Sammanfattning av mötet med Vägverket
Har idag varit på möte med Vägverket och flera företag, försäkringsbolag och föreningar. Idag presenterades vad som skall komma bli målet för varje individuell deltagare i MC-ola.
Jag förespråkade de punkter jag tog upp i förra tråden. Men det verkar som att alla representerade på plats (Försäkringsbolag, Honda MC, VV, Bilprovningen, STR, TR m.fl) verkar ha läst vad som sas i förra tråden (klicka här för att läsa) då det jag gick igenom i mitt tal var mer av en repetering än något nytt. Dock var det bra att nämna igen så att de som var där kände att de var på rätt spår.
Följande är i begrundan och arbetas på:
Om vägen
SMC - deras planer
Tips, ta kort på vägsträckor ni anser vara dåligt gjorda. Visa upp och förklara för VV vad som kan förbättras. De lyssnar.
Bilprovningen
H-D (vad gjorde han där? hehe)
Försäkringsförbundet
Ideer och förslag mest. Sa ta det inte på allvar, dock kan vi förvänta oss något snarlikt snart.
Honda MC
Honda MC presenterade inte helt nya saker, dock tror jag inte så många hört talas om det. Det är "Honda Riding Trainer". Det är en simulator för att träna att uppleva olika moment som man som MC-förare kan komma inför när man kör i stadstrafik, på landsväg m.m. t.ex öppnande bildörrar, skymd sikt osv.
Det ska även ge eleven en känsla för broms, koppling, växling och gaspådrag.
Det ska tydligen finns en produkt redan till våren 2006 och skall finnas runt om landet vid diverse trafikskolor.
Bild finns med i inlägget längre ner. (lite suddigt tyvärr)
Det omnämndes oxå det här med ABS, CBS och andra bromssorter. Det är något Honda försöker få till på många av sina modeller, förstås inte på Supersportmodellerna (om jag tog glimten i ögat rätt).
Även Airbag, alltså krockkudde, skall komma till produktion snart. det har tydligen gjorts många tester och airbag har visat sig värd att ta i produktion. Får se hur det blir i verkligheten sen.
STR (de som publiceras trafikskolans böcker)
Ett nytt test! Läraren ska individualisera utbildningen. Vad exakt det betyder gick väl inte fram, men MC-säkerhet är ju topicen för MC-ola. Så det är ju i det området. Start av detta sker till säsongen 2007.
*********
Sen var dagen slut. Det hela kändes positivt och i rätt riktning ändå. Visst är det lite saker som kanske kommer riva lite i såren på vissa, men om vi ska få ökad säkerhet och minska dödsantalet så krävs det att vi agerar.
Den andra tråden är stängd. Vänligen kommentera här.
Tack
Johnny
Har idag varit på möte med Vägverket och flera företag, försäkringsbolag och föreningar. Idag presenterades vad som skall komma bli målet för varje individuell deltagare i MC-ola.
Jag förespråkade de punkter jag tog upp i förra tråden. Men det verkar som att alla representerade på plats (Försäkringsbolag, Honda MC, VV, Bilprovningen, STR, TR m.fl) verkar ha läst vad som sas i förra tråden (klicka här för att läsa) då det jag gick igenom i mitt tal var mer av en repetering än något nytt. Dock var det bra att nämna igen så att de som var där kände att de var på rätt spår.
Följande är i begrundan och arbetas på:
- Ändring av förarutbildningen
Vad detta innebär är en ändrad kurs. En revidering skall under år 2006 göras.
Skall följande bli obligatoriskt?
- Riskutbildning
- Handledarutbildning
- Kommunikationsutrustning vid all övningskörning
- Speciell prövotid för A-behörig, ovasett behörig
För ovan krävs det Politiska beslut. Alltså inget som går i en handvändning. - Fortbildning med riskundvikande i fokus.
- Informationsmaterial: köp, risker, skyddsutrustning, försäkringar, regler om framförande
Om vägen
- Vägutformningen kopplat till MC-säkerhet.
- Finns en Norsk handbok i frågan som skall gås igenom. Handlar om utformningen av vägräcken, kurvor m.m.
SMC - deras planer
- Fortsätta med broms- och kurvtagningskurser.
- Förarutbildning är vad det satsa på stenhårt.
Tips, ta kort på vägsträckor ni anser vara dåligt gjorda. Visa upp och förklara för VV vad som kan förbättras. De lyssnar.
Bilprovningen
- Mer inriktning på säkerhet?
- Medverka i att sprida information om MC-säkerhet
H-D (vad gjorde han där? hehe)
- Gillade inte felstavning av HD. Det ska vara H-D fick alla veta
(hoppas du tar det på rätt sätt)
- Han tryckte iaf med rätta på det här med återfallsknuttar och de som fått körkort gratis. Men VV var lite aviga att ens svara o förklara varför det ska fortsätta vara som det är. Antar att det praktiskt inte skulle fungera att göra någonting åt det...
Försäkringsförbundet
Ideer och förslag mest. Sa ta det inte på allvar, dock kan vi förvänta oss något snarlikt snart.
- 1/10 av dödsolyckorna är MC-olyckor.
- Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
- 25 år som minimigräns.
- Succesiv tillgång till de största modellerna.
Honda MC
Honda MC presenterade inte helt nya saker, dock tror jag inte så många hört talas om det. Det är "Honda Riding Trainer". Det är en simulator för att träna att uppleva olika moment som man som MC-förare kan komma inför när man kör i stadstrafik, på landsväg m.m. t.ex öppnande bildörrar, skymd sikt osv.
Det ska även ge eleven en känsla för broms, koppling, växling och gaspådrag.
Det ska tydligen finns en produkt redan till våren 2006 och skall finnas runt om landet vid diverse trafikskolor.
Bild finns med i inlägget längre ner. (lite suddigt tyvärr)
Det omnämndes oxå det här med ABS, CBS och andra bromssorter. Det är något Honda försöker få till på många av sina modeller, förstås inte på Supersportmodellerna (om jag tog glimten i ögat rätt).
Även Airbag, alltså krockkudde, skall komma till produktion snart. det har tydligen gjorts många tester och airbag har visat sig värd att ta i produktion. Får se hur det blir i verkligheten sen.
STR (de som publiceras trafikskolans böcker)
Ett nytt test! Läraren ska individualisera utbildningen. Vad exakt det betyder gick väl inte fram, men MC-säkerhet är ju topicen för MC-ola. Så det är ju i det området. Start av detta sker till säsongen 2007.
*********
Sen var dagen slut. Det hela kändes positivt och i rätt riktning ändå. Visst är det lite saker som kanske kommer riva lite i såren på vissa, men om vi ska få ökad säkerhet och minska dödsantalet så krävs det att vi agerar.
Den andra tråden är stängd. Vänligen kommentera här.
Tack
Johnny