Problem med min Suzuki GSXR750-99

Peterprinsen

PeterPrinsen
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Ulricehamn
Hoj
gsxr1000-05
Jag har varit på bilprovningen för att mäta upp mina avgasvärden, då jag tyckte att hojen gick illa, lukta illa(bensin) och rök för jäkligt(svart).
Det visade sig att värdena var kass.
ett HC värde på närmare 6000, och ett lamda värde på 0,7, CO värdet har jag inte i huvudet nu men det var galet det oxå,han höll motorn på 3000 varv vid mätningen.
Är det någon som har en uppfattning om vad som kan ha hänt ??
Trasig CDI-box??
Eller kan insprutningen va så fel inställd.
Några goda råd skulle sitta fint. :confused:
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Peterprinsen skrev:
Jag har varit på bilprovningen för att mäta upp mina avgasvärden, då jag tyckte att hojen gick illa, lukta illa(bensin) och rök för jäkligt(svart).
Det visade sig att värdena var kass.
ett HC värde på närmare 6000, och ett lamda värde på 0,7, CO värdet har jag inte i huvudet nu men det var galet det oxå,han höll motorn på 3000 varv vid mätningen.
Är det någon som har en uppfattning om vad som kan ha hänt ??
Trasig CDI-box??
Eller kan insprutningen va så fel inställd.
Några goda råd skulle sitta fint. :confused:


Jag är nästan säker på att problemet du har är TPS:n som antingen kärvar eller är trasig TPS:n är en svart liten trotell sensor som sitter på höger sida på (förgasarbryggan) Alt spjällhuset på insrutningen som du har och är fäst med 2 torx-skruvar. Detta är ett standard fel på bla gsxr 1000 -01. Det brukar räcka att man skruvar loss den och smörjer den med typ 5-56 eller liknande, Var noga med att montera den på samma ställe som tidigare då den kan vridas gör ett märke på förgasarna och på TPS. Jag skulle gissa att detta fixar dit problem. :banana
 
Last edited:

Peterprinsen

PeterPrinsen
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Ulricehamn
Hoj
gsxr1000-05
hayabusaking skrev:
Jag är nästan säker på att problemet du har är TPS:n som antingen kärvar eller är trasig TPS:n är en svart liten trotell sensor som sitter på höger sida på (förgasarbryggan) Alt spjällhuset på insrutningen som du har och är fäst med 2 torx-skruvar. Detta är ett standard fel på bla gsxr 1000 -01. Det brukar räcka att man skruvar loss den och smörjer den med typ 5-56 eller liknande, Var noga med att montera den på samma ställe som tidigare då den kan vridas gör ett märke på förgasarna och på TPS. Jag skulle gissa att detta fixar dit problem. :banana


Tack så in i bänken för tipset, ska genast kontrollera detta när jag slutat idag :tummenupp
Den här TPS:n,är inställningen på den helt steglös så att man måste ritsa märkningen för att få det korrekt eller finns det fasta steg för inställning av den så att det är enklare att se att positionen på TPS:n inte flyttats.
Jag undrar igentligen hur känsligt det är :)
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Märk upp den innan du demonterar, man kan mäta upp rätt position på den men kräver att man har rätt mätvärde och utrustning.


Peterprinsen skrev:
Tack så in i bänken för tipset, ska genast kontrollera detta när jag slutat idag :tummenupp
Den här TPS:n,är inställningen på den helt steglös så att man måste ritsa märkningen för att få det korrekt eller finns det fasta steg för inställning av den så att det är enklare att se att positionen på TPS:n inte flyttats.
Jag undrar igentligen hur känsligt det är :)
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Att byta tps är enkelt även justering.
När man väl har bytt den så ska man bygla en kontakt som du hittar under vänster bakre sidokåpa. då går panlen på hojen över till dealer mode, nu kommer panelen att visa C00 och ett streck framför C00. Sträcket kan vandra i 3 positioner beroende av hur tps står. exempel _C00 = fel position, -C00 rätt position. Motorn ska vara igång när du justerar tps:en
Men innan du byter tps så tycker jag att du ska bygla kontakten för att kolla om du får upp nån felkod, Man byglat den med ett gem eller en kabelbit.
Bifogar lite bilder för att klargöra lite.
Bild 1 - var kontaken som ska byglas finns.
Bild 2 - felkoder
bild 3 - tps placering
bild 4 hur du justerar tps:en den rätt
MVH
Gm
 

Bifogat

  • bygling.jpg
    bygling.jpg
    132.4 KB · Visningar: 221
  • felkoder.jpg
    felkoder.jpg
    138 KB · Visningar: 132
  • tps.jpg
    tps.jpg
    127.6 KB · Visningar: 114
  • justering.jpg
    justering.jpg
    138.9 KB · Visningar: 112

Peterprinsen

PeterPrinsen
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Ulricehamn
Hoj
gsxr1000-05
Gildemeister skrev:
Att byta tps är enkelt även justering.
När man väl har bytt den så ska man bygla en kontakt som du hittar under vänster bakre sidokåpa. då går panlen på hojen över till dealer mode, nu kommer panelen att visa C00 och ett streck framför C00. Sträcket kan vandra i 3 positioner beroende av hur tps står. exempel _C00 = fel position, -C00 rätt position. Motorn ska vara igång när du justerar tps:en
Men innan du byter tps så tycker jag att du ska bygla kontakten för att kolla om du får upp nån felkod, Man byglat den med ett gem eller en kabelbit.
Bifogar lite bilder för att klargöra lite.
Bild 1 - var kontaken som ska byglas finns.
Bild 2 - felkoder
bild 3 - tps placering
bild 4 hur du justerar tps:en den rätt
MVH
Gm

Hej glidemeister !

Jag har äntligen fått tid att kolla om Min TPS kärvar men det såg inte så ut.
Det jag tänkte höra med dig är, om jag vill kontrollera att TPS´n står rätt så skulle jag bygla kontakten, menar du då att jag kopplar ihop det ena stiftet med det andra i kontakten under passagerarsadeln (typ kortsluter) ?
Skall man ha motorn igång redan när man kortsluter stiften ?
Hamnar man i MODE lägge direkt om man utför detta ovan ?
Det är mycket frågor nu men jag vore tacksam för svar :huvet
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Peterprinsen skrev:
Hej glidemeister !

Jag har äntligen fått tid att kolla om Min TPS kärvar men det såg inte så ut.
Det jag tänkte höra med dig är, om jag vill kontrollera att TPS´n står rätt så skulle jag bygla kontakten, menar du då att jag kopplar ihop det ena stiftet med det andra i kontakten under passagerarsadeln (typ kortsluter) ?
Skall man ha motorn igång redan när man kortsluter stiften ?
Hamnar man i MODE lägge direkt om man utför detta ovan ?
Det är mycket frågor nu men jag vore tacksam för svar :huvet

1 - Bygla först, alltså sluter kretsen eller om man så vill kortsluter dessa tåtar.
Detta görs med tändningen avslagen.
2 - Så fort du slår på tändningen så kommer dealer mode läget att infinna sig.
3 - Starta motorn kolla hur tps är justerad, motorn ska vara igång under justeringen

Mvh
Gm
 

Peterprinsen

PeterPrinsen
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Ulricehamn
Hoj
gsxr1000-05
Gildemeister skrev:
1516693 1 - Bygla först, alltså sluter kretsen eller om man så vill kortsluter dessa tåtar.
Detta görs med tändningen avslagen.
2 - Så fort du slår på tändningen så kommer dealer mode läget att infinna sig.
3 - Starta motorn kolla hur tps är justerad, motorn ska vara igång under justeringen

Mvh
Gm


Hej Igen !!

Nu är det ganska länge sedan sist men jag tänkte ändå att jag ville meddela vad problemet var med min hoj, det kan kanske hjälpa någon olycklig själ vad vet jag.
Efter många om o men så var det en luftmängdsmätare som var trasig, hojen öste in bränsle så den gick kass på låga varv men gav ändå rätt effekt på max påslag i bänk (logiskt så här i efterhand).
skönt att sätta punkt och kör hårt :)

//Prinsen
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Mitt problem är att oljelampan lyser trots att det finns tillräckligt med olja i. Jag misstänker mnågon form av oljetryckskontakt men hittar inte den. Vet någon underlig själ här var den kan tänkas sitta? Det blinkar även F1 i instrumentet. Jag har haft åtaliga kontakter av fast tändningen har varit påslagen, så felkoder har satts men jag vill veta vilka och hur man tar reda på dom.

Experter får gärna skicka PM med ev bilder och listor över felkodstabeller.

Tack på förhand // Japps
 

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
samma problem!!

Hittade ditt inlägg och har för tillfället precis samma problem som du hade med min gixxer 750 -98. VAd var felet och hur löste du det?

Ha det gott!

mvh jakeswe











Mitt problem är att oljelampan lyser trots att det finns tillräckligt med olja i. Jag misstänker mnågon form av oljetryckskontakt men hittar inte den. Vet någon underlig själ här var den kan tänkas sitta? Det blinkar även F1 i instrumentet. Jag har haft åtaliga kontakter av fast tändningen har varit påslagen, så felkoder har satts men jag vill veta vilka och hur man tar reda på dom.

Experter får gärna skicka PM med ev bilder och listor över felkodstabeller.

Tack på förhand // Japps
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top