Sporthojskurser på Sviestad

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
För alla er som åker den sportigare typen av motorcykel och vill lära sig lite mer om hur er cykel och ni som förare fungerar, kommer nu ett tillfälle att lära sig lite mer.

Kursen är uppdelad i två steg. Steg 1 lär ut grunderna medans steg 2 går vidare och ökar på svårighetsgraden.

Kursen kommer att utgå ifrån dina förutsättningar och sedan hjälpa dig att utvecklas vidare. Du får lära dig att förstå din motorcykel, att öka farten men fortfarande bibehålla full kontroll. Du kommer att ingå i en mindre grupp med 1 eller 2 erfarna instruktörer som kommer att ge dig personliga tips under hela kursen.

Det här får du lära dig på kurserna:
• Olika spårval för olika resultat.
• Rätt bromsteknik, rakt fram och i sväng.
• Hur man styr sin motorcykel bäst.
• Gas- och kopplingskontroll.
• Att titta rätt och på rätt saker.
• Att fördela kroppsvikten rätt.

Möjlighet kommer även finnas till att få hjälp med fjädring och däck.

Kursen anordnas av SMC Östergötland som en del i Sporthojsprojektet. Detta är alltså ingen traditionell SMC-kurs där alla är välkomna, utan här krävs en lite sportigare motorcykel. Både fart och övningar är speciellt anpassade för just sporthojar. Då detta är en SMC-utbildning så är alla välkomna oavsett försäkringsbolag. Även IF och TryggH godkänner dessa kurser.

Datum för kurserna är följande:

Steg 1
Kurs 1 Onsdag 6:e juli
Kurs 2 Torsdag 7:e juli
(samma kurs vid två tillfällen. Det räcker att ni går en dag :rolleyes: )

Steg 2
Kurs 3 Måndag 11:e juli
(för att få gå steg 2 bör du ha gått steg 1)

Samtliga kurser bedrivs på Sviestad Motorstadion, Linköping, och startar kl 08.30 samt slutar runt kl 17.00.

Kurserna kostar 600:-/dag och tar max 40 personer
Kurserna är öppna för alla, även icke SMC-anslutna medlemmar och deltagare utifrån östergötland.

Anmälan görs via SMC-Östergötlands hemsida:
http://hem.passagen.se/smc_ostergotland/
Betala in på postgirot och skriv vilken/vilka dagar du vill gå samt namn och adress.

Eventuella frågor om kursen kan ställas här eller direkt till:
Fråga om kursen
 
Last edited:

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Kul ide! :tummenupp
Jag skulle gärna varit med, men har redan fullbokat med bankörningar de veckorna.
Lägg gärna ut infon lite tidigare nästa gång! Semestern brukar man ju boka rätt tidigt på året.. :)
/B)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Tyvärr är det lite sent med infon, men det har nog dragits lite väl länge i SMC E-läns styrelse om man ska köra 1, 2 eller alla 3 dagarna. Nu har de bestämts sig för alla tre och då blev det kanske lite sent inpå trots att vi egentligen har vetat om dagarna i ett par månader nu.

/Micke


BMS skrev:
Kul ide! :tummenupp
Jag skulle gärna varit med, men har redan fullbokat med bankörningar de veckorna.
Lägg gärna ut infon lite tidigare nästa gång! Semestern brukar man ju boka rätt tidigt på året.. :)
/B)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
EazyLiving skrev:
Tyvärr är det lite sent med infon, men det har nog dragits lite väl länge i SMC E-läns styrelse om man ska köra 1, 2 eller alla 3 dagarna. Nu har de bestämts sig för alla tre och då blev det kanske lite sent inpå trots att vi egentligen har vetat om dagarna i ett par månader nu.

/Micke
Håller med om att det är lite sent, har tidigare letat efter liknande upptåg, men känner mig också uppbokad nu. Hoppas ni trots det sena annonserandet lyckas få till det så att kursen blir fylld! Verkar trevligare än CSS som jag nu bokat och betalat, både mer körtid och lägre pris!!!

Om det upprepas senare i höst eller nästa år, så vill jag anmäla mig redan nu! ;)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Om allt går som det är tänkt, så blir det fler kurser nästa år och då förmodligen i 3 steg där 3:e steget blir lite mer racinginspererat.

/Micke

HansJ skrev:
Håller med om att det är lite sent, har tidigare letat efter liknande upptåg, men känner mig också uppbokad nu. Hoppas ni trots det sena annonserandet lyckas få till det så att kursen blir fylld! Verkar trevligare än CSS som jag nu bokat och betalat, både mer körtid och lägre pris!!!

Om det upprepas senare i höst eller nästa år, så vill jag anmäla mig redan nu! ;)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Räknas en FWS som sportigare MC?
Jag skulle verkligen behöva något sånt här... Men fan, ekonomin... Får vänta lite till med anmälan och se hur det blir. :gnissla
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
enhjuling skrev:
Eftersom det är en SMC-kurs så gäller alla försäkringar :)
så då är det grönt att va med på kursen även om man har en If hoj alltså!? låter ju bra!
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
FWS är väl tillräckligt sportig om bara föraren är det? :tummenupp

Syss skrev:
Räknas en FWS som sportigare MC?
Jag skulle verkligen behöva något sånt här... Men fan, ekonomin... Får vänta lite till med anmälan och se hur det blir. :gnissla
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
EazyLiving skrev:
FWS är väl tillräckligt sportig om bara föraren är det? :tummenupp


Attans, då är ju jag struken direkt... :gnissla
Om man nu inte kan få pluspoäng för sportigt skinnställ? ;)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Vi kommer att vara snälla. Max 95db vid passering eller 102db vid stillastående mätning. Mätning endast om våra öron tycker att det finns behov. :tummenupp

/Micke


micke70 skrev:
Hur mycket får det låta om hojen på en sådan kurs?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om man redan är anmäld till förarkursen 14/7, ska man gå det här också? Vad är skillnaden? :confused:
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Min 916 gick igenom på SBP med 102dBa så det bör väl vara lugnt?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top