Start teknik på 402

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
har problem att få till skyssta starter... :( tänkte om ni som kör på strippen har lite tips och knep.
brukar oftast bli så att den studsar iväg lite typ.. eller så blir det för lite så laddtrycket skiter sig typ.. sen när tvåan o trean slås i så går det fint med framhjulet i lagom höjd över marken, men får inte till dom där jävla starterna, får ju pisk av polarn med sin EU moppe (läs R1 ;) ) så ingen ide att prova på tid innan starterna sitter, kollade in Andersson turbo på tullinge sist å du fick iväg din grymt fint i starten ge mig lite råd nu ;)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
CHIPPEN_no1 skrev:
har problem att få till skyssta starter... :( tänkte om ni som kör på strippen har lite tips och knep.
brukar oftast bli så att den studsar iväg lite typ.. eller så blir det för lite så laddtrycket skiter sig typ.. sen när tvåan o trean slås i så går det fint med framhjulet i lagom höjd över marken, men får inte till dom där jävla starterna, får ju pisk av polarn med sin EU moppe (läs R1 ;) ) så ingen ide att prova på tid innan starterna sitter, kollade in Andersson turbo på tullinge sist å du fick iväg din grymt fint i starten ge mig lite råd nu ;)

He he

Andersson har allt en hel del att lära ut gällande starter, med den höga moppen som han åker på så är hans 60 fötter orättvisst bra... :gnissla
iofs så är ja ju lite avis på slutfarten oxå, fast 60 fot och slutfart hänger ju ihop en del (finns säkert någon ungefärlig formel för det oxå som säkert någon här inne kan).

Fast för att få till starten e de väl som med allt, bara träning som gäller.
 

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Slutfart och 60fot hänger mindre ihop med varandra än vad slutfart och effekt gör.
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
Oftast e det som så, att ju snabbare tid du kör lägre slutfart får du...!!
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
andersbrink skrev:
Trevlig läsning om att starta "rätt", http://www.vmaxchat.co.uk/dale.htm

Skulle tro att den tekniken inte gäller turbohojar... :D :D
Jag "råkade" dumpa min till 5000rpm.......
det tog en evighet innan hojen hämta andan...
Jag tror ett stadigt varvtal på 7-8000rpm gäller.. mosa på fullgas och styra med kopplingen så att varvet inte rusar in i rödfållan och ej under startvarvet.... :va :va :va .

(shit,,, det låter ju enkelt... :) )

Fan,, det ska jag prova i västerås i helgen... :tungan :tungan


mvh
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
berätta lite knep då! :) tycker det är svårt att slira i väg på kopplingen eftersom den är så Jävla hård med andra fjädrar.... ja ja jag är klen ;)
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
?? jag är inget startkung, men kommer iväg (på min förra hoj den nuvarande har jag aldrig
rejsat med av någon anledning : ) ganska fort. Man ska väl aldrig släppa kopplingen helt i en start, gjorde det knappt förens man fått i tvåan?!? Gjorde jag fel?
Men har bara kört 402 ett par ggr. Och det tackar nog min ex koppling mig för : )
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
1000R skrev:
Slutfart och 60fot hänger mindre ihop med varandra än vad slutfart och effekt gör.

Ja de är sant, men frågan här gällde vad föraren kan göra åt starten (60 foot) och en bra 60 fot resulterar ju rimligen i en högre slutfart, och en bättre tid.

Effekten kan du inte påverka mycket när du står med granen 3 meter snett till vänster om näsan, effekten påverkar man hemma i garaget, eller i värsta fall via wastegate stången mellan reporna :) .
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Mr Race skrev:
Oftast e det som så, att ju snabbare tid du kör lägre slutfart får du...!!

Teoretiskt sett nej... I verkligheten ja..

Men varför. :confused:
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Mr Race skrev:
För att ju snabbare du kör, desto kortare tid har du på dej att bygga topp speed!!!

Hallå.... har vi inte hamnat långt ifrån logiken nu?

Kan du förklara dig mer precist?
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
ReDan skrev:
?? jag är inget startkung, men kommer iväg (på min förra hoj den nuvarande har jag aldrig
rejsat med av någon anledning : ) ganska fort. Man ska väl aldrig släppa kopplingen helt i en start, gjorde det knappt förens man fått i tvåan?!? Gjorde jag fel?
Men har bara kört 402 ett par ggr. Och det tackar nog min ex koppling mig för : )

med vanlig sur hoj utan turbo är det inga problem... lite svårare att komma i väg med 250hk turbo monster som är orginal längd på! & 60 foten är ju viktig som fan för en bra tid så...
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
CHIPPEN_no1 skrev:
med vanlig sur hoj utan turbo är det inga problem... lite svårare att komma i väg med 250hk turbo monster som är orginal längd på! & 60 foten är ju viktig som fan för en bra tid så...

Du får gärna prova min SURA HOJ UTAN TURBO och se om de är så lätt som du säger..!

Så får vi se ifall du åker lika fort med den som jag!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Race skrev:
För att ju snabbare du kör, desto kortare tid har du på dej att bygga topp speed!!!

Men det stämmer inte riktigt, lätt att man tankevurpar lite i det här ämnet.

Enklast förklarat är väl: Snabb accelerationen över en given distans ger högre hastighet i jämförelse med en långsam acceleration över samma givna distans. http://susning.nu/Acceleration
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Man kan ju lura sig lite på att dom som åker en låg tid oftast har bra fäste o koll på starten, och kanske inte för mycket mos.
Jämfört med dom som har massor av mos, kluddar bort starten, wheelar för mkt o hinner pga effekten acca mkt på slutet.. ??
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
ja inte vet jag hur det går ihop annars...!! som tex. Anders Abrahmsson körde ju i nyköping för två år sen...då gick han lungt ut från start, sen vred han på..då åkte han 29? km/h men fick en dåligt tid....men sen när han åkte med den i prostock då åkte han bara typ 28?km/h...och då har man ju en bra mycket bättre 60fot och slut tid i prostock än vad man har i super pro street bike! Jag tror att du var där Anders när han var där och åkte??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Race skrev:
Jag tror att du var där Anders när han var där och åkte??

Jag såg t.o.m. på när han körde de reporna. Men det är ju hiskeligt många parametrar som spelar in vad gällande hastigheten i slutet. Landa med framhjulet innanför de två sista lamporna, motvind, bestyckning, temp, tidtagningen, lufttryck, densitet, luftfuktighet etc in i det oändliga. Han hjulade rätt frisk straxt efter 200 meter så jag tror mest på att han "lurade" tidtagningen med bakhjulsåka. Iofs bara spekulationer... om det fanns på videofilm skulle man kunna ta fram ruta för ruta och tidsberäkna hans spektakulära repa. Mos i motorn hade han iaf, definitivt i våldsamma mängder! :D
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top