skivbromslås med larm !!!

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Hej alla mc fantaster här kommer en länk där dom säljer skivbromslås med larm.. dom tjuter som FN kan jag lova.. Xsena heter låset :tomten

http://www.tqmotorsports.com/

lycka till och hoppas ni får annvändning av länken.. // Hoj henke

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Starstriker skrev:
Är du polare med han som säljer dom måntro?

Nej de e jag inte.. läste en tråd i går och någon undra vart man kunde köpa låset xena.. köpte handskar av han på marknaden i rättvik och fick ett visitkort och ville bara dela med mig.. :banana

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Står lite om larmet/låset i nya BIKE med.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
JKay skrev:
Står lite om larmet/låset i nya BIKE med.

Är inte de låset.

Låset i Bike är godkänt är ett Oxford lås, köpte ett själv. Himla nöjd!

Xsena låsan är väl inte godkända?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
MHK skrev:
Är inte de låset.

Ok....kollade inte så noga.... My bad!

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
MHK skrev:
Är inte de låset.

vart köpte du det? tjuter det bara om man bryter på låset eller känner det av om folk "provsitter"

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Edit: såg inte att någon nämnt låset tidigare

Oxford har också ett skivbromslås med larm för runt tusenlappen.
Rätt så stora dock.

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
har ett xena lås det tjuter som fan...
visserligen inte godkänt men man slipper förhoppningsvis använda försäkringen..
ett minus är att för det mesta biiiiippp ar det när man ska låsa upp...

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Skitlarm!!!

Tyckte att det lät som ett bra köp när jag shoppade på Bullfighters utförsäljning i Gbg och köpte ett av den lilla storleken. Det larmar vid rörelse t.ex. om man ställer upp hojen eller vrider på styret. Så långt allt bra. Felet med det, som gör att jag inte använder det är att när det är fuktigt ute (som det är av dagg när man ska köra hem en sommarkväll) så tror larmet att det sitter kvar på skivbromsen (sitter en optisk sensor som ska känna av det) även när den är avtagen och larmar sådeles i handen på dig. Inte roligt när du står i ett bostadsområde och klockan är mkt (hände mig kl 3) :huvet :mad:

Pratade med representanten för det på mässan och han sa att det felet skulle vara fixat och att jag kunde köpa ett ny larmdel så skulle problemet lösa sig. :kocko Trodde han på fullaste allvar att jag skulle köpa ett larm till när det första inte funkade??

Det lilla är inte godkännt och kommer inte bli det. Det lite större kommer att bli det i vår men kräver att man skaffar ny låskolv för att det ska bli det. Det verkar enna som att det är deras grej att sälja saker som inte är 100 och försöka få folk att betala mer för att det ska bli det.

Det här blev långt men kontentan är att det är ett skitlarm som löser när det inte ska. Ni kan ju chansa och tro att de nya är som det ska men ni har blivit varnade!!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jolla skrev:
har ett xena lås det tjuter som fan...
visserligen inte godkänt men man slipper förhoppningsvis använda försäkringen..
ett minus är att för det mesta biiiiippp ar det när man ska låsa upp...

har jag med:) kostade bara 300kr på mässan.....

edit är ju värt att testa för 300kr

David Lundin

Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Mr Helmut skrev:
har jag med:) kostade bara 300kr på mässan.....

edit är ju värt att testa för 300kr
Hoppas för din skull att felet jag beskrev är borta som de lovade. Du får berätta när du har provat det. Gillar idén med rörelselarm om det är som det ska. Men då ska det larma i tid och inte i otid...

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
David Lundin skrev:
Hoppas för din skull att felet jag beskrev är borta som de lovade. Du får berätta när du har provat det. Gillar idén med rörelselarm om det är som det ska. Men då ska det larma i tid och inte i otid...
tjenare! tack för alla åsikter..! jag ska köpa ett skivbromslåsmedlarm till våren.. men vilket?
funderar på värstingmodellen på TQ Motorsport XN18 för 1 260:-
men Davids inlägg gör mig tveksam till kvallitén på låsen... vilken modell har du?
hur funkar ditt Rasorblade?

jag drog iaf iväg ett mail till tqmotorsports:
Hej!

Jag undrade över era skivbromslås/larm.

Vilka modeller är godkända av försäkringsbolagen?

Sen har jag hört att det är problem med sensorn som känner av om låset sitter på en skiva eller inte. En kille jag pratat med sa att hans exemplar larmade när det var fuktigt ute. Att sensorn stördes av kondens, så låset trodde att det satt på en skiva och började tjuta i handen.
Är det ett känt problem? Är det samma på alla modeller?

Tacksam för svar!
/Danjel
så får vi se vad de har att säga.. :)

Även Abus kommer med ett skivlås/larm.
www.duells.se
5022.jpg

kikade lite på abus lås.. det här va vad jag hittade.. tycker at det ser lite skraltigt ut för 1 199:- :va sen gillar jag inte kobinations-delen heller.. :3freak jaja.. det var godkänt iaf..

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
danjel skrev:
hur funkar ditt Rasorblade?

kikade lite på abus lås.. det här va vad jag hittade.. tycker at det ser lite skraltigt ut för 1 199:- :va sen gillar jag inte kobinations-delen heller.. :3freak jaja.. det var godkänt iaf..

Ska jag vara ärlig så vet jag inte än. Har inte provat det när det sitter på hojen. Bara löst och då var det jävligt ljudligt om man säger så.
Får gå ut å sparka lite på det nu när det sitter på hojen :D

Gottis har 15% rabatt på Duells sortiment. Kolla med honom.

David Lundin

Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
danjel skrev:
så får vi se vad de har att säga..
Bra att få deras syn på saken. :tummenupp Som sagt så gillar jag fortfarande tanken på att ha hojen larmad. Men det är INTE värt det med deras lås om inte felet är fixat riktigt. Bättre inget larm än ett som tjuter i otid.
Håll oss uppdaterade om svar.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Jag vill ocksa dela med mig av mina negativa erfarenheter med ett Xena-las. Larmet funkar daligt och har gjort det sedan den var ny. Har dock inte orkat bry mig att lamna tillbaka skiten. Problemet med larmet ar att den tjuter lite nar den vill. Ibland ar den hyperkanslig och gar av bara jag lyfter lite pa laset for att lasa upp det. Numera ar jag alltid extremt forsiktig nar jag laser upp det. Ibland ar den helt vardelos och larmar inte alls. T.ex. igar glomde jag laset i bromsskivan och rullade hojen bakat tills laset slog i gaffelbenet. Larmet gick inte igang alls.

Koper du ett Xena-las sa koper du ett vanligt skivbromslas med ett alarm som funkar ibland (om det ar pa gott humor).

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ringo skrev:
Jag vill ocksa dela med mig av mina negativa erfarenheter med ett Xena-las. Larmet funkar daligt och har gjort det sedan den var ny. Har dock inte orkat bry mig att lamna tillbaka skiten. Problemet med larmet ar att den tjuter lite nar den vill. Ibland ar den hyperkanslig och gar av bara jag lyfter lite pa laset for att lasa upp det. Numera ar jag alltid extremt forsiktig nar jag laser upp det. Ibland ar den helt vardelos och larmar inte alls. T.ex. igar glomde jag laset i bromsskivan och rullade hojen bakat tills laset slog i gaffelbenet. Larmet gick inte igang alls.

Koper du ett Xena-las sa koper du ett vanligt skivbromslas med ett alarm som funkar ibland (om det ar pa gott humor).

Låter ju inte roligt!
Ska faktiskt gå ut å se om mitt larmar nu när det sitter på hojen :3freak

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag har ett Xena XN15 lås och är mycket nöjd med det.

Detta skrev : Krister Lindqvist TQ Motorsports när jag skulle köpa det :

Vi har inlämnat låt till SSF för godkännande, men tyvärr har det inte blivit färdigt, byråkratin i Sverige är ju som alla vet långsam!
Däremot är larmlåsen godkända i hela europa inklusive våra nordiska grannländer så det borde inte bli några som helst problem här heller.
Vi räknar med att SSF kommer att godkänna det under hösten.

Låset som är aktuellt för dig är modell XH 15

Men de skickade XN15, men det är samma lås bara annat artikel nummer menar de.
Hoppas det stämmer och att låset kommer bli godkännt. Annars ska jag fan klaga.

Jag är annars mycket nöjd med låset. Det har inte kronglat för mig, utan snarare räddat mig. Det har hänt några gånger att man skulle köra iväg.. men tur att man hade larm då. Det räcker att man drar lite i styret så piper det eller att man startar den. Även om man skulle sätta den i rullning så kommer det att tjuta. Det har aldrig kronglat för mig när det har varit blött eller fuktigt, men för min kompis som har den billigare modellen har det strulat lite. Även som någon tidigare nämnt att det kan börja pipa av sig självt utan äns att det sitter på skivan. Men då har det kommit fukt i det, han tog ut batterierna och lät allt torka, då bättrade det sig.

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Jag fick med ett när jag köpte hojen.
Hur f*n låser man upp det utan att det tjuter över hela länet? När jag sätter nyckeln mot låset börjar det lilla sattyget tjuta.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...