kwistfiqare II

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Fyfan vad jag skäms för att vara hojåkare ibland. Senast vid ca 21:35 på väg hem från garaget. E20 från Tumbo mot Eskilstuna. Mellan påfarten från Tumbo/Västerås och avfarten mot Hällby/Folkesta köpcenter, 2+1 väg (dvs väg med växlande 1- och 2-filigt), 1-filigt för vår del. Framför mig ligger en Peugeot 307 och framför den en bromskloss som håller ca 90 km/h. Jag ville hålla 140-150 eftersom jag var sen hem och det var rätt lite trafik. 3 hojar kommer ikapp. ”Fine, dom kör säkert om där det blir 2-filigt utanför Folkesta köpcenter” tänkte jag. Icke. Den första, en motard, körde om mig på höger sida (dvs mellan mig och räcket), därefter skiftade han och körde om Peggan och bromsklossen på vänster sida. Nästa knarr (sporthoj) körde om oss alla på vänster sida men fortfarande vid 1-filigt. Sista knarren (blåvit Suz R med passagerare) väntade faktiskt tills det blev 2-filigt. Dock väntade han iofs tills det 2-filiga var slut, dvs han körde om där det bara var en extra bred enkelfil.
Nåja, så fort det blev 2-filigt pep jag och Peggan om bromsklossen, det visade sig då att ca 140 km/h passade honom rätt bra också. Och vad händer? Jo, när vi kommer ner till rakan utanför Volvo Construction Equipment (dvs där det åter blir 1-filigt) så ligger knarrarna och fegåker i 110-120 km/h och bromsade alltså oss. Då var det dom som var bromsklossar helt plötsligt!
Nåja, de fick till slut upp farten igen i alla fall. Bara för att därefter svänga av på nästa avfart. Dom skulle alltså inte längre än till avfarten vid Statoil/McDonalds.

Jag skäms verkligen för att vara hojåkare då jag ser sånt här. Inte för att jag anser dessa förare vara hojåkare, de är moppefuckon, utan därför att Svensson ser ju ingen skillnad på dom och på mig.

”Jävla moraltant” säger nu någon om mig. Nej, inte alls, jag åker gärna blåfort, på baktofflan, åker på framtofflan (det lilla jag kan), tok-lägger-ner etc. Men jag åker inte på det sättet mitt ibland Svenssons.
Jaja, jag kanske är gammal. Men jag åkte också med stor säkerhet knarr innan ni ens hängde i pungen och dinglade. Och jag har lärt mig att inte ställa till det för andra så som ni gör.
Jaja, ni kanske gör snabbare varvtider på bana än vad jag gör, främst därför att tidsbristen tar ut sin tribut i form av rost men det ursäktar inte att ni kör på det här sättet ute bland andra trafikanter.
Jaja, ni är säkert skitduktiga på att hantera knarren men det innebär inte att ni får nån sorts fri lejd från att skapa dåligt rykte åt oss andra. Och det gör er heller inte med automatik till riktiga hojåkare. Riktiga hojåkare blir ni först den dan ni börjar leka/köra med förnuft (notera att jag inte utesluter nöjet/leken/skojset). Till dess är ni som sagt endast moppefuckon.

Till motardsnubben och hoj #2 om ni läser detta:
Ja, det var jag i det vita skåpet som tutade (du hörde ju uppenbarligen i alla fall eftersom du vände dig om) och det gjorde jag därför att jag anser att du kör så att du ställer till det för oss andra. Vad tror ni Svensson anser om oss? Dom ser inte skillnad på er och riktiga hojåkare.
Vad hade hänt om nån av oss varit lite halvsåsig och suttit och snackat i yuppienallen och ryckt till vid åsynen av en oväntad knarr i ögonvrån på "fel" ställe? Hur tror du det känns att sitta inklämd mellan en bildörr och ett räcke? Gå tillbaks till mopeden istället tills ni har mognat, jävla snorungar!

Hoj #3: Lite cred för att du höll igen med omkörningen. Iofs var omkörningen rätt bedrövlig men ljusår bättre än dina polare. Men det kanske berodde på att du hade passagerare.


//Robban. En obekväm jävel, eller hur?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
De verkar ligga i samma klass som dåren som jag mötte på Bulten förra veckan och som passerade mig på min HÖGRA sida...
 

Jalla

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Grums
Hoj
Kawasaki ZXR 750
hehe

:pannkyss
Så ja Robban... Räkna till tio nu i lugnan ro... :tungan
Visst är det dem här som ger hojåkarna dåligt rykte.. Verkligen.... Det är ju kul o dra på ibland men det som du beskriver låter ju mer som en vansinnesförd :kocko
Dessutom inte bara för dem själva tyvärr utan för andra i trafiken !!!

Nåja. Det blir nog förmodligen inge bättre av detta men iaf...

*Tada*

/TheJaller
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lugn bara lugn. Jag är lugn.:) Och visst fan är det kul att veva iväg lite ibland. Utan det så skulle i alla fall inte jag åka knarr.
Jag har ex vis själv haft 250 ryck i svackan mellan de båda på/avfarterna här ovan med turboknarren (för övrigt utan att ens växla ner :tummenupp) men inte bland "oskyldig" trafik.
Och nej, det blir inte bättre men jag har i alla fall skrivit av mig och sagt vad jag tycker.

G´natt alla!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har slutat att bry mig så förbaskat i sånt. De är ju mest de själva de ev. ställer till det för. Kör själv inte om på höger sida om det inte finns en tom fil där. Ligger bakom en stund men flyttar de inte på sig kör jag om på högern. Tycker det finns värre som kör slalom hursomhelst osv. Skulle man hetsa upp sig för sånt i Stockholm skulle man inte ha annat att göra.

EDIT: missade ett inte
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
så det det otroligt hemska dom gjorde va alltså att köra om på fel sida när det va delade körfält på en förhållandevis stor väg? jag personligen tycker inte att det låter så farligt.

men jag är trött så jag kanske missade ngt när jag läste..
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
ozto skrev:
så det det otroligt hemska dom gjorde va alltså att köra om på fel sida när det va delade körfält på en förhållandevis stor väg? jag personligen tycker inte att det låter så farligt.

men jag är trött så jag kanske missade ngt när jag läste..

Tänk efter lite... Hur lätt är det inte ?.. Du sitter i bilen , vänsterfil på en dubbelfilig väg... drömmer om igårkväll framför brasan med flickvännen o ligger lugnt kvar i din vänstra fil , eftersom sist du kollade kom det ingen bakom...en hoj kommer som ett skållat ifrån ingenstans på din högra sida !! Vad gör du ??... Vaknar troligtvis till o tänker att du borde byta fil...kollar i spegeln...ingen där... o du rattar över. Men grabben som är i din döda vinkel o planerat att oxå klippa dig på högersidan ??... han ändrar inte spår lika lätt som du gör....

Vem är det som är dum i huvet ???? Bilisten eller mc-föraren ???... Jag svarar inte ens själv på det....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ozto skrev:
så det det otroligt hemska dom gjorde va alltså att köra om på fel sida när det va delade körfält på en förhållandevis stor väg? jag personligen tycker inte att det låter så farligt.

men jag är trött så jag kanske missade ngt när jag läste..
Som jag uppfattade det så klämde de sig emellan där det bara var enkelfiligt. :tomten
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Är det verkligen så mycket fel att köra om när det är enkelfiligt?
Jag menar, där är ju plats så det räcker och blir över.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag håller med om att man håller igen om det är smalt och sitter räcken och bröte (om inte annat för sin egen skull)

Men på fel sida tycker jag är förbannat otrevligt,oavsett om jag kör hoj eller bil.

Antagligen vanans makt folk brukar köra om på vänster sida ,därför har man mer koll på den sidan och då kommer det någon som drar förbi en på andra sidan sen om denna dessutom har lite varv på moroten <-- (låneord från Robban C) och ett öppet system så skiter man ju nästan ner sig.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
För jeffligt att de beter sig så. De skulle kvastfuckas. :1pajas
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Händer titt som tätt att jag kör om på enkelfilig väg... även om det är räcke. Men bara om... o jag är 100% säker...om jag fått "kontakt" med bilen framför , så jag ser att han går ut till höger för att göra mer plats för mig. Då glider jag förbi lite fint.
Inga hysteriska bakhjulsåk mellan vajerräcke o bil , eller töntiga nerväxlingar med fulla spjäll.... Är lite för feg , rädd om livet o ödmjuk för det. Men när jag är förbi o vägen är fri........ Ner på 3:an , 2 ryck......slangen ! :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Folkezx9r skrev:
Vem är det som är dum i huvet ???? Bilisten eller mc-föraren ???... Jag svarar inte ens själv på det....
Ungefär som på bilden tror jag att omkörningarna skedde (fast inte riktigt, jag hade inte mycket tid på mig att rita). De gröna grejjerna är bilar och de röda sträcken är motorcyklarna omkörningar.
 

Bifogat

  • omkörning.jpg
    omkörning.jpg
    7.8 KB · Visningar: 89

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Esquire skrev:
Som jag uppfattade det så klämde de sig emellan där det bara var enkelfiligt. :tomten


precis det jag trodde oxå... det tycker iaf inte jag är så farligt..
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Robban_C skrev:
Fyfan vad jag skäms för att vara hojåkare ibland. Senast vid ca 21:35 på väg hem från garaget.

Inte behöver du skämmas så fort någon gör fel i trafiken?

jag såg en en kille i en bil köra som en jävla idiot här om dagen. Men inte skäms jag för att va bilförare för det...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Esquire skrev:
Som jag uppfattade det så klämde de sig emellan där det bara var enkelfiligt. :tomten
Japp. Omkörning vid dubbelfiligt skiter jag väl i även om jag tycker det är bättre att köra om på höger sida men här var det alltså enkelfiligt och en av omkörningarna gjordes dessutom på höger sida.


ozto:
Svensson (givetvis inte alla) har ögonen på "dom där" hojåkarna och vissa har en tendens att dra alla över en kam. Det måste du väl ändå ha hört ibland? :7peta
Att en bilförare kör som ett arschel spelar ju ingen roll, det drunknar i hela kollektivet men som sagt, en del sätter likhetstecken mellan alla hojåkare.


Folke:
En helt annan sak att köra om när man "fått kontakt" med bilisten och sett att denna gått åt sidan. Då har man ju samarbetat i trafiken (visserligen olagligt men vafan) på ett säkert sätt och båda är nöjda och glada.


Nu ska jag ta bilen till Uppsala och köra som ett stålsvin! Jag ska göra stoppies, wheela (med framhjulsdrift?) och hålla sisådär 350 km/h på vägrenen och sicksacka mellan långtradarna. Jag ska till och med toklägga ner bilen i innerböjarna, ni skulle bara se i rondellen i Enköping :tummenupp .
Eller nåt? :D
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
ozto skrev:
Inte behöver du skämmas så fort någon gör fel i trafiken?

jag såg en en kille i en bil köra som en jävla idiot här om dagen. Men inte skäms jag för att va bilförare för det...
Ogenomtänkt, bilister tänker inte folk på som en grupp, men så lätt konmer inte vi undan som åker hoj.

Köra om på höger sida förstår jag överhuvudtaget inte, men jag antar att man är häftig för polarna då.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Liten lektion i sunt förnuft

Men vad är det som är så svårt att förstå för en del ?

Tar man sig friheter på andras bekostnad så blir de självklart förbannade, oavsett situation (kön i matbutiken, aktieklippare med insiderinformation, rövslickare på jobbet, skenförsäkrare, etc... )

Om man däremot genom samarbete uppnår en större effektivitet (ser, gör tecken, blir omsläppt trots att det bara är ett körfält), då blir man kompisar istället.

Den som har svårt att se logiken i ovanstående hamnar nog i den första av de två kategorierna...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Å jag som körde om igår när det va enkelfiligt på en sån där 2 till 1 väg.
Fast bilarna gick åt sidan och verkligen ville släppa förbi mej.



Ett vettigt inlägg Robban C. :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top