yonsson skrev:
Nu när bensinpriset är tokhögt så har jag funderat på en sak. Självklart drabbas ju inte motorcyklar lika illa som bilar eftersom dom flesta förbrukar mindre än en bil och inte körs så långt som bilar, men ändå...
-Är det möjligt?
-Vem gör det?
-Hur görs det?
-Vad kostar det?
-Vad är nackdelarna?
Jodå, det är möjligt. Jag kör min GSX1100E enbart på e85 sedan hösten 2003. På förgasarmotor görs det genom att bestycka om förgasarna, dvs öka på munstyckena. Kostnaden är ett par hundralappar för nya munstycken.
Jag fick öka pilotmunstyckena ganska rejält för att få en bra tomgång (från 37.5 till 70). Efterssom mikuni inte har så stora munstycken fick jag borra i dom gamla. Att man får öka så mycket i pilotsystemet beror nog delvis på att etanolen har högre viskositet än bensin, det är svårare för en trögare vätska att passera genom ett så litet hål.
Å andra sidan har jag en väldigt stabil tomgång nu (när motorn är varm).
Förbrukningen har ökat från 0.62 till 0.75. (var 0.8 innan men jag har justerat lite sen dess)
Nackdelen är kallstarterna, vår- och höst-mornar krävs det startgas. Nu på sommaren är det inga problem. Jag tror att det problemet hade varit mindre på en insprutad hoj.
Jag har en hemsida som handlar om etanol och motorcyklar:
http://www.etanolmc.se