Möte på fel sida...

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Var ute och rastade Banditen idag.
Efter ett glass-stopp vid Rosenhill, bestämde jag mig för att åka hem via Tungelstavägen och Pålamalm. Lämar Rosenhill strax efter kl 17 och åker mot bulten. Kommer in det första skogspartiet efter Rosenhill. När jag närmar mig den skarpa vänstersvängen innan backen upp mot skolan, kommer det en bil från motsatt håll, som snällt håller sig på sin sida av vägen. Dock kommer det en hoj tätt bakom bilen. Föraren av hojjen klara inte av att hålla sitt spår, utan vinglar över i mitt körfält ut mot vägkanten.
Jag nyper bromsarna. Bilen passerar på min vänstra sida och strax där efter, passerar hojjen på den högra sidan.
Jag får stopp på min hoj, ser mig över axeln och konstaterar att föraren lyckats hålla sin hoj kvar på vägen.
Då jag är smått chockad, nöjjer jag mig med det och kör vidare.
Dock hinner jag inte långt innan hjärtat börjar slå som en stånghammare i bröstet och när jag kommer fram till skolan beslutar jag mig för att vända tillbaka till Rosenhill.
Framme vid Rosenhill, skakar jag så i knäna, att jag måste stå och luta mig mot hojen en stund innan jag kan gå in till cafét. Då jag plöstligt blivit jättetörstig köper jag en dricka, men kan kappt betala då händerna skakar när jag skall ta fram pengarna.
Sitter sedan ner i en halvtimme innan jag har lugnat ner mig tillräkligt för att kunna åka hem...

Orsaken som jag ser det till denna incident är följande.
Föraren av den andra hojjen låg alldeles för nära bilen när han kom ner för backen. Detta i sin tur ledde till att han inte såg gruset i kurvan (det ligger alltid massa grus i den kurvan.) När han väl såg gruset, hade han för hög fart för att kunna ta kurvan med sitt tänkta spårval, vinglar ut i mitt körfält och håller så när på att fronta med mig...

Hoppas verkligen att puckot bokstavligen sket på sig....

Har du orkat läsa ända hit, så tackar jag för visat intresse.
Kännde mest ett behov av att skriva av mig en smula.

/NoPinky, nu med bara åtta liv kvar... :3freak

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jadu, många behöver lära sig att sansa sig på vägen. Sen även att ta en kurs i hur man väljer spårval samt behåller dom.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Tur att det gick bra. Fick också oväntat möte i en skymd kurva idag. Någon stolle (bil) som tyckte att det var en bra idè att köra om i en skymd kurva. Tur att jag låg nära vägkanten, för jag frös bara till och låste kroppen när jag såg 2 bilar i bredd som kom mot mig.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Skönt att det gick bra. Hoppas att den andra killen/tjejen fick sig en REJÄL läxa!!!! Har själv varit nära på spegel mot spegel då en MC-pilot tyckte att det var dax att köra om en buss, men där låg ju jag i mötande fil!!!! Typ dasspapper mellan våra speglar och en ölburk mellan hans spegel och bussen. Jag stannade också och "vilade" lite efter det. Ps. också vid Rosenhill..........

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
FUBAR skrev:
Tur att det gick bra. Fick också oväntat möte i en skymd kurva idag. Någon stolle (bil) som tyckte att det var en bra idè att köra om i en skymd kurva. Tur att jag låg nära vägkanten, för jag frös bara till och låste kroppen när jag såg 2 bilar i bredd som kom mot mig.

Det har jag också "lyckats" med, dock på andra vägar! Jag har tackat min skyddsängel intensivt och helhjärtat för att jag har haft mc dom gångerna! :Bugar
Man undrar ju hur folk tänker när dom gör sådär?! :kocko

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
För ett par veckor sedan så körde jag vid ett bostadsområde i ett samhälle i närheten. Vägen har ingen mittlinje men är än dock 4-6 meter bred. När jag svängde höger i en kurva så upptäckte jag att det kom en vit skrot-Corolla på min sida av vägen. I bilen, som var cirka 50 meter bort, satt en man i 50-60 års åldern och körde. Med sig hade han en man och en kvinna i ungefär samma ålder.

Jag bromsade in och körde i runt 30 km/h. Föraren tittade rakt emot mig, men kunde säkerligen inte se mina ögon eftersom jag har mörkt visir. Jag körde cirka 10 meter och bilen mot mig i ungefär samma hastighet. Då bestämde jag mig för att köra över på fel sida av vägen och naturligtvis kommer gubben på att han ska över på SIN sida. När det var cirka 10-15 m från krock så slog jag på gasen och gjorde den där undanmanövern man gjorde i konbanan på uppkörningen. Då hann han inte med att följa efter gubbjäveln!

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fan, jag tycker det börjar låta läskigt att åka runt Rosenhill, Tungelstavägen och Bulten...lösgrus, cyklister och så alla jävla :kocko :kulspruta :machinegu :smasha dödspiloter med alldeles för många hästar i förhållande till omdömet....det kommer att bli en mkt tråkig säsong om det fortsätter så här.... :(

ThomasN

Guest
Tacka vet jag köra på bana! Har aldrig någonsin fått möte där :tungan

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
HönaPower skrev:
Träffade du inte på killen när du åkte tillbaka? hade ju varit läge för ett litet snack!

Det enda jag minns var att det var en hoj med kåpa och att den inte var målad i grälla färger.
Om så mit liv skulle stå på spel, så kan jag så här i efterhand varken säga vilken färg den hadde eller om det var hel eller halvkåpa...

Konstigt nog så var det ingen som gav sig till känna när jag kom tillbaka till Rosenhill...

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Fy fan, det är kalsongbyte efter en sådan upplevelse... :död

Fredrik :tomten

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar