Bromsluftare från biltema

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det någon som testat att använda den här prylen?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489

Hur funkar den? Alltså hur använder man den?
...jag satt å sökte på biltema efter en vanlig gummislang för att lufta mina bromsar och stötte då på denna pryl.. 36 spänn är det värt om det funkar så därför är alltså frågan:
- Funkar den?
- hur funkar den?

19-146_h.jpg

Har inte använt den kan jag säga. Men det ser ut att vara den slangen du letade efter tillsammans med ett uppsamlingskärl. Luftningen går nog till som vanligt. Kläm på broms, lossa nippel, skruva åt nippel, släpp broms.

// Wip

Funkar kalas, en backventil i slutet på slangen i botten på flaskan gör att du bara kan öppna luftningsnippeln och pumpa bromsen tills att luften är ute. Jag köpte en för ett par månader sen och undrade direkt hur jag kunnat leva de senaste 15 åren utan den.

Last edited:
Idén med att det är en slang är att du ska kunna se när det inte kommer någon luft längre. Flaskan är bara en "slaskhink"...

En sådan där makapär har jag aldrig skådat förut!

Jag brukar tömma ut systemet på vätska och sedan ta en vanlig oljekanna (ren givetvis :näsblod ) och trycka i vätska underifrån genom nippeln.
Fungerar kanon!

Jag har en sådan. Den fungerar.

En flarra o en slang, hur ska det INTE fungera...? Man slipper ju risken att drälla aggresiv bromsvätska överallt..

TLS skrev:
Funkar kalas, en backventil i slutet på slangen i botten på flaskan gör att du bara kan öppna luftningsnippeln och pumpa bromsen tills att luften är ute. Jag köpte en för ett par månader sen och undrade direkt hur jag kunnat leva de senaste 15 åren utan den.

...så om jag då ska byta vätska helt är det då bara att koppla på, pumpa och fylla på nytt uppifrån tills jag ser att det är ny ren vätska som kommer genom slangen?

Köpte 2 såna där bromsluftare...
Skönt med backventil så man slipper hålla på att stänga/öppna nippeln hela tiden.

Satte på en på varje ok, öppnade nipplarna, och pumpade som en galning medans jag fyllde på bromsvätska uppe i behållaren vartefter...
Funkade kanon....

När jag har ett helt tomt system, så använder jag stora sprutor som jag köpt på apoteket. Sätter på en slang på sprutan, suger upp bromsvätska, och trycker upp det i systemet underifrån, via luftningsnippeln...

Köpte också en sådan för något år sedan, men jag var dock tvungen att ändra lite på fjädrarna som satt i backventilen för dom var alldeles för hårda.

Braxen skrev:
Köpte också en sådan för något år sedan, men jag var dock tvungen att ändra lite på fjädrarna som satt i backventilen för dom var alldeles för hårda.

Flera har sagt att backventilerna var för hårda.. Var de lätta att justera?

Biltema luftare

*lyft*

Jag köpten en såndär sats idag!

Nån som vill tilläga nått mer en vad som redan sagts i tråden :confused:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back