fieldy
Scarf är för tanter!
Jag har satt ihop en liten guide med tips på vad man ska tänka på när man gör sin egen hojfilm. Fyll gärna på med egna knep och idéer!
”Kill your darlings”
Det betyder precis vad du tror att det betyder – ta inte med klipp bara för att du tycker om dem, speciellt om de inte passar in i filmen. Tex. så blir det ganska tråkigt för tittarna att se på 10st doughnuts, bara för att du lyckats filma dem. Ta bara med de bästa och väsentligaste klippen!
Med andra ord, om du gör en film som andra ska se på, se till att du gör den för dem och inte åt dig själv!
Redigering
Det finns självklart rekommendationer hur man ska klippa och redigera en film, men allt handlar i slutändan om hur filmen flyter på och vilken känsla man vill få. Ett sätt är att välja en låt och försöka klippa till denna. Det betyder inte att du måste klippa i samma takt, utan bara ha musiken som grund för känslan du vill ha. Ett annat tips är att klippa i rörelser, dvs försök att förlänga rörelsen i bilden (eller kamerarörelsen) från ett klipp till ett annat. Tex. om ett klipp visar en wheelie från höger till vänster i bild så kan du försöka klippa till ett annat klipp där någon gör en stoppie i samma rörelseriktning.
En viktig punkt är dock att se till att filmen inte blir för enformig. Snygga stunts i all ära, men att se samma sak i flera minuter får vem som helst att tröttna. Bryt med någon rolig kommentar eller den fina omgivningen
Ljud & Musik
Ljudet är något som många tyvärr missar vikten av. Det är lite märkligt då ljud är en ytterst viktig komponent i film, kanske lika viktig som bilden. Pröva att stänga av ljudet till en film så märker du hur mycket information som går förlorad. Själv föredrar jag att använda orginalljudet i det filmade materialet som utfyllnad bakom musiken, för att bevara känslan av det som händer i filmen. Ett enkelt och effektfullt knep för att få fokus på en scen är att sänka musiken och lyfta fram orginalljudet, bara för en stund.
Finns det något bättre än motorljud?! Stäng inte av det, in med en mic i cutsen istället och fånga ännu bättre ljud!
Bullet Cam (aka Helmet Cam)
Denna lilla uppfinning är bland det bästa som finns för att få till en riktigt bra hojfilm med varierande kameravinklar. Det gäller bara att använda sin fantasi och inte bara filma med kameran monterad på hjälmen. Det finns oändligt många vinklar man kan få med denna kamera, så se till att fånga dem!
Några exempel för er som höger hjärnhalva inte vaknat på ännu:
Överkurs – Få DV att se ut som “riktig” film
Alla vill att det filmade DV-materialet ska se ut mer som film. Det finns några knep man ta till för att komma så nära som möjligt med en DV kamera.
* Skärpedjup – De flesta som filmar med en DV-kamera använder en vidvinkel eller zoomar ut för att få med så mycket som möjligt i bilden. Detta skapar i sin tur ett mycket stort skärpedjup och bilden känns platt iom att en stor del av bilden är i fokus.
Genom att använda en lång fokuseringspunkt (zooma in), så isolerar du objektet från bakgrunden vilket ger dig en mer ”film-look”.
Zooma inte in och ut om det inte är för effektens skull. Behåll samma zoom under hela klippet.
* Skärpa – Video ser ut som video pga av den höga skärpan i bilden. Synliga linjer och kanter har en tendens att bli allt för skarpa för att kunna jämföras med film. En annan faktor är att pixlarna på CCD-chippet och på din TV är uppradade efter ett rutnät. Filmkorn (grain) kan lägga sig hur som helst och känns därför mer levande och mjukare.
För att kompensera detta på en DV-kamera, om det är möjligt, sänk skärpan i inställningarna på kameran. Andra alternativ är att montera ett ”diffuse”-filter på kameran eller återskapa detta i ett regigeringsprogram.
[I redigeringsprogram: kopiera filmen och placera den på ett nytt lager under orginalfilmen. Applicera en lagom mängd ”blur” på det nya lagret. Gå tillbaka till originalfilmen och släpp igenom information från det undre lagret genom att öka genomskinligheten (opacity) en aning. Nu ska du ha fått en tydlig bild med mjuka och lite suddiga kanter. Kom ihåg, överdriv inte detta då det lätt kan se ut som en glamourbild eller bröllopsfoto! ]
* Färgbalans – DV-kameror är extremt dåliga på att avgöra vad som är vitt. Därför måste man ställa in vitbalansen varje gång ljuset ändras. En filmkamera reagerar till skillnad från en DV-kamera beroende på vilken typ av film du använder. Filmen kan dessutom innehålla en svag färgskiftning (tint) för att ge materialet en värmare (röd) eller kallare (blå) känsla. För att experimentera fram en annan känsla på DV-materialet så kan man balansera (ställa in) vitpunkten mot en annan färg än vit när du ska filma.
* Stativ – Ja, användningen av stativ är en viktig detalj som man inte tänker på när man är ute och filmar med sin handhållna DV-kamera. Inte bara ser det mer ut som film när du använder stativ och mjuka panoreringar, du ökar även chanserna till att komprimeringen blir bättre. Skakig kamera = mycket information = svårt att komprimera!
* Fields – En DV-kamera är tillverkad för att visa material på en TV. Den använder sig därför av fields för att bygga upp en bild. Fields är rader av bildinformation som visas omlott av varandra. Det betyder att en bildruta egentligen består av två randiga bilder som passar samman till en fullständig bild. Detta kan bli ett problem när man ska lägga ut en film på webben. Se därför till att redigeringsprogrammet vet om att du just använder DV-material eller att du ställer in ”deinterlace” för att smälta samman dessa fields till en hel bild.
Vissa kameror har en funktion att filma i hela bildrutor (progressive) istället för fields (interlaced). Detta ökar avsevärt känslan av riktig film!
Sådär ja… ut och filma nu!!!
/Fredrik
”Kill your darlings”
Det betyder precis vad du tror att det betyder – ta inte med klipp bara för att du tycker om dem, speciellt om de inte passar in i filmen. Tex. så blir det ganska tråkigt för tittarna att se på 10st doughnuts, bara för att du lyckats filma dem. Ta bara med de bästa och väsentligaste klippen!
Med andra ord, om du gör en film som andra ska se på, se till att du gör den för dem och inte åt dig själv!
Redigering
Det finns självklart rekommendationer hur man ska klippa och redigera en film, men allt handlar i slutändan om hur filmen flyter på och vilken känsla man vill få. Ett sätt är att välja en låt och försöka klippa till denna. Det betyder inte att du måste klippa i samma takt, utan bara ha musiken som grund för känslan du vill ha. Ett annat tips är att klippa i rörelser, dvs försök att förlänga rörelsen i bilden (eller kamerarörelsen) från ett klipp till ett annat. Tex. om ett klipp visar en wheelie från höger till vänster i bild så kan du försöka klippa till ett annat klipp där någon gör en stoppie i samma rörelseriktning.
En viktig punkt är dock att se till att filmen inte blir för enformig. Snygga stunts i all ära, men att se samma sak i flera minuter får vem som helst att tröttna. Bryt med någon rolig kommentar eller den fina omgivningen
Ljud & Musik
Ljudet är något som många tyvärr missar vikten av. Det är lite märkligt då ljud är en ytterst viktig komponent i film, kanske lika viktig som bilden. Pröva att stänga av ljudet till en film så märker du hur mycket information som går förlorad. Själv föredrar jag att använda orginalljudet i det filmade materialet som utfyllnad bakom musiken, för att bevara känslan av det som händer i filmen. Ett enkelt och effektfullt knep för att få fokus på en scen är att sänka musiken och lyfta fram orginalljudet, bara för en stund.
Finns det något bättre än motorljud?! Stäng inte av det, in med en mic i cutsen istället och fånga ännu bättre ljud!
Bullet Cam (aka Helmet Cam)
Denna lilla uppfinning är bland det bästa som finns för att få till en riktigt bra hojfilm med varierande kameravinklar. Det gäller bara att använda sin fantasi och inte bara filma med kameran monterad på hjälmen. Det finns oändligt många vinklar man kan få med denna kamera, så se till att fånga dem!
Några exempel för er som höger hjärnhalva inte vaknat på ännu:
1. Montera din bullet cam på styret (eller liknande) riktad mot hjälmen/kroppen. Komplettera med klipp när kameran sitter på cutsen/bönpallen/bakstänka riktad mot din rygg, helst så att man ser lite av cykeln också.
2. Kameran monterad på en sidokåpa eller framgaffel. Speciellt effektfullt om man ser framhjulet.
3. Under cykeln (om det är möjligt och du inte är rädd om kameran), framåt så att man ser framhjulet eller bakåt för bakhjulet.
2. Kameran monterad på en sidokåpa eller framgaffel. Speciellt effektfullt om man ser framhjulet.
3. Under cykeln (om det är möjligt och du inte är rädd om kameran), framåt så att man ser framhjulet eller bakåt för bakhjulet.
Överkurs – Få DV att se ut som “riktig” film
Alla vill att det filmade DV-materialet ska se ut mer som film. Det finns några knep man ta till för att komma så nära som möjligt med en DV kamera.
* Skärpedjup – De flesta som filmar med en DV-kamera använder en vidvinkel eller zoomar ut för att få med så mycket som möjligt i bilden. Detta skapar i sin tur ett mycket stort skärpedjup och bilden känns platt iom att en stor del av bilden är i fokus.
Genom att använda en lång fokuseringspunkt (zooma in), så isolerar du objektet från bakgrunden vilket ger dig en mer ”film-look”.
Zooma inte in och ut om det inte är för effektens skull. Behåll samma zoom under hela klippet.
* Skärpa – Video ser ut som video pga av den höga skärpan i bilden. Synliga linjer och kanter har en tendens att bli allt för skarpa för att kunna jämföras med film. En annan faktor är att pixlarna på CCD-chippet och på din TV är uppradade efter ett rutnät. Filmkorn (grain) kan lägga sig hur som helst och känns därför mer levande och mjukare.
För att kompensera detta på en DV-kamera, om det är möjligt, sänk skärpan i inställningarna på kameran. Andra alternativ är att montera ett ”diffuse”-filter på kameran eller återskapa detta i ett regigeringsprogram.
[I redigeringsprogram: kopiera filmen och placera den på ett nytt lager under orginalfilmen. Applicera en lagom mängd ”blur” på det nya lagret. Gå tillbaka till originalfilmen och släpp igenom information från det undre lagret genom att öka genomskinligheten (opacity) en aning. Nu ska du ha fått en tydlig bild med mjuka och lite suddiga kanter. Kom ihåg, överdriv inte detta då det lätt kan se ut som en glamourbild eller bröllopsfoto! ]
* Färgbalans – DV-kameror är extremt dåliga på att avgöra vad som är vitt. Därför måste man ställa in vitbalansen varje gång ljuset ändras. En filmkamera reagerar till skillnad från en DV-kamera beroende på vilken typ av film du använder. Filmen kan dessutom innehålla en svag färgskiftning (tint) för att ge materialet en värmare (röd) eller kallare (blå) känsla. För att experimentera fram en annan känsla på DV-materialet så kan man balansera (ställa in) vitpunkten mot en annan färg än vit när du ska filma.
* Stativ – Ja, användningen av stativ är en viktig detalj som man inte tänker på när man är ute och filmar med sin handhållna DV-kamera. Inte bara ser det mer ut som film när du använder stativ och mjuka panoreringar, du ökar även chanserna till att komprimeringen blir bättre. Skakig kamera = mycket information = svårt att komprimera!
* Fields – En DV-kamera är tillverkad för att visa material på en TV. Den använder sig därför av fields för att bygga upp en bild. Fields är rader av bildinformation som visas omlott av varandra. Det betyder att en bildruta egentligen består av två randiga bilder som passar samman till en fullständig bild. Detta kan bli ett problem när man ska lägga ut en film på webben. Se därför till att redigeringsprogrammet vet om att du just använder DV-material eller att du ställer in ”deinterlace” för att smälta samman dessa fields till en hel bild.
Vissa kameror har en funktion att filma i hela bildrutor (progressive) istället för fields (interlaced). Detta ökar avsevärt känslan av riktig film!
Sådär ja… ut och filma nu!!!
/Fredrik
Last edited by a moderator: