125kubik
Ny medlem
Vad är det?
Är det ett system med en expansionsbox eller vad?
Har sökt men ej funnit något...
Är det ett system med en expansionsbox eller vad?
Har sökt men ej funnit något...
125kubik skrev:Det står för Yamaha Valve Power System eller något va?
ozow skrev:Det är som Simp säger, Yamaha använder/använde det på sina 2-taktare. Har för mig att det kallas "exup" på 4-taktarna.
MVH Jocke
Simp skrev:Det innebär att det sitter ventiler i avgasportarna som gör att motorn får lite mer motstånd när den går på lågavarv. Detta ger bättre vrid eller effekt på lågt varvtal. ÄR inte helt säker men tror det är så..
johanrehn80 skrev:eller är det så att avgasporten rör sig så att motorn får andra(senare) porttider ??
Det har *allt* med porttiderna att göra. Annars skulle man lika gärna kunna sätta nån typ av strypventil på valfri plats i röret, mycket billigare och enklare... Detta system kan INTE sitta långt från kolven, men andra typer av system som bygger på resonans kan det.Simp skrev:Tror inte det har något med porttiderna att göra. Tror helt enkelt det blir trängre för avgaserna att ta sig ur clindern på låga varv. Detta system kan även sitta en bit in i avgassystemet så det torde inte ha något med porttiderna att göra..
ozow skrev:På 4-taktare kanske det är så...
johanrehn80 skrev:nej knappast
ozow skrev:Har jag tänkt rätt?
Rätt, men fel. Mottrycket i avgasröret är betydligt mindre intressant än tryckvågorna, "ekona" som suger ut avgaser först och senare trycker tillbaka luft och bensin som hunnit ut i avgasröret. Bara en liten del av hela sanningen, men som sagt är mottrycket långt ifrån mest intressant.ozow skrev:Okej!
Men jag resonerar såhär: På en tvåtaktare krävs det som bekant ett motstånd för avgaserna för att motorn ska prestera optimalt, avgassystemet är utformat så att detta motstånd är optimalt på det varvtal där motorn ger mest effekt. Då är motståndet för litet på låga varv, därför ökar man motståndet genom en variabel avgasport.
Har jag tänkt rätt?
YPVS = Yamaha Power Valve System125kubik skrev:Det står för Yamaha Valve Power System eller något va?
freddexwing skrev:Nej.
Ett tvåtaktsystem vill ha en puff luft tillbaka genom systemet exakt innan portarna stängs när motorn spolar. Ett tryck innifrån cyllen med bränse/luft blanding tas ut av ett tryck från ljuddämaren med avgaser och inget läcker ut eller går till spillo.
Säger man motstånd när man snackar tvåtakt är man ute och cyklar, snackar man pulser är man på banan!
Inget avgassystem på jorden vill ha motstånd.
Bara en väldigt kort och ytlig förklaring.
/fredde
ozow skrev:Okej, då hade jag misuppfattat det hela.
Men, pulserna har väl med expansionskammaren att göra?
Eeh jag får väl läsa t. ex. Graham Bells bok.
freddexwing skrev:Jepp! Det är helt riktigt.
Pulsen expanderar i expansionskammren och när den möter stringern (slutet) så studsar den tillbaka genom systemet och mötar tillbaka den färska blandningen.
PBs teknikkung nu står det still... öhh...John Robinsson har skrivit några bra böcker i ämnet, twostroke performance tuning är en väldigt bra. Grahams är ganska bra med lite gammal, när jag läste den, för tio år sen...
...inte nyare nu...
/fredde
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |