Hojen går inte riktigt bra nu.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har haft servicearbete med hojen, då jag bytt medbringare i drivningen till generatorn, samt bytt olja och filter samtidigt när jag ändå inte kunde köra.

När jag startade upp så går inte hojen riktigt rent, den går på "3 cylindrar" men den tänder nog till men inte 100%-ig, vart avgasknall när jag varvade på lite. Har inte gjort några förgasarjusteringar och ändringar heller :va

Det som gjordes var när allt var väck att jag tog bort 1 tändstift för att kolla hur det såg ut, och det såg bra ut! Är de så känsliga att det är lätt de går "väck" om de suttit länge och man kollar? Det satt inte för hårt heller! Vissa tokdrar ju tändstiften. Eller är det kanske känsligt om inte tändhatten kommer exakt på millimetern när den sätts tillbaka? Allt kändes "rätt" när jag satte tillbaka, har redan en gång tagit bort tanken och känt o kollat vid tändhatten vid det stiftet igen.

Tips o råd erfarenhet ang detta? Skall man trots allt investera ii 4 nya stift ändå? Jag vill att hojen skall gå rent innan jag skruvar på kåporna igen, ifall tanken måste bort igen.

Help!!
 
Last edited:
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
sporTlovEr skrev:
Har haft servicearbete med hojen, då jag bytt medbringare i drivningen till generatorn, samt bytt olja och filter samtidigt när jag ändå inte kunde köra.

När jag startade upp så går inte hojen riktigt rent, den går på "3 cylindrar" men den tänder nog till men inte 100%-ig, vart avgasknall när jag varvade på lite. Har inte gjort några förgasarjusteringar och ändringar heller :va

Det som gjordes var när allt var väck att jag tog bort 1 tändstift för att kolla hur det såg ut, och det såg bra ut! Är de så känsliga att det är lätt de går "väck" om de suttit länge och man kollar? Det satt inte för hårt heller! Vissa tokdrar ju tändstiften. Eller är det kanske känsligt om inte tändhatten kommer exakt på millimetern när den sätts tillbaka? Allt kändes "rätt" när jag satte tillbaka, har redan en gång tagit bort tanken och känt o kollat vid tändhatten vid det stiftet igen.

Tips o råd erfarenhet ang detta? Skall man trots allt investera ii 4 nya stift ändå? Jag vill att hojen skall gå rent innan jag skruvar på kåporna igen, ifall tanken måste bort igen.

Help!!


Hade jag nog kollat att själva kablarna fram är hela,
kan ju ha hänt något när du tog av...

4 nya stift kostar ju inte så mycket så det kan man ju göra i alla fall,
få motorer går sämre av nya stift :tummenupp
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Lär vara kabeln alt. tändhatten, jag har själv haft sönder dem när jag lossat dem från tändstift.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
johan.simonsson skrev:
Hade jag nog kollat att själva kablarna fram är hela,
kan ju ha hänt något när du tog av...

4 nya stift kostar ju inte så mycket så det kan man ju göra i alla fall,
få motorer går sämre av nya stift :tummenupp

Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.


Innan du lägger ut pengar: Ta ut tändstiften, sätt dom i tändhatten, se till att det är jordat (mot motorn), och dra på startmotorn. Gnistrar det om alla 4? Om inte, kolla kablage/tändhat där det inte gnistrar. Flytta runt tändstiften... samma som inte tänder = byt det tändstiftet.

Ps - inte kändes det bra när det kändes som en ducati ? :hihi
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

sådär gick min med och det löste sig med stiftbyte
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Pejo skrev:
Innan du lägger ut pengar: Ta ut tändstiften, sätt dom i tändhatten, se till att det är jordat (mot motorn), och dra på startmotorn. Gnistrar det om alla 4? Om inte, kolla kablage/tändhat där det inte gnistrar. Flytta runt tändstiften... samma som inte tänder = byt det tändstiftet.

Ps - inte kändes det bra när det kändes som en ducati ? :hihi

Nej inte så bra när det var ducati..men en 999 skulle nog inte jag säga nej till i alla fall...

Är det något annat att tänka på när jag drar stiften mot motorn?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.

Var ut en sväng igen efter ha gjort rent det gamla stiften, och bytt plats med dem sprayat på kontaktspray i kabelskon, plus hittat en lös Lufkabel :rodnar hojen gick skitbra direkt vid uppstartet, körde en liten bit och bludder, men den gick på det hela taget mycket bättre än sist jag var ut och prova, så den gick rent från botten flera ggr, men så ibland lite "bludder".

Skall nog köpa nya stift trots allt när jag kommer åt på måndag, idag var 2 av 3 mc-firmor stängde i Västerås, och den 3:e hade inte rätt stift hemma.

Kan ju vara så att ett av stiften är dåligt trots allt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Startade upp "bettan" idag igen, den går kalasbra direkt när man startar upp, precis som innan strulet, vid belastning som började det bluddra lite, körde en sväng, och den gick riktigt bra, med lite småbludder ibland.

Nu är det ännu närmare, så nya tändstift imorrn så är nog allt ok, i värsta fall ett kabelbrott.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Testa att dra ur den lite på några växlar å så så att du verkligen bränner rent stiften och se om det inte går bättre redan då.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
EBS skrev:
Testa att dra ur den lite på några växlar å så så att du verkligen bränner rent stiften och se om det inte går bättre redan då.

Den går klockrent när man drar ut den på växlarna, inga probs, 5000/6000 rpm och uppåt. Bluddret är mest när man bara smyger iväg under 4000 varv, när man kommer till korsningar och skall iväg, sen går den mest rent och fint, med lite "miss" o bludder ibland.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top