5 mil sen var jag övertygad!

Martin.T

bytte v8 med stöd hjul mot rad 4:a
Gick med
18 May 2005
Hoj
Hornet -98
äntligen kortet då vill man ju bara köra, när jag ska ut på första vändan kommer jag inte ens ur garaget, ingen gnista på 1 å 4:ans cyl. det visar sig att både cdi box å tändspole har gått åt h-vete. ett kalas på 2500:- (boxen gick att få lagad) surt....

men men mc`n lagad å jag ser fram emot en tur det blir en kort runda för att se att allt funkar. Efter 5 mil har jag tappat laddningen stator`n å regulator`n kastade in handuken. ytterligare en reparation på 2700:-

det värsta med mina första 5 mil var att jag nog aldrig kört en tråkigare hojj än min gsx400fws, å alla sa att det ÄR en bra nybörjar cykel... NEJ det är det inte, den e orkeslös å allmänt förslappad. (som jag lagt ut ca5000:- på) inom loppet av en vecka.

Var bara tvungen att få beklaga mig...men tog en sväng på en fireblade i veckan DET var en hojj... :hihi

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Martin.T skrev:
det värsta med mina första 5 mil var att jag nog aldrig kört en tråkigare hojj än min gsx400fws, å alla sa att det ÄR en bra nybörjar cykel... NEJ det är det inte, den e orkeslös å allmänt förslappad. (som jag lagt ut ca5000:- på) inom loppet av en vecka.

Var bara tvungen att få beklaga mig...men tog en sväng på en fireblade i veckan DET var en hojj... :hihi

Håller med dig, fattar inte varför en del "förståsigpåare" ska tjata om att det är så jeffla bra att börja med en liten hoj.....själv så sket jag i de råden.
Köp en hoj som du gillar och kör med huvudet så får du ut betydligt mer av ditt hojåka.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Martin.T skrev:
äntligen kortet då vill man ju bara köra, när jag ska ut på första vändan kommer jag inte ens ur garaget, ingen gnista på 1 å 4:ans cyl. det visar sig att både cdi box å tändspole har gått åt h-vete. ett kalas på 2500:- (boxen gick att få lagad) surt....

men men mc`n lagad å jag ser fram emot en tur det blir en kort runda för att se att allt funkar. Efter 5 mil har jag tappat laddningen stator`n å regulator`n kastade in handuken. ytterligare en reparation på 2700:-

Ett typiskt fel på alla gamla gsx av olika modeller är ladningen av olika slag.
Ladningsrellä, generatorlindning mm brukar vara dåliga och pajja.
Du hade fått byta prylarna i alla fall om ett tag om dom inte pajjat nu. Trist bara när det händer direkt. Och att dom han sabba cdibox och tändspolar.

Martin.T

Gick med
18 May 2005
Hoj
Hornet -98
Kapten Blåskägg skrev:
Håller med dig, fattar inte varför en del "förståsigpåare" ska tjata om att det är så jeffla bra att börja med en liten hoj.....själv så sket jag i de råden.
Köp en hoj som du gillar och kör med huvudet så får du ut betydligt mer av ditt hojåka.

nej precis en riktig "förståsigpåare" borde väll inse att har du lite mer ork i hojjen så kan du köra lugnare eftersom du har mer vrid....själv måste jag varva den satans lilla 400 till 10.000rpm innan nått händer. måste ju jobba hela tiden för att hålla farten uppe..

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
nej, självklart måste man ha minst 150 hk och 1000cc för att det ska gå att köra, det är allmänt känt så du blev lurad.

Martin.T

Gick med
18 May 2005
Hoj
Hornet -98
Poacher skrev:
nej, självklart måste man ha minst 150 hk och 1000cc för att det ska gå att köra, det är allmänt känt så du blev lurad.
nu tycker jag nästan du tog i lite...... :) nä men en turbo preppad hayabusa e väll stabilt att köra in lite rutin på...

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Martin.T skrev:
nej precis en riktig "förståsigpåare" borde väll inse att har du lite mer ork i hojjen så kan du köra lugnare eftersom du har mer vrid....själv måste jag varva den satans lilla 400 till 10.000rpm innan nått händer. måste ju jobba hela tiden för att hålla farten uppe..

Varva satan är ju inget man vill i hålla på med i början. Då är det skönare att inte behöva oroa sig för motorstopp, rätt växel osv. Jag hade förmånen att ha några säkra killar på jobbet som kunde bjuda på goda råd.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Poacher skrev:

Jepp, så ÄR det. :mattias :rolleyes:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Poacher skrev:

1000 cc är väl inte i vägen men 150 hk behöver man inte i början, bättre med lite vrid istället.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Martin.T skrev:

Det är just farten man inte ska hålla uppe när man är grön på att köra hoj..

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Kapten Blåskägg skrev:
1000 cc är väl inte i vägen men 150 hk behöver man inte i början, bättre med lite vrid istället.
jag har ju bara 100 hästar nåt, det är bara presis att den orkar röra sig, några vred har jag inte mer än soppakranen då.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Poacher skrev:
jag har ju bara 100 hästar nåt, det är bara presis att den orkar röra sig, några vred har jag inte mer än soppakranen då.

Jag bytte ut min 140 mot 50 hk (med soppakran) och kan ärlig säga att dom senaste veckorna har varit dom roligaste i mitt relativt korta mc-liv.

Antagligen för att man får jobba och öva upp sin teknik istället för att bara gasa för att komma ikapp.

Motard RoCckar.

Last edited:

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Det är just farten man inte ska hålla uppe när man är grön på att köra hoj..
Bull!
Kör man med insidan kan man börja med en 500 HK Hayabusa.
Kör man med något annat kan en 125:a vara för mycket.

De som gnäller mest på dem som köper tex en R1 eller Blade som första hoj är nog mest avundsjuka för att de själva inte hade råd eller mod att göra det.

Jag började med en R1100 och det gick utmärkt! :)

Till trådstartaren: Sälj häcken och köp en rolig hoj istället :tummenupp

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Hur vet man vad man kör med för sida föresten?
Hur vet man om de är avundsjuka då?
1100r är aldrig utmärkta.

Sälja häcken vet jag inte om det är vettigt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Bull!

De som gnäller mest på dem som köper tex en R1 eller Blade som första hoj är nog mest avundsjuka för att de själva inte hade råd eller mod att göra det.

Bill!

Skrev jag något om hojval? Man måste inte köpa en risig slö häck, men har man dålig hojkontroll, som de flesta tyvärr har när de får körkort, är värstingmonster inget bra val för att "hålla ner farten" eller "köra med insidan".

Det jag skrev var att det är vettigt att hålla ner farten när man är grön på att köra hoj. Men du menar alltså att man ska köra fort från start

Det ligger numer rätt många "mogna", "ansvartagande" yngre/medelåldersmän några fot under jord. Jag kände ett flertal av dem.

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
sandstream skrev:
Bull!

jag håller me dig..
Alla gamlingar som ja känner sa att ja skulle tjacka en skithoj som första hoj.. bara för att lära mig köra ..

visst ja e nYYb på att köra hoj...

men ja tycker att min 750 är sketakul att köra .. sen så tar jag inga onödiga risker..

men man vet ju aldrig.. finns ju idioter på vägarna oxå...
men då spelar det nog ingen roll vad man åker för hojj..
man kör ju för snabbt me alla cyklar :tomten

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Det jag skrev var att det är vettigt att hålla ner farten när man är grön på att köra hoj. Men du menar alltså att man ska köra fort från start?
Nej, och det skrev jag inte heller.
Jag skrev att om man kör med insidan, dvs tänker sig för och väljer sina ställen för att köra fort, så saknar hojen betydelse.
Poacher skrev:
Hur vet man vad man kör med för sida föresten?
Fråga din doktor vid nästan besök så kan han nog förklara...
Poacher skrev:
1100r är aldrig utmärkta.
BMW va? :rolleyes:

sandstream

Guest
aGGe! skrev:
jag håller me dig..
Alla gamlingar som ja känner sa att ja skulle tjacka en skithoj som första hoj.. bara för att lära mig köra ..

visst ja e nYYb på att köra hoj...

men ja tycker att min 750 är sketakul att köra .. sen så tar jag inga onödiga risker..

men man vet ju aldrig.. finns ju idioter på vägarna oxå...
men då spelar det nog ingen roll vad man åker för hojj..
man kör ju för snabbt me alla cyklar :tomten
Japp, jag håller med dig också :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Nej, och det skrev jag inte heller.
Jag skrev att om man kör med insidan, dvs tänker sig för och väljer sina ställen för att köra fort, så saknar hojen betydelse.

Vad var det som var bull då?

Du kan givetvis inbilla dig att hojen saknar betydelse när föraren saknar erfarenhet. Det gör det inte, vilket syns väldigt väl i statistiken. Givetvis finns det undantag, de som har öga för trafiken, och väldigt goda tekniska kunskaper trots få mil, givetvis finns det tyvärr gott om personer som tycker de är erfarna hojåkare redan efter någon vecka med en styrlapp.
Att du, samt ytterligare några 100 eller 1000 överlevt trots att man börjat med en r1000/r1100 innebär inte för den skull att det är direkt lämpligt. Givetvis är det allas fria val..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...