Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Man brukar ju inte precis ställa sig längst bak i kön...eller??...njäe, snarare fort fram till pole position. Men vad tycker våra kära konstaplar om detta egentligen?? Någon som åkt dit på det....eller brukar det ses mellan fingrarna?
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Fundrerar också på detta! Hade raggaträff i stan igår. Köer överallt så jag la mig i mitten och gasa! Flera mc-poliser som såg mig men dom hade nog fullt upp med alla fyllon. Èller hade dom inte brytt sig ändå kanske?? Dom gjorde faktiskt samma sak!
 

Arvidsson

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Bryssel
Hoj
Suzuki GSX 600F 88
MaScoot skrev:
Man brukar ju inte precis ställa sig längst bak i kön...eller??...njäe, snarare fort fram till pole position. Men vad tycker våra kära konstaplar om detta egentligen?? Någon som åkt dit på det....eller brukar det ses mellan fingrarna?

Här i Belgien tipsar de om vad man ska tänka på när man "lane-splittar" i teoriböckerna... så jag antar att det är lagligt.

Var en sväng i Paris för ett par veckor sedan - vespa/MC-åkarna är helt galna; 100 km/h mellan stillastående bilar på la périphérique... men å andra sidan är bilisterna vana och lämnar gott om plats.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad snuten tycker vet jag inte, men däremot finns det bilister som verkar reta sig nåt enormt på detta, och vill till varje pris förhindra att man kommer förbi dem. Akta er speciellt för gamla Volvos med dålig lack, dom verkar vara värst. :gnissla
 

putteputs

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gbg
Hoj
FZR1000 (StreetFighter? eller SkroT)
Fundrerar också på detta! Hade raggaträff i stan igår. Köer överallt så jag la mig i mitten och gasa! Flera mc-poliser som såg mig men dom hade nog fullt upp med alla fyllon. Èller hade dom inte brytt sig ändå kanske?? Dom gjorde faktiskt samma sak!

När jag jobbar på sommaren åker jag på lina i gbg hela tiden, pga alla köerna. Har rullat om herr blå flera gånger när det är stopp på Söder leden m.m.
En gång blev det stopp brevid en bil med saftblandare på taket. De bara glodde lite :hihi

Men man ska nog inte flåsa på för mkt. Men i långsamt tempo är det inga problem :gnissla
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Så länge köerna står still är det ganska riskfritt att kösurfa. Tänk bara på sista-sekund-filbytarna när köerna rör sig.

Om man bara sköter det lite snyggt så tror jag inte att polisen bryr sig.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
I do it all the time... Har kört om polisbilar på så sätt utan problem.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har kört om många polisbilar i köer, har även tråcklat mig genom köerna med en polismc i hasorna (inte jagen) och han brydde sig inte heller. Nickade till varann när han kom upp jämsides vid rödlyset också.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
PacMan skrev:
Vad snuten tycker vet jag inte, men däremot finns det bilister som verkar reta sig nåt enormt på detta, och vill till varje pris förhindra att man kommer förbi dem. Akta er speciellt för gamla Volvos med dålig lack, dom verkar vara värst. :gnissla

Håller helt med....är fan irriterande när nån ska stänga in en bara för att man har ett smidigare fordon.

Min körkolelärare sa i alla fall att det var tillåtet att göra så. Vi blev nämligen omkörda av en HD under en lektion, han tog pole och kom iväg först.....sen jag fick kortet så har jag apat efter och tar mig fram till första startled.

Och visst finns det folk som retar sig på det (vardagsmat)....men så länge allt går smidigt till så skiter jag ärligt talat vad det tycker....jag kom ju först iväg....:yoparty

Fast jag antar att man snart får känna på en fin plåtbit i form av en bildörr....men men
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Bryr mig inte om det när jag sitter i bilen om köerna är långa & många men det retar faktiskt mig när det bara är 2-5 bilar i kön... ja menar hur roligt skulle det vara att stå i kö med knarren & en bilist skulle gjort likadant?


& vad polisen tycker & lagen säger är kanske inte samma sak alltid...
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Skulle vara intressant att se hur FB reagerar om man blir trängd av en bilist när man ligger mellan filerna och kör när köerna i princip står still. Det verkar ju vara en bedömningsfråga huruvida det är lagligt eller ej...?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Man får köra om till vänster i samma fil. Men det kostar 600 kr om man kör om på fel sida.

med får alltså köra om bilar i vänster körfält så länge omkörningen sker till vänster i vänsterfilen. Bilar i högra körfältet får man köra om till vänster i högerfilen.
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
skruvis skrev:
Bryr mig inte om det när jag sitter i bilen om köerna är långa & många men det retar faktiskt mig när det bara är 2-5 bilar i kön... ja menar hur roligt skulle det vara att stå i kö med knarren & en bilist skulle gjort likadant?


& vad polisen tycker & lagen säger är kanske inte samma sak alltid...

Så lätt retad du är då?....bry dig inte...har någon ett smidigare fordon...låt den då köra om!!!!!!!!!!.....en mc är alltid smidigare än en bil, så ställ du dig sidan om mig med din bil, så lär du stå kvar där o undra vad som hände....:yoparty
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Robban W skrev:
Man får köra om till vänster i samma fil. Men det kostar 600 kr om man kör om på fel sida.

med får alltså köra om bilar i vänster körfält så länge omkörningen sker till vänster i vänsterfilen. Bilar i högra körfältet får man köra om till vänster i högerfilen.

Ja.. så länge som trafiken rör sig. Är det stillastående eller så gott som stillastående hinder kan man mer eller mindre köra om var som helst för då kan det kallas "undvikande av hinder"..... Så fick iaf jag lära mig av min körskolelärare.. Han summerade väl med att om köerna rör sig under 30 typ så kunde man köra rätt friskt mellan filerna men när köerna rör sig därutöver gäller som du säger att köra om på rätt sätt...

.....en sak påpekade han däremot och det är att ALLTID undvika att köra över heldragen linje.
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Robban W skrev:
Man får köra om till vänster i samma fil. Men det kostar 600 kr om man kör om på fel sida.

med får alltså köra om bilar i vänster körfält så länge omkörningen sker till vänster i vänsterfilen. Bilar i högra körfältet får man köra om till vänster i högerfilen.
Slog mig att är inte den regeln ändrad nu? På sträckor med hastighetsbegränsning under 50 så räknas det inte som en omkörning om man ligger i höger fil, däremot på 70 och över. Fast undra om det gäller när man ligger i samma fil iofs :va

Där en annan bor är det ju sällan längre köer än kanske 2-3 bilar, så lane-splitting är man ju inte direkt världsvan att göra :D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Blev rekommenderad av Mc-polis att tillämpa körning mellan bilarna istället för väggrenskörning för att slippa böter. Sen om lagen säger att det är tillåtet......
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
På väg till jobbet kryper det ofta fram i 30-40 km/h på E4:an, om man ska sitta i de
köerna kan man lika gärna åka bil. Jag brukar köra mellan bilarna i 50-60 km/h, 70 kanske,
fram till Kista-påfarten, sen blir det bussfilen istället.

Vad skulle man kunna bli bötfälld för? Inte fortkörning iaf, det är 110 på sträckan.
Vårdslöshet i trafik kanske?

/A
 

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Polisen tycker det är ok att köra om stillastående köer. Det har dom sagt upprepade gånger till hojbuden.
Men man kan lika gärna fråga en lapplisa. Sv Ordingspolis kan lika mycket juridik som du och jag.
-tja, vartfall lika mycket som du.

Offtop:
Men vad jag retar mig mest av allt så är alla sossegubbar i bilar som vill att alla ska stå i kö.
Har hänt att dom prejar eller försöker köra på mc och mopeder som filtrerar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top