Mc olycka Bergshamra Stockholm!

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Idag har jag nog sett något jag inte glömmer på lååång tid. Om det finns övernaturliga krafter hoppas jag att denna historia får ett lyckligt slut men tror inte det :(
Mina händer darrar fortfarande så jag sammanfattar.

Kom körandes från Täby E18 körde in mot Bergshammravägen för vidare mot Sundbyberg. Livligt trafikerat. Kör längs hela Bergshammravägen och kör in för att tanka vid Statoil (Järva Krog). Max 5 minuter senare var jag klar. Upp igen på bergshammra vägen i riktning mot Frescatti (200 meter från macken). En ambulans tjuter bakom mig och kör förbi. 5 sekunder senare förstår jag varför....... :(

I motsatt riktning ligger en svart Suzuki TL1000S (tror jag) och halva hojen ligger under bakändan på en taxibil. En mcförare ligger på marken och folk (3-4 pers) har flockat sig runt honom (senare såg jag att det var en man).

Ambulansen stannar till och vårdare rusar ut. Jag stannar vid kanten motsatt riktning mot vattnet och jag får väldigt onda aningar.
På plats fanns en akutbil.

Då ser jag.... vita händer.... vit hals. Det såg otäckt ut. I det här laget börjar köbildning på vägen. Polis är ännu inte på plats. Jag går närmare. och ser en halv hoj på vägen och en livlös kropp. Inte ett minsta tecken på rörelse.

Brandkår kommer stänger av vägen. Jag hör inga kommentarerr för att ambulanspersonalen skyfflar iväg folk. Sedan kommer en utav dem till mig och frågar om jag är vittne? Nej kom nog 2-3 minuter efter att det hände. Ser att det är en man men inte ansiktet.. bara det vita händena och halsen... storväxt.

Blir själv bortskyfflad nu av polisen som är på plats och är tvungen att lämna platsen.

En rad tankar for genom huvudet i den stunden. Jag körde exakt samma sträcka 5 minuter tidigare och jag vill minnas att jag passerade två motorcycklar på E18 söderut bara ett par 100 meter innan jag svängde av mot bergshammra vägen. En av dem var svart och hade två pipor. Försöker minnas vad klockan var men det verkar ha förträngts helt. Ca 16.30 kanske.

Jag hoppas att killen har klarat sig men vänner jag tror inte det. Har låst in hojen i garaget och ajg vet inte när den kommer ut igen.

Mina tankar är till familjen och hoppas verkligen att det slutade bra.
http://trafiken.nu/ står det bara att underhållsarbete sker just nu... inget om olyckan.....

Ta det försiktigt i trafiken snälla. Hoppas hoppas hoppas att det slutade bra.

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Jag kommer fortfarande ihåg den MC-olyckan vi passerade när jag var liten, hela familjen var på bilsemester.

Den oranga filten över liket, resterna på vägbanan och alla människor som rusade runt bland ambulanser, poliser och brandbilar...

Det är hemskt, vidrigt och något som man inte kan släppa så lätt, det kommer alltid att vara med mig. Även nu när jag övningskör...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fattar inte, var det tillbaka mot Norrtäljevägen från Järva? Var?

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Markus skrev:
Jag fattar inte, var det tillbaka mot Norrtäljevägen från Järva? Var?

Berghamravägen i riktning mot Järva Krog. 100 meter innan avfart mot E4:an.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ape skrev:
Berghamravägen i riktning mot Järva Krog. 100 meter innan avfart mot E4:an.

Låter som om en bil bara svängt ut i bussfilen, något som händer tämligen ofta där. Fy fan.
EDIT:
Hoppas det gick "bra" i alla fall.

Maximilia

Guest
Det gör ont i hela kroppen när jag läser detta..... Kör ju själv så ofta just denna sträcka. Håller tummarna.....

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Alltid lika jobbigt. Tom att se någon klota och komma undan med lindriga skador påverkar mig väldigt mycket, man tappar liksom lusten.

Sen att se ett lik om det nu var det är mycket värre, kan inte inbilla mig det men det är nog så.

Hoppas att han klarade sig oskadd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Påminner mig om en hisklig olycka jag såg. Frontalkrock mellan bil och hoj, bilen såg ut som skit... Två livlösa kroppar.... Men båda klarade sig kanon :banana Eller nåja, den ena hade brutit armen, men det räknas inte.
Det ser ofra värre ut än det är, och folk blir medvetslöa ganska lätt (polaren bröt benet förra sommaren efter krock med bil och låg livlös och dann och fick åka helikopter men det var ganska lugnt).

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Tänkte åka den vägen vid 4-5-tiden igår. Tur att man vek av tidigare och körde åt ett annat håll istället så man slapp se vad som hade hänt.
Skönt att höra att han klarade sig iaf!

Last edited:

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Suzuki GSX 750
En kompis till mig känner honom, han hade brytit bäkenet och ena handleden.
Hade tydligen innreblödningar :( . Han liger på intensiven det värkar som han överlever :) hoppas han klarar sig utan men.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hugge skrev:
Hade tydligen innreblödningar :( . Han liger på intensiven det värkar som han överlever :) hoppas han klarar sig utan men.

Vet du vad som hänt då? Hoppas allt blir bra i alla fall.

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Suzuki GSX 750
Han hade kommit i vänsterfilen när en taxi får för sig att byta från höger filen till vänster filen (kanske kö) Polisen uppskatade att det gick runt 90km/h. var ganska oklart han var ju nerdrågad och idag var har på operation. Hoppas bra han blir bra

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
hugge skrev:

ah ok. Bra att få veta.
jag har tänkt mkt på det där. På plats såg det mkt värre ut än så. Hans kropp måste fått en chock vilket kan föklara den bleka färgen. Att han överlevde är mkt bra nyheter.

Nog blir man själv påverkad och det kunde ha slutat värre. Tack och lov gjorde det inte det och vi hoppas han tillfrisknar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras