Honda CBR900RR Fireblade v.2.5 (StreetFighter)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då var det dags för min projektråd Honda CBR900RR v.2.5
(Förklaring till dom olika versionerna kommer längre ned).

Har sedan min förra tråd legat lite grann på latsidan.
Hade rejäla planer inför vintern 2004/2005. Men som vanligt så blir det inte alltid som man planerar.
Planerna inkluderade alltifrån tyskhäck till ny lack och en massa godis i form av nya tillbehör.

Men mina ursäkter/undanflykter till att det inte blev så är följande:
-Ny flickvän (Kan inte ägna all tid ute i garaget första året. Andra året däremot..hehe..)
-Min gamla bil gick sönder (Den var för övrigt döpt till skrutten av den nya flickvännen)
-Köp av ny bil (Planerade på att lägga ut dom pengarna först under sommaren.
Men istället sinade hojkassan till förmån av den nya bilen.)
-Jobbet krävde mer av min tid än jag trodde.
-Jag har besiktning av hojen denna sommar (Jobbigt att bygga tillbaka hojen till besiktningsbart skick)

Så med tanke på allt ovanstående så bestämde jag att prioritera serva hojen framför ombyggnad.

Jag kommer dock att lägga upp det jag gjort och det jag fortlöpande gör under sommaren.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hojen i fråga är en Honda CBR 900 RR Fireblade från 1999.

Honda CBR 900 RR, Fireblade v.1.0
Ungefär så här såg den ut när den lämnade fabriken. (Inte min hoj på bild).
cbr900rrv1011nd.jpg


Honda CBR 900 RR, Fireblade v.1.5
Första evolutionen kom när en av dom föregående ägarna la ned hojen.
Krashkåpor i glasfiber införskaffades och lackerades i Hondas repsolfärger.
Finishen var kanske inte den bästa på nära håll. Men på avstånd var det helt ok.
cbr900rrv1512rz.jpg


Honda CBR 900 RR, Fireblade v.2.0
Jag köpte hojen i ovanstående skick och byggde om den till en fighter.
Resultatet ser du här nedan.
Byggtråden finns här.
cbr900rrv2012yt.jpg
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte först att fixa dubbdäck till hojen så jag kunde köra lite på isarna runt Sigtuna.
Men vintern hade inte kommit i februari.
Så jag började plocka ned hojen för att rengöra den lite. Och fixa lite småsaker.

Hojen var ganska smutsig fortfarande efter hösten.
En ordentlig tvätt behövdes.
cbr900rrv2118rj.jpg


Bestämde mig för att plocka ned bakdelen och måtta upp vissa saker inför framtiden.
cbr900rrv2122vg.jpg



Plockade bort mitt slip-on och lyckades på samma gång dra av en av bultarna i slip-on:et. Jippie...
Det blev till att montera på orginalsystemet. Orkar inte dra ut bulten heller eftersom slip-on:et är lite skrapat.
cbr900rrv2137cb.jpg


Av med baken..Hmmm...man kanske borde köra det här stuket...Mycket kort överhäng där bak...
Hojen kändes som rena rama glidaren i det här stuket..
cbr900rrv2146ch.jpg


Lite delar som kom av under sen vintern..
cbr900rrv2150uu.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den första delen som jag bestämde mig för att modifiera var framstänkan.
Efter förra året haglade kommentarerna över att den såg ut som en anknäpp, osv..
Och jag kunde inte annat än hålla med när jag såg på den.

Så här såg den ut orginal. Stor, ful & repig.
cbr900rrv2211hc.jpg


Eftersom den var orginal så var den gjord i plast och kunde med enkelhet sågas i bitar.
cbr900rrv2226gl.jpg


Kanterna ser lite ruffsiga ut efter kaprondellen. Men det fixades med sandpapperrondellen och en fil.
cbr900rrv2235oz.jpg


Jag lade på ett nytt lager klarlack för att förbättra utseendet lite. Jag behöll gaffelbenskydden i sin helhet. Ville inte börja med att såga bort för mycket. Hellre ta för lite och sen förbättra det hela.
cbr900rrv2244ta.jpg


Som ni ser sitter hållaren för cykeldatorn fortfarande där jag satte den förra året. Skall fixa det senare.
cbr900rrv2252zk.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sen kom tiden när jag skulle starta hojen.
Och batteriet var i princip dött redan förra sommaren.
Nytt batteri införskaffades (700 pix)
Laddar upp det, kopplar in allt och tar ut den på en tur. 4 mil senare stannar hojen och går inte att starta igen.

Lyckas efter 20 min starta upp den och snabbt ta mig hem.
Mäter upp batterispänningen och den är nere på 11 volt.
Kommer fram till att laddregulatorn har gett upp.

En ny regulator kostar från 1800:- och uppåt, pirat här i sverige. Arrgghhh
Hittar en engels tillverkare som kränger dom för 1100 inklusive flygfrakt.
Besätäller en och har den hemma 4 dagar senare. Det är service det.

Kan rekomendera http://www.electrexworld.co.uk när det gäller regulatorer. Bra och snabb service.
cbr900rrv23117gc.jpg


Väl förpackad och med en extra kontakt.
cbr900rrv23120dw.jpg


Riktiga kylflänsar för att kyla ned laddregulatorn.
cbr900rrv23131kd.jpg


Höger orginal. Vänster den nya. Viss skillnad i storlek och kontaktyta.
cbr900rrv23147vr.jpg


Den nya jämfört med orginalet.
cbr900rrv23150yl.jpg


Denna lilla metallbit skall leda bort all värme som utvecklas. Firebladens stora svaghet.
cbr900rrv23161tu.jpg


Kontakten har smällt och sett sina bättre dagar pga. värmen.
cbr900rrv23179sr.jpg


Lödde på den nya kontakten. Monterade fast den nya regulatorn med en massa aluminiumpasta bakom.
Allt för att den skall leda värmen på bästa sätt.
cbr900rrv23181vl.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så var det dagt att prova montera en bellypan.
Jag hade ju en underdel av en krashkåpa kvar.

Den började sitt liv som en sliten krashkåpa med en massa dekaler. Ingen ordentlig lack heller.
Det var en garagelack (gördetsjälvlack) på den.
cbr900rrv2314ag.jpg


Kapar lite grann i överdelen. Vill inte kapa för mycket. Tar hellre för lite och tar bort mer sen.
cbr900rrv2323tt.jpg


Jämnar till kanterna. Sandpaprar och grundlackar den.
cbr900rrv2331rh.jpg


På tok för stor framtill. Rena rama badkaret får jag höra och håller med.
cbr900rrv2344hl.jpg


Kapar ned den lite till och fixar grundfärgen.
cbr900rrv2352rb.jpg


Fortfarande lite väl mycket badbalja över det hela. Kan iofs ha lite med färgen att göra. Blir den svart så kommer den att se mindre ut.
cbr900rrv2362cw.jpg


En bild utan bellypan.
cbr900rrv2382ce.jpg


Lackerar den svart.
cbr900rrv2375qc.jpg


Har dock inte monterat den ännu då det skedde en liten grej i garaget. Grannen öppnar dörren och det blåser in rejält och damm och skit virvlar upp och lägger sig på mitt sista lager klarlack. Tack för det.
Ska ta och sandpapra och göra om allt så snart jag orkar.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Halvseriösa trådar från herr moderator som vanligt, något denna forumdel behöver mer av! :tummenupp

Men du,,, den där magkåpan behöver en extra sväng med kapen... :hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tanken med magkåpan var att inte kapa den för mycket ännu. Vill att den skall bli lika spetsig som den kommande häcken blir.
Så att linjerna börjar på magkåpan och fortsätter mot himlen med häcken.
Vilken häck det blir...tja..har inte bestämt mig ännu.

Lacka om den...Ja..
Vilken färg...Svart med flames ligger bra till.
Och då riktigt svart..hehe..
Skall lägga upp en photoshopp-skiss sen när jag hinner.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Några gamla och fula photoshopskisser på flame fighters.
Observera att det är den nuvarande designen på kåporna. Allt kommer att bli mindre och svartare sen när det är dags.
Men så att ni får en ide hur jag funderar..

Älskar verkligen flamesen på Rettan.
 

Bifogat

  • Flame Blade_2.JPG
    Flame Blade_2.JPG
    35.1 KB · Visningar: 352
  • Flame Blade.JPG
    Flame Blade.JPG
    39.9 KB · Visningar: 432
  • FlameRetta.jpg
    FlameRetta.jpg
    58.3 KB · Visningar: 580

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Heja heja! :banana
Det där med flickvänn och massa bortförklaringar kan jag skriva under på...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var förbi DinMc och körde fightern i Dynojetbänk.
Allt var orginal. Orginalljuddämpare, inget dynojetkit, osv.

Resultatet var väl ok.
117,2 hk vid 10250 rpm. (SAE)
88,1 Nm vid 8500 rpm
Förutom en rejäl dropp på vridet mellan 5000-6000 rpm.
Det skall åtgärdas sen när den slutgiltiga dämparen sitter på.
Då skall den bänkas och justeras.

 

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Den blev klart mindre i mörkfärg men tycker nog ändå att mer ska skäras bort.
 

Bifogat

  • cbr900rrv2352rb1.jpg
    cbr900rrv2352rb1.jpg
    38.5 KB · Visningar: 704

Coola Ola

Guest
Zator skrev:
Den blev klart mindre i mörkfärg men tycker nog ändå att mer ska skäras bort.

Jag tror att mycket av "problemet" är att den går så långt fram. Personligen tycker jag det varit snyggare om den inte hade omslutit grenrören fullt så mycket utan haft en lite öppnare design.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När väl den nya baken är på plats så kommer jag att kapa ned bellypanen så att linjen börjar nere vid motorn och fortsätter uppåt via baken.

Ungefär som linjen på bilden.

Men jag har bara lite svårt att bestämma mig för bakdel just nu..
 

Bifogat

  • Linje.jpg
    Linje.jpg
    63.5 KB · Visningar: 420
Last edited:

Brunte

Guest
Wiseguy skrev:
När väl den nya baken är på plats så kommer jag att kapa ned bellypanen så att linjen börjar nere vid motorn och fortsätter uppåt via baken.

Ungefär som linjen på bilden.

Men jag har bara lite svårt att bestämma mig för bakdel just nu..

Förstår att valet är svårt! :rolleyes:
Denna "höcker" är relativt billig och sitter som gjutet på en blade.
Baklampa säljer dom separat för 49 Euro.
Bakdelen kostar en slant :( 260 Euro.
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    12.8 KB · Visningar: 266
  • 2.jpg
    2.jpg
    14.1 KB · Visningar: 271
  • 1.jpg
    1.jpg
    11.6 KB · Visningar: 496
  • 4.jpg
    4.jpg
    8.4 KB · Visningar: 116
  • 5.jpg
    5.jpg
    3 KB · Visningar: 212
  • 6.jpg
    6.jpg
    9.6 KB · Visningar: 122

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har idag passat på att göra en liten vindskärm som jag ska ha ovanför lamporna.
Den kommer nog inte styra undan allt för mycket vind. Men den ser cool ut. :yoparty

Jag tog den delen av framstänkskärmen som blev över och kapade till den.
Sen gjorde jag några stag som håller fast den ordentligt.

Den blev riktigt läcker.
Beklagar att jag inte har några bilder på den men batterierna var slut i kameran. Bilder kommer senare.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top