Yvps?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Det innebär att det sitter ventiler i avgasportarna som gör att motorn får lite mer motstånd när den går på lågavarv. Detta ger bättre vrid eller effekt på lågt varvtal. ÄR inte helt säker men tror det är så..
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
125kubik skrev:
Det står för Yamaha Valve Power System eller något va?

en avgasventil på 4taktsmotorerna. Sitter en bit bak i avgassystemet.

edit: visst fan, läste EXUP hela tiden. I min värld hade jag rätt. Jag kom iallafall med lite mer information om Yamaha :rolleyes:
 
Last edited:

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Det är som Simp säger, Yamaha använder/använde det på sina 2-taktare. Har för mig att det kallas "exup" på 4-taktarna.
MVH Jocke
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Simp skrev:
Det innebär att det sitter ventiler i avgasportarna som gör att motorn får lite mer motstånd när den går på lågavarv. Detta ger bättre vrid eller effekt på lågt varvtal. ÄR inte helt säker men tror det är så..

eller är det så att avgasporten rör sig så att motorn får andra(senare) porttider ??
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Tror inte det har något med porttiderna att göra. Tror helt enkelt det blir trängre för avgaserna att ta sig ur clindern på låga varv. Detta system kan även sitta en bit in i avgassystemet så det torde inte ha något med porttiderna att göra..
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Simp skrev:
Tror inte det har något med porttiderna att göra. Tror helt enkelt det blir trängre för avgaserna att ta sig ur clindern på låga varv. Detta system kan även sitta en bit in i avgassystemet så det torde inte ha något med porttiderna att göra..
Det har *allt* med porttiderna att göra. Annars skulle man lika gärna kunna sätta nån typ av strypventil på valfri plats i röret, mycket billigare och enklare... Detta system kan INTE sitta långt från kolven, men andra typer av system som bygger på resonans kan det.
 

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
johanrehn80 skrev:

Okej!

Men jag resonerar såhär: På en tvåtaktare krävs det som bekant ett motstånd för avgaserna för att motorn ska prestera optimalt, avgassystemet är utformat så att detta motstånd är optimalt på det varvtal där motorn ger mest effekt. Då är motståndet för litet på låga varv, därför ökar man motståndet genom en variabel avgasport.
Har jag tänkt rätt?

På en 4-taktare har jag ingen aning om hur detta fungerar.

Mvh Jocke
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Exup och Ypvs är helt olika saker.

Exup är en "ventil" i avgasröret på 4taktare som ger mer eller mindre plats för avgaserna att expandera.
Ypvs är en "ventil" ändrar porttiderna på avgasporten på en 2taktare och har inget med "motstånd" i avgassystemet att göra.

Ha de!
/fredde
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
ozow skrev:
Har jag tänkt rätt?

Nej.

Ett tvåtaktsystem vill ha en puff luft tillbaka genom systemet exakt innan portarna stängs när motorn spolar. Ett tryck innifrån cyllen med bränse/luft blanding tas ut av ett tryck från ljuddämaren med avgaser och inget läcker ut eller går till spillo.
Säger man motstånd när man snackar tvåtakt är man ute och cyklar, snackar man pulser är man på banan! :D

Inget avgassystem på jorden vill ha motstånd.

Bara en väldigt kort och ytlig förklaring.
/fredde
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
ozow skrev:
Okej!

Men jag resonerar såhär: På en tvåtaktare krävs det som bekant ett motstånd för avgaserna för att motorn ska prestera optimalt, avgassystemet är utformat så att detta motstånd är optimalt på det varvtal där motorn ger mest effekt. Då är motståndet för litet på låga varv, därför ökar man motståndet genom en variabel avgasport.
Har jag tänkt rätt?
Rätt, men fel. Mottrycket i avgasröret är betydligt mindre intressant än tryckvågorna, "ekona" som suger ut avgaser först och senare trycker tillbaka luft och bensin som hunnit ut i avgasröret. Bara en liten del av hela sanningen, men som sagt är mottrycket långt ifrån mest intressant.
 

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
freddexwing skrev:
Nej.

Ett tvåtaktsystem vill ha en puff luft tillbaka genom systemet exakt innan portarna stängs när motorn spolar. Ett tryck innifrån cyllen med bränse/luft blanding tas ut av ett tryck från ljuddämaren med avgaser och inget läcker ut eller går till spillo.
Säger man motstånd när man snackar tvåtakt är man ute och cyklar, snackar man pulser är man på banan! :D

Inget avgassystem på jorden vill ha motstånd.

Bara en väldigt kort och ytlig förklaring.
/fredde

Okej, då hade jag misuppfattat det hela.
Men, pulserna har väl med expansionskammaren att göra?
Eeh jag får väl läsa t. ex. Graham Bells bok.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
ozow skrev:
Okej, då hade jag misuppfattat det hela.
Men, pulserna har väl med expansionskammaren att göra?
Eeh jag får väl läsa t. ex. Graham Bells bok.

Jepp! Det är helt riktigt.
Pulsen expanderar i expansionskammren och när den möter stringern (slutet) så studsar den tillbaka genom systemet och mötar tillbaka den färska blandningen.

PBs teknikkung nu står det still... öhh...John Robinsson har skrivit några bra böcker i ämnet, twostroke performance tuning är en väldigt bra. Grahams är ganska bra med lite gammal, när jag läste den, för tio år sen...
...inte nyare nu... :)

/fredde
 

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
freddexwing skrev:
Jepp! Det är helt riktigt.
Pulsen expanderar i expansionskammren och när den möter stringern (slutet) så studsar den tillbaka genom systemet och mötar tillbaka den färska blandningen.

PBs teknikkung nu står det still... öhh...John Robinsson har skrivit några bra böcker i ämnet, twostroke performance tuning är en väldigt bra. Grahams är ganska bra med lite gammal, när jag läste den, för tio år sen...
...inte nyare nu... :)

/fredde

Two stroke performance tuning är skriven av A Graham Bell. http://www.amazon.com/exec/obidos/t...ne/purchase/ref=pd_sxp_r0/103-8728333-9298206
John Robinson har skrivit Motorcycle Tuning Two-Stroke. Vilken är bäst nu då? :tungan

Tack för hjälpen :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top