykel går lite fortare än min också så det är nog inte farten som jag ska passa mig för utan almänt dåligt fäste som vid inbromsning då...


Tack för bra svar
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Jag fått vattenplaning med hoj vid två tillfällen efter bankörning på Gelleråsen. Båda i mycket kraftigt regn med slitna däck och djupa "hjulspår" i asfalten (som jag dessvärre hamnade i). Hastigheten var runt 150-160 skulle jag tro. En helt surrealistiskt känsla när man känner att båda däcken börjar glida som på is och bakänden vrider sig åt sidan och helt plötsligt hugger det tag i asfalten igen. Det blev två riktigt stora glas whisky när jag hade parkerat hojen "hemma" i Värmland. Jag tror att jag hade goda förutsättningar för att få vattenplaning. På väg av hyfsad kvalitet och med bra däcksdjup tror jag det är liten risk för vattenplaning.

/Ssss
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Superlight skrev:
Jag fått vattenplaning med hoj vid två tillfällen efter bankörning på Gelleråsen. Båda i mycket kraftigt regn med slitna däck och djupa "hjulspår" i asfalten (som jag dessvärre hamnade i). Hastigheten var runt 150-160 skulle jag tro. En helt surrealistiskt känsla när man känner att båda däcken börjar glida som på is och bakänden vrider sig åt sidan och helt plötsligt hugger det tag i asfalten igen. Det blev två riktigt stora glas whisky när jag hade parkerat hojen "hemma" i Värmland. Jag tror att jag hade goda förutsättningar för att få vattenplaning. På väg av hyfsad kvalitet och med bra däcksdjup tror jag det är liten risk för vattenplaning.

/Ssss

låter inte kul de :rolleyes:

man får allmänt ta det försiktigt när det regnar alltså
 

sandstream

Guest
amullo skrev:
Under förutsättning att det är samma förare och däck som avses från ena fallet till det andra = NEJ
Såg 2 exempel på det igår så jag håller med (hur man nu skulle kunna säga emot) :tummenupp
 

sandstream

Guest
RS "Alex" skrev:
antar din cykel går lite fortare än min också så det är nog inte farten som jag ska passa mig för utan almänt dåligt fäste som vid inbromsning då...
Ja, man kan inte nypa hur hårt som helst vid regn.
På körskolan hade jag "turen" att få köra mest i regn (intensivkurs) och då fick vi bromsa tills framhjulet låste sig, jäkligt bra träning som jag tyvärr inte vågar testa nu för tiden (blir så jäkla dyrt när man klotar).
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Jämför vi Motogp som kör med regndäck så kör dom ungefär 5% långsammare i regn. Har själv kört med regndäck på bana å det var bara hålla fullt på rakan och bromsa så mycket man orkade det var bara självbevarelse driften som höll ner farten i kurvorna, fast jag är ju bara en amatör så jag kör inte så fort.

Kör du gatdäck i regn så kör j..ligt försiktigt för dom är snor hala samt att bilar dräller olja och annat skit på vägen. Har själv haft allför många Speedway ställ i rondeller.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vattenplaning ska man inte oroa sig för i första taget. Men halkan!
Speciellt i början av ett regn. Vattnet löser upp olja, diesel och annat skit som ligger på vägen. Och det kan bli riktigt dåligt fäste.
Något som kan vara jävligt om man åker långt är, hur länge har det regnat där jag är just nu? Efter någon timmers ösregn kan den faktiskt bli bättre igen.
DÅ har timmerbilarnas oljespill, böndernas lera från harven, och överkörda grävlingar sköljts bort.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
körde hem en marauder åt en kompis från s-holm med taskigt framdäck..i gävle börja de regna ganska mycket o så fort jag kom ner i ett hjulspår så fick jag planing på framhjulet...vande mig efter nåra mil men den 1a planingen höll man på att sätta bollarna i halsgropen :3freak
 

radical_plus

Sötis
Gick med
3 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
DUCATI st2
tänk på alla brunnlock och övergångsställen då de blir snorhala i regn! i kurvor beror alldeles på vad du har för däck.

bromssträckan ökar grymt mycket, sen släpper däcken mycket lättare å då går det fort att tappa kontrollen :3freak

och jag har "råkat" köra i stor vattensamling en gång i ca 200, och det hände faktiskt inte så mycket eftersom det gick så fort så fick däcken grepp igen fort oxå.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hmm jag som har gamla bandäck på min hoj (dvs de har inget mönster på sidorna) det känns som om jag börjar luta i kurvorna så blir det ju inget mönster som kan pressa undan vatten (Fast iofs så kanske det bara gäller knäskrap). Hur kan jag köra, eller måste jag ta det som om det vore snö ute? :p

Edit: Däcken är ett par pirelli diablo supercorsa.
//Mvh
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Murra skrev:
Hmm jag som har gamla bandäck på min hoj (dvs de har inget mönster på sidorna) det känns som om jag börjar luta i kurvorna så blir det ju inget mönster som kan pressa undan vatten (Fast iofs så kanske det bara gäller knäskrap). Hur kan jag köra, eller måste jag ta det som om det vore snö ute? :p

Edit: Däcken är ett par pirelli diablo supercorsa.
//Mvh


Du svarar väll på det själv... läs hela inläget också.... verkar som man ska ta det lungt i alla kurvor mer eller mindre så länge man inte har regn däck
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Körde genom ett åskväder en gång, plöjde genom en vattenpöl så att fötterna åkte av från fotpinnarna, klart intressant upplevelse.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top