Hjälp! Powercommander Aprilia samt avgassmällar

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Felix skrev:
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nr:18 skrev:
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta

Är det sekventiellt sprut på millen?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Jojo, men det är frågan vad som triggar insprutet, jag antar att PC:n får en signal om när det är dags för öppning och att den sedan öppnar korrekt tid.
I så fall borde det vara strunt samma vilken kabel som sitter på vilken cylle...?

Elr?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Felix skrev:
Jojo, men det är frågan vad som triggar insprutet, jag antar att PC:n får en signal om när det är dags för öppning och att den sedan öppnar korrekt tid.
I så fall borde det vara strunt samma vilken kabel som sitter på vilken cylle...?

Elr?

Antingen så är det sekventiellt sprut då är det viktigt eller så är det helt vanlig frekvens/tid styrning då är det inte så viktigt´.

Edit: Är det sekventiellt styrs det oftast av en hallgivare på svänghjulet eller liknande
 
Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
aci skrev:
Antingen så är det sekventiellt sprut då är det viktigt eller så är det helt vanlig frekvens/tid styrning då är det inte så viktigt´.

Edit: Är det sekventiellt styrs det oftast av en hallgivare på svänghjulet eller liknande
Om man kollar på äldre millar så anges det att gul kontakt på cylle 1 och brun på cylle 2 osv. Däremot står de för den nya millen så här..

Disconnect the wiring harness
from the injector on the right
hand side of the bike by pushing
up (squeeze) on the spring clips
from the injector connector
(Fig. A).

Plug one of the leads from the
PCIII in line of the stock connector
and injector (Fig. B).
5 Repeat steps 3-4 for the left
hand side.

Med andra ord verkar det vara skit samma vilken som sitter var?

Mer ideér?

/Felix
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Felix skrev:
Om man kollar på äldre millar så anges det att gul kontakt på cylle 1 och brun på cylle 2 osv. Däremot står de för den nya millen så här..

Disconnect the wiring harness
from the injector on the right
hand side of the bike by pushing
up (squeeze) on the spring clips
from the injector connector
(Fig. A).

Plug one of the leads from the
PCIII in line of the stock connector
and injector (Fig. B).
5 Repeat steps 3-4 for the left
hand side.

Med andra ord verkar det vara skit samma vilken som sitter var?

Mer ideér?

/Felix

Definierar fig. A / fig. B någon speciell plats i kontakten med tanke på att du ska börja med " the injector on the right hand side of the bike" ? Annars låter det som det kan vara lugnt .. vet dock inte alls hur sprutet på millen är uppsatt.. men troligen så mäter den inte jonisering eller något sådant heller.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
aci skrev:
Definierar fig. A / fig. B någon speciell plats i kontakten med tanke på att du ska börja med " the injector on the right hand side of the bike" ? Annars låter det som det kan vara lugnt .. vet dock inte alls hur sprutet på millen är uppsatt.. men troligen så mäter den inte jonisering eller något sådant heller.
Figur A och B är bara bilder på kontakterna, det går inte att avgöra om det är hö/vä kontakt.

PC3 kablarna är inte färgkodade heller som på andra modeller... dock är den ena 2 cm längre än den andra...

/Felix
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Felix skrev:
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix

Ja det kvittar vilken sida du fäster dem vid så länge du håller koll på vilken map som går till vad. Table#1 är routad till orange/vita kontaktknippen. Denna kopplas till höger sida och främre cyllen, vilket anses som "det korrekta".

Kolla tps-inställningarna i pc'n. Den bör visa runt -12%(i applikationen) när spänningen är 0V. Vid körning 0.70V-4.04. 0.7V representerar 0%. 4.04 - 100%. Motsvarande värden i pc'n är 5544 och 25432. De kan eventuellt diffa något mellan hojar. Men ett bra utgångsläge i alla fall.

Om man antar att mapen du använder var korrekt gjord d v s på en pc med korrekt tps och din pc är o-konfigurerad (tps) Eller tvärt om, din är ok men mappen var gjord på en o-korrigerad - så blir allt fel. Eventuellt är det, det som ställer till det.

edit och pissigt skrivet:

Det som bör visa runt -12 är "%Throttle" i huvudfönstret när spänningen över tps-kabeln och jordkabeln är 0V.
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
Om man antar att mapen du använder var korrekt gjord d v s på en pc med korrekt tps och din pc är o-konfigurerad (tps) Eller tvärt om, din är ok men mappen var gjord på en o-korrigerad - så blir allt fel. Eventuellt är det, det som ställer till det.
Olsson, han använder min mapp med korrigerad TPS. Men däremot har han Renegades luftkit och den ger ju ännu mer luft + att det kan skilja mellan hojarna.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Olsson, han använder min mapp med korrigerad TPS. Men däremot har han Renegades luftkit och den ger ju ännu mer luft + att det kan skilja mellan hojarna.

Absolut. Så kan det vara. Jag såg bara en möjlig(och vanlig) orsak bland många. Om nu Felix's tps/pc-inställning skulle råka stå fel? Jag såg inte att han nämnde någonting om det så då gissar jag att den eventuellt var o-kollad.

Är det här apriliatråden föresten? :D
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Nr:18 skrev:
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta

Spelar ingen roll för PCIII:ans del så länge du inte kör advanced fuel tables d.v.s separata mappar då gäller det att veta vilken tabell som går till vilken injektor. ECU:n styr allt det smarta... :7peta
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tack för svaren pojkar, Jag har synkat TPS;en det blev ca 5520 och 24770 vill jag minnas så det är lugnt, däremot har jag inte mätt upp TPS:en med multimeter men det känns som det kvittar då jag verkar ligga rätt nära ändå.

Konstigt att min smäller bara, tycker att den inte borde gå fett och om den får mer luft än mikcars mille.

Nåja, tror jag plockar bort PC3:an tills dess jag tar mig till en bänk.

Nu återgår jag med mitt babbel till Apriliatråden igen :tummenupp

/Felix
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Felix skrev:
Konstigt att min smäller bara, tycker att den inte borde gå fett och om den får mer luft än mikcars mille.

Nåja, tror jag plockar bort PC3:an tills dess jag tar mig till en bänk.

Nu återgår jag med mitt babbel till Apriliatråden igen :tummenupp

/Felix

det smäller när den går för magert så fetapå lite istället ska du se :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top