Uppföljning: Vägverkets MC-ola

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sammanfattning av mötet med Vägverket

Har idag varit på möte med Vägverket och flera företag, försäkringsbolag och föreningar. Idag presenterades vad som skall komma bli målet för varje individuell deltagare i MC-ola.

Jag förespråkade de punkter jag tog upp i förra tråden. Men det verkar som att alla representerade på plats (Försäkringsbolag, Honda MC, VV, Bilprovningen, STR, TR m.fl) verkar ha läst vad som sas i förra tråden (klicka här för att läsa) då det jag gick igenom i mitt tal var mer av en repetering än något nytt. Dock var det bra att nämna igen så att de som var där kände att de var på rätt spår.

Följande är i begrundan och arbetas på:
  • Ändring av förarutbildningen
    Vad detta innebär är en ändrad kurs. En revidering skall under år 2006 göras.
    Skall följande bli obligatoriskt?
    - Riskutbildning
    - Handledarutbildning
    - Kommunikationsutrustning vid all övningskörning
    - Speciell prövotid för A-behörig, ovasett behörig
    För ovan krävs det Politiska beslut. Alltså inget som går i en handvändning.
  • Fortbildning med riskundvikande i fokus.
  • Informationsmaterial: köp, risker, skyddsutrustning, försäkringar, regler om framförande

Om vägen
  • Vägutformningen kopplat till MC-säkerhet.
  • Finns en Norsk handbok i frågan som skall gås igenom. Handlar om utformningen av vägräcken, kurvor m.m.
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.

SMC - deras planer
  • Fortsätta med broms- och kurvtagningskurser.
  • Förarutbildning är vad det satsa på stenhårt.

Tips, ta kort på vägsträckor ni anser vara dåligt gjorda. Visa upp och förklara för VV vad som kan förbättras. De lyssnar.

Bilprovningen
  • Mer inriktning på säkerhet?
  • Medverka i att sprida information om MC-säkerhet

H-D (vad gjorde han där? hehe)
  • Gillade inte felstavning av HD. Det ska vara H-D fick alla veta :) (hoppas du tar det på rätt sätt)
  • Han tryckte iaf med rätta på det här med återfallsknuttar och de som fått körkort gratis. Men VV var lite aviga att ens svara o förklara varför det ska fortsätta vara som det är. Antar att det praktiskt inte skulle fungera att göra någonting åt det...

Försäkringsförbundet
Ideer och förslag mest. Sa ta det inte på allvar, dock kan vi förvänta oss något snarlikt snart.
  • 1/10 av dödsolyckorna är MC-olyckor.
  • Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
  • 25 år som minimigräns.
  • Succesiv tillgång till de största modellerna.
Det berättades att ett beslut i ovan punkter är redan på gång och är långt gånget och kan introduceras inom kort. En ökad ålder för att köra Supersporthojar kommer att komma.

Honda MC
Honda MC presenterade inte helt nya saker, dock tror jag inte så många hört talas om det. Det är "Honda Riding Trainer". Det är en simulator för att träna att uppleva olika moment som man som MC-förare kan komma inför när man kör i stadstrafik, på landsväg m.m. t.ex öppnande bildörrar, skymd sikt osv.
Det ska även ge eleven en känsla för broms, koppling, växling och gaspådrag.
Det ska tydligen finns en produkt redan till våren 2006 och skall finnas runt om landet vid diverse trafikskolor.
Bild finns med i inlägget längre ner. (lite suddigt tyvärr)

Det omnämndes oxå det här med ABS, CBS och andra bromssorter. Det är något Honda försöker få till på många av sina modeller, förstås inte på Supersportmodellerna (om jag tog glimten i ögat rätt).
Även Airbag, alltså krockkudde, skall komma till produktion snart. det har tydligen gjorts många tester och airbag har visat sig värd att ta i produktion. Får se hur det blir i verkligheten sen.

STR (de som publiceras trafikskolans böcker)
Ett nytt test! Läraren ska individualisera utbildningen. Vad exakt det betyder gick väl inte fram, men MC-säkerhet är ju topicen för MC-ola. Så det är ju i det området. Start av detta sker till säsongen 2007.

*********
Sen var dagen slut. Det hela kändes positivt och i rätt riktning ändå. Visst är det lite saker som kanske kommer riva lite i såren på vissa, men om vi ska få ökad säkerhet och minska dödsantalet så krävs det att vi agerar.

Den andra tråden är stängd. Vänligen kommentera här.

Tack
Johnny
 

Bifogat

  • PICT1148.JPG
    PICT1148.JPG
    51.4 KB · Visningar: 440
  • PICT1146.JPG
    PICT1146.JPG
    59.5 KB · Visningar: 399

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Jag tycker alla förslag och diskussioner låter förnufftiga och bra. Helt klart är ju att något måste göras för att bryta den ökande trenden av motorcykel olyckor. Bra initiativ av dig Johnny och bra att du blev tillfrågad att representera (ja vad/vem).

Tycker det låter lite konstigt att VV säger att vajer räckerna (ah nu skiter jag i å, ä, ö) ar just till for att avskracka till hog hastighet o okynnes korning. Det later lite som "skjut forst o fraga sen" mentalitet. Vagbulor racker for bilar o dom dor man ju inte direkt av om man aker lite for fort over dom. Trodde nollvisionen gallde alla, aven dom som kanske aker lite for fort. Ska dom da nu istallet? Ar val ingen nollvision.

Tycker aven att det skulle tryckas pa lite hardare for att infora obligatoriskt hojkort, tanker da pa dom som fick sin A-behorighet samtidigt med B-behorigheten. Denna aldersgrupp star for for en ganska stor del av olycksstatistiken. Det later ju lite som diskriminering oxa, varfor ska de o inte andra. Rattvist ska vara rattvist infor lagen. Jag har iaf svart att motivera det.

Frankrike har en tuff MC forarutbildning som jag sakert tror att VV har tagit del av.

Synd att det kravs malande politiska beslut for att fa igenom en viktig livsbesparande sak.

Later faktiskt som ett bra forslag det dar med 25 ar, vanta 5 ar pa att fa kora varsting hojar mm. Skulle reducera antalet omkomna drastiskt.

Tack for att ni lyssnade pa min asikt o jag ber om ursakt for brist pa å, ä och ö.
 
Last edited by a moderator:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Först och främst är jag glatt överraskad att så pass konkreta samtal faktiskt förs - och med så bred representation.

Några spontana reaktioner:

Swedie skrev:
- Riskutbildning
- Handledarutbildning
- Kommunikationsutrustning vid all övningskörning
- Speciell prövotid för A-behörig, ovasett behörig

Enbart positivt i mina ögon, även om nyttan med kommunikationsutrustning även vid privat övningskörning kanske kan ifrågasättas. Jag menar då att det kanske kan vara svårt att peka på olyckor eller tillbud som berott specifikt på avsaknad av kommunikation.

Swedie skrev:
dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.

Låter en aning motsägelsefullt. För att få motorcyklister att sluta köra fort och riskera att skada sig så sätter man upp räcken som innebär att motorcyklister vid avåkning löper betydligt större risk att skadas allvarligt än utan räcken... :va

Swedie skrev:
[*]Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
[*]25 år som minimigräns.
[*]Succesiv tillgång till de största modellerna.

Också enbart positivt. Dock är det förstås inte möjligt att styrka 5 års praktisk körerfarenhet, så erfarenhetskravet kommer rimligen att baseras på KK-innehav, registrerat ägande av hoj eller liknande faktor. Men hur som helst är 25-årsgränsen ett positivt steg åt samma håll. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Bra att du tar dig tid för detta Swedie :tummenupp

Ett par saker jag reagerade på:

Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
Minst sagt idiotiskt!
Hade de sagt att de satt där för att hindra billister från att köra av vägen och skadas allvarligare hade det varit en sak, men att säga att det är för att minska busåkning är inget annat än störtkorkat!

Swedie skrev:
1/10 av dödsolyckorna är MC-olyckor.
Och vi är ca 10% av det totala fordonsbeståndet :rolleyes:
Swedie skrev:
Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
Och hur ska de kolla det?
Jag har haft mitt kort i 10 år men bara kört 4 totalt.
Swedie skrev:
25 år som minimigräns.
Kan vara vettigt!
Swedie skrev:
Succesiv tillgång till de största modellerna.
Vad betyder det?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vajerräcken för att avskräcka från hojåkning :kocko
Att medvetet utsätta andra för fara är inte det straffbart?
70km/h in i en vajer, det gör säkert gott :död
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
BMW R90s skrev:
Vajerräcken för att avskräcka från hojåkning :kocko
Att medvetet utsätta andra för fara är inte det straffbart?
70km/h in i en vajer, det gör säkert gott :död
Ja märkligt resonemang, men det funkar ju faktiskt.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Kan också hålla med om att en längre tid innan man får köra racemaskiner borde trycka ner olyckstalen, tror dock inte ökade olyckstal beror på ngn större kunskapsbrist. Alla vet om riskerna men tyvärr inte precis vid olyckstillbudet. Alltså, lägg fokus o resurserna på ökad erfarenhet(kurser mm).

Finns kommunerna med på ngt hörn, är ju en viktig part i vägnätet?

Få olyckor beror väl på brister rent maskinellt sas?! Var väl därför besiktningsreglerna ändrats... Kan annars vara bra informationsspridare då man stöter på dessa oftare än ngn annan instans.

Som många andra tycker jag resonemanget om vajerräcke i avskräckningssyfte går rakt mot nollvisionen, tänk om där!

Mitt lilla bidrag i diskussionen.
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Undrar också över det där med "successiv tillgång till supersporthojar". 600 cc innan 1000 cc? Custom innan sporthoj?

Annars tycker jag det mesta låter vettigt, utom det där med wireräckena, då... :gnissla
Men sannolikheten är väl ganska stor att det kommer bli ett ramaskri om gränsen höjs till 25 år för supersporthoj... Skulle inte det dessutom kunna öka risken för skenförsäkring osv? Hur ska det kontrolleras?

Ang de som fått sitt A-kort med B-kortet, tänk på att de är en snabbt försvinnande andel av hojåkarna. Innan politikerna hunnit fatta något beslut kring detta är de alla borta ändå... (av naturliga orsaker...)

Tycker då att det är bättre att fokusera på oss unga, det är ju vi (OBS; ni killar) som dör... :död
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
en "Honda Riding Trainer" skulle inte vara fel att ha hemma i källar´n, mycket bra på vintern..
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
TÄnker inte kommentera det som skrivits, då det mesta låter helt okej. Dock undrar jag lite över försäkringsdelen...

Men en direkt åsikt som du om du vill Swedie kan framföra till VV är att när du placerar vägbelysningsstolpar i starka kurvor, kanske det både för MC och bilar vore bättre om stolparna stod i innerkurvan istället för ytterkurva!

Ett exempel är den helt nya trafikplasten vid Bredden i Upplands Väsby!

Starkt att du vill hålla på Johnny!

//Niklas
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Det här med 5 års erfarenhet innan man får köra supersporthojar, måste väl i praktiken betyda att man måste haft en svagare hoj REGISTRERAD PÅ SIG SJÄLV i fem år?
Isåfall vore det en riktigt bra regel, och man skulle slippa alla stackars 18-19-20 åringar som tjackar en R1:a som första hoj...

Ang. Successiv tillgång (jag antar att det betyder begränsad tillgång) så låter det bara väldigt dumt? Varför inte låta importörerna ta in så många som de anser nödvändigt?
 
Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Vajer...

Det är ju faktist så att det är väldigt FÅ olyckor vid dessa räcken. Så det stämmer förmodligen i allra högsta grad att de förhindrar "buskörning". Att det var tanken att få MC-folket lugnare är kanske inte helt sant, men inte helt orimligt (gäller då givetvis busbilarna också).
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Försäkringars giltighet/ogiltighet på bankörning tycker jag är en sak som borde tas upp. Att folk över på bana tror jag är en bra sak av flera anledningar.

Vill försäkringsbolagen trycka in en brasklapp om vagnskada eller inte, så fine.

/J
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
@Swedie: Pratades det något kring VVs sätt att laga vägar, typ tjära och lösgrus? och sättet VV fyller ut vägkanten med lösgrus :kocko Finns det några planer/ideér att skilja VV som trafiksäkerhetsorgan från VV som vägunderhålls-"företag"?

IOFS orsakar detta med vägarnas skick, lösgrus osv tydlingen inte så många dödsolyckor, men ändå mycket onödigt lidande bland oss hojåkare :(

Nämdes det utöver det, något kring att förra årets tragiskt höga MC-döds-olyckstal nästan "måste" vara total o-tur statistiskt sett? Ska man tro SMCs sammanställning så handlar det mest om tokiga bilister, hojåkare som inte kan hålla sig på sin sida av vägen, tjyvar på hoj, fylla/droger, knappt någon dödsolycka på G av tex tokrace på krokväg.

/B
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Succesiv tillgång menas med att man gradvis får gå upp mot tyngst hojarna. Vad exakt försäkringsbolaget menar vet nog inget, men det var mer en åsikt eller önskemål.
Tyskland har väl 25kw, 75kw osv? Sedan vet jag inte om det är Sporthojar i sig (R1, osv) som kommer vara förbjudet att köra innan man haft körkort i 5 år, eller om man får köra en Sporthoj med säg 25kw innan man haft körkort i 5 år. Då vet ju alla ändå att alla kommer ta ur pluggarna i fuggarna. De är inte dumma, men samtidigt... kan inte hindra dig. Det är bara det att du kan förlora lämpet om länsman besiktigar, eller om du kraschar o inspektion visar att hojen inte stämmer överens med vad försäkringsbolaget har för uppgifter.

campar, ska definitivt framföra och poängtera detta.

Det är 25 års ålder och att haft körkort i 5 år som gäller. Inte att man kört, eller har haft fordon registrerat på sig (ett och samma eller inte).

Det här med vajerräckerna som placeras där just för att skrämma bort MC-förarna som tokåker... ja det skrattades lite åt det från både mig och han som sa det. Han som sa det var högt upp i Vägverkets styrelse. Vet inte hur hans intresse är att köra MC, så han kanske är emot MC som sådant. Får ta upp det med personen i fråga om jag lyckas få tag på han. Om inte annat framföra nya åsikter som kommer upp här om det hela.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
RG500-Johannes, det handlar inte om försäkringar direkt som sådant. Men visst, jag kan vid tillfälle fråga om detta.

Benkar, detta ingår i granskningen av den norska manual / bok om byggning av vägar med MC-säkerhet i tanke. Även punkter du skriver här kommer jag vid nästa tillfälle (om sådan ges) att ta upp med dom.
 

sandstream

Guest
Tåbbä skrev:
Isåfall vore det en riktigt bra regel, och man skulle slippa alla stackars 18-19-20 åringar som tjackar en R1:a som första hoj...
De finns ju redan regler som begränsar detta då man inte får köra med full effekt i sin tunga hoj förrän man haft A-behörighet i minst 2 år eller är 21 år gammal.
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Jag tycker det borde vara obligatoriskt att ha ÄGT* en effektsvag hoj innan man får äga en supersporthoj eller överhuvudtaget nån motorstark hoj


*dvs. ÄGT en effektsvag hoj, inte haft körkort i två år, eller fyllt 25 osv., utan ÄGT en effektsvag hoj! Comprehende? :)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Tåbbä skrev:
Jag tycker det borde vara obligatoriskt att ha ÄGT* en effektsvag hoj innan man får äga en supersporthoj eller överhuvudtaget nån motorstark hoj
*dvs. ÄGT en effektsvag hoj, inte haft körkort i två år, eller fyllt 25 osv., utan ÄGT en effektsvag hoj! Comprehende? :)
Sure, I komprende (eller nåt sånt) men jag är lite kluven.
Det finns och fanns ju faktiskt 18-åringar som klarade av att köra nu- och dåtidens värstingar, synd bara att så många inte klarar av det :(

Det ultimata hade enligt mig varit en bättre körkortsutbildning med tex en obligatorisk bandag för att lära sig att det finns gränser, och att de kommer jäkligt fort.

Tyvärr så kanske en 25-års gräns är en av de få realistiska lösningarna för att minska antalet döda under 25 år (hur många det nu är).
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
sandstream skrev:
Det ultimata hade enligt mig varit en bättre körkortsutbildning med tex en obligatorisk bandag för att lära sig att det finns gränser, och att de kommer jäkligt fort.
Det hade varit väldigt bra, Ta exempel som "Halka" på B kort, dom är borta en hela dag för att lära sig köra på halt underlag. Varför kan inte MC utbildningen obligatoriskt inkludera en dag på bana så man kan få lite känsla och kännedom om hur en MC beter sig. Ska snart köra upp och jag tycker att alla övningar inom utbildningen just nu inte är en så pass bra grund för oss "nya" förare som den skulle kunna vara. Jag har precis köpt en nybörjare "hoj" (
Suzuki GSF Bandit 600 S) för att lära mig köra på ett sätt som gör mig själv säkrare som en förare inför nästa köp som kommer bli en 600R model.

/Regards Cel
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top