I 200+ km/h hade jag förmodligen inte stannat, kan ju i värsta fall bli finkan för det tror jag, så då hade jag nog tagit chansen om jag hade kunnat.
Men om det handlar om "moderata" hastighetsöverträdelser, alltså under 30 km/h så stannar jag nog fan och tar mitt straff som en....öh....man.
Kan tillägga att jag faktiskt blev stoppad i veckan.
Körde lite för fort men tjejen som klockade mig sänkte lasern och vände in mot vägkanten igen. PUH! tänkte jag.
Ända tills hennes kollega formligen hoppade ut i vägen och pekade med det längsta pekfingret jag sett nånsin på mig från typ två meters avstånd.
Men snäll som jag är så stannade jag en bit efter och backade tillbaks och stängde av hojen
Polaren som låg bakom mig försvann som en avlöning kan tilläggas....
Länsman kom fram till mig och sa;
-Du, man får inte ha blått lyse framåt, endast utryckningsfordon får ha det, bara vitt eller gult sken är tillåtet.
-Nääääääää....... sa jag och plockade genast bort det.
Sen, sa han skylten där bak...
Ja sa jag , men det har jag faktiskt kollat upp, man får sätta skylten varsomhelst bak bara den är fullt läsbar.
-Mmm, sa länsman, men den ska vara tillverkad av VV...
-Näääää....måste den sa jag
-Japp, bara till att följa med här så ska vi skriva.
-Oki
Fan, 700:- i böter, det blir ju kul att berätta när jag kommer hem till frugan tänkte jag.
-Körkort frågade han
-Japp, det ligger i hojen, ska jag hämta det?
-Ja, gör det
Sagt å gjort.
Jaha, här det du sa han och visade ett papper med dom olika koderna för olika trafikförseelser.
400:- för plåten men det blåa lyset hittade han inget om.
Sen skrev han upp mitt namn och personnummer i ett anteckningsblock och sa;
-Jahapp, du slipper böter bara för att du stannade.
?????????????????????????????????????????????????
VA?
-Ja, du slipper böter för att du stannade.
-Oki
-Men ta det lungt nu, det kan gå lite fort med dom därra sa han och flinade lite.
-Å åk nu hem och montera dit orginalskylten.
-Jadå, sa jag
-Säg åxå till din kompis att göra likadant, för jag såg nog honom åxå.
-Lovar sa jag.
Sen drog jag iväg, gasade på lite så hojen lättade en smula och satt sedan å väntade på blåljusen....
Men när jag sedan tänkte efter så tror jag att polisen mest skrattade åt det hela.
Att han sedan missade avsaknaden av backspeglar, racepipa, icke E-märkt baklyse och icke godkända diodblinkare bak är jag bara tacksam för.
Kan åxå tala om att jag var ruskigt brun om tungan efter detta mötet, äckligt len i truten var jag men det gick ju hem...
Lasertjejen...mjooo, hon var ruskigt fin.Egentligen skulle man sagt till henne;
-Jamen, nu när du väl har fått stopp på mig så får du ju ta å ställa upp på en dejt.
Men, det är som alltid med sånt där, man kommer på det alldeles för sent.
Men ett litet garv hade hon ju fått sig iaf.
PS, Ringde upp polaren sen och undrade var fan han tog vägen.
-Ja, va fan sa han, jag trodde du skulle bli där hela kvällen, du har ju inte nåt på den hojen som är lagligt.........