Standardinställning stötdämpare Aprilia RS250

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Nån som kan upplysa mig?
Hittar inte inställningarna i varken mek eller anv. handboken,
om jag är dum eller blind lämnar jag dock öppet..

Om ingen vet, kan jag annars bara släppa förspänningen och
returdämpningen i lika mängder tills jag når ett lite mer körbart resultat?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några uppgifter om originalinställningar. Lite grovt så kan man säga att fjäderförspänningen används för att få rätt häng, sen kan man strunta i den, komp och retur skruvar man på efter smak och behov. Om du har tid, ork och intresse av att lära dig lite om fjädring kan jag rekommendera min favoritartikel i ämnet: The Idiots Guide To Setting Up Suspension
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Utskriven o ska läsas efter jobbet.. :tummenupp
Men o hitta grundinställningarna hade vart skönt, killen som hade hojen innan mig vägde ju kring 1,5*mig..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sner0 skrev:
Utskriven o ska läsas efter jobbet.. :tummenupp
Men o hitta grundinställningarna hade vart skönt, killen som hade hojen innan mig vägde ju kring 1,5*mig..



Även om du skulle hitta vad grundinställningarna var på din hoj när den var ny så kommer inte det att motsvara samma nu när den är 6 år gammal. Olja, gas och fjädrar har tappat lite av sin spänst under åren..

Om det är fjäderinställning du letar efter så ska den ställas in efter din vikt eller din vikt + det du tar med på hojen när du kör. Är därför du inte hittar en inställning i boken då den är individuell. Finns ett kapitell om hur man ställer in dämparna om den är för hård/mjuk osv däremot.

Är inte säker på komp + retur bak men har en liten aning om att båda ligger runt 10-12 klick från max. Vid racing ungefär nånstans runt 7 klick på både komp + retur från max. Fram är orginal nånstans runt 2 varv från max på både komp + retur. Vid racing 0,5-1,0 varv från max på båda.

Vid racing brukar dom flesta skruva ut höjden på dämparen bak så att man får max ride higde. Orginal är att den är helt inskruvad.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Hmm, sant.. tack
Får se om jag kan hitta nån stackare som e bra på sånt här o tvinga till mig lite hjälp av, blir galen som det är nu.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Antar att det är för racing du vill ha inställingar?

Fram
Kompression...........1 varv från max
Retur....................3/4 varv från max
Förspänning...........En ring
Uppstick gaffelben..2 ringar

Bak
Kompression...........7 klick från max
Retur....................15 klick från max in
Förspänning...........25 mm
Bakre ride height.....Max höjt

Så körde jag på SM'et i Linköping och ligger väl oftast därikring och såsar. Jag väger 88 kg och är 194 lång, den idealiska kroppskonstitutionen för roadracing... :va
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Torkel skrev:
Antar att det är för racing du vill ha inställingar?
...
Så körde jag på SM'et i Linköping och ligger väl oftast därikring och såsar. Jag väger 88 kg och är 194 lång, den idealiska kroppskonstitutionen för roadracing... :va

Oj missade ditt svar..
Är faktiskt inte för racing jag är ute efter, ligger bara o parasiterar lite på
den här forumdelen ibland.
Men nu har jag ju lite fler inställningar att ha i åtanke iaf. :)

Hur mycket påverkar uppstick av gaffelbenen fjädringen?
Att man förskjuter vikten framåt är jag med på, men hur mycket känner man av det? Har 3 ringar på min om jag inte minns fel, plus max ride height bak som jag antar gör sitt till med.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top