Medel för polering med dremmel [kanaler]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Läste lite om det här med gjutskägg

Köpte mig någon budget variant av dremmel i dag och testade att polera förgasaren lite invändigt... blev en jävla skillnad men nu till saken har hört tallas om något medel man ska använda typ kardemumma[kanske är mat de] aa något??

Man får ta vad man har när man ska testa nya saker :hihi lite Autosol fick det bli i dag... gärna tips eller om någon rent av vet vad jag ska använda!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Insugskanaler som det går en bränsleblandning genom ska inte vara spegelblank utan ha en yta som motsvarar max kornstorlek 160 på ett sandpapper. Mina egna toppar blandar jag mellan 80 och 160 beroende på var i insuget det är någonstans.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
andersbrink skrev:
Insugskanaler som det går en bränsleblandning genom ska inte vara spegelblank utan ha en yta som motsvarar max kornstorlek 160 på ett sandpapper. Mina egna toppar blandar jag mellan 80 och 160 beroende på var i insuget det är någonstans.

får man fråga varför dom inte ska vara blanka?

då försöker jag jobba upp en yta med 160 papper då:)

men som i början av insuget så finns det gropar i godset sånt måste ju störa en del :3freak
 

Solid snake

Guest
RS "Alex" skrev:
får man fråga varför dom inte ska vara blanka?

Njae, det blir så klyddigt med soppan för att blandningen fastnar lättare när det är blankt än om det är lite kornigt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Solid snake skrev:
Njae, det blir så klyddigt med soppan för att blandningen fastnar lättare när det är blankt än om det är lite kornigt.

skummt om det nu stämmer :3freak

hur kommer det sig att dellortos värsting race förgasare är extremt blank invändigt och vanliga lite mer korniga som du säger... borde inte samma sak gälla där? :confused:
 

Solid snake

Guest
RS "Alex" skrev:
skummt om det nu stämmer :3freak

hur kommer det sig att dellortos värsting race förgasare är extremt blank invändigt och vanliga lite mer korniga som du säger... borde inte samma sak gälla där? :confused:

Mjaa, men i fuggen är ju mycket tidigare av inloppet så att säga, det rör inte vid fuggeväggen direkt, det är när det kommer nedanför reedsen som det börjar röra vid metallen ordentligt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Solid snake skrev:
Mjaa, men i fuggen är ju mycket tidigare av inloppet så att säga, det rör inte vid fuggeväggen direkt, det är när det kommer nedanför reedsen som det börjar röra vid metallen ordentligt.

andersbrink eller någon ... någon som kan bekräfta :3freak
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu gäller det att alla menar samma sak här....

Anders skriver att man bör ha en lite grövre yta i portarna vilket är helt korrekt (anders är dessutom guru på topptrimmning av fyrtaktare) dock skall förgasaren inte ruggas upp på samma sätt framförallt inte innan trotteln (dvs på luftburkssidan).
Detta då de små turbulenser som skapas (vilket iof ger bättre flöde) kan leda till märkliga bestyckningsfenomen då förgasarens alla små kanaler är anpassade till det luftflöde orginal ytgrovlek ger.

I en tvåtaktsförgasare bör man på sin höjd jämna till skarvar i gjutningen och kolla av att alla radier är korrekt avrundade allt annat bör överlämnas till dem som har råd att förstöra 100 förgasare innan de "får till det".
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Borsiin JR skrev:
Nu gäller det att alla menar samma sak här....

Anders skriver att man bör ha en lite grövre yta i portarna vilket är helt korrekt (anders är dessutom guru på topptrimmning av fyrtaktare) dock skall förgasaren inte ruggas upp på samma sätt framförallt inte innan trotteln (dvs på luftburkssidan).
Detta då de små turbulenser som skapas (vilket iof ger bättre flöde) kan leda till märkliga bestyckningsfenomen då förgasarens alla små kanaler är anpassade till det luftflöde orginal ytgrovlek ger.

I en tvåtaktsförgasare bör man på sin höjd jämna till skarvar i gjutningen och kolla av att alla radier är korrekt avrundade allt annat bör överlämnas till dem som har råd att förstöra 100 förgasare innan de "får till det".

hehe.. aa vi får väll se hur den går med en råå polerad förgasare på insugssidan då:D

Men det jag menar som jag tycker måste förstöra flödena är skavanker i godset som jag antar bensinen gör som små gropar m.m. vad ska jag göra åt dom tex ta ett 160 papper å slipa lite tills som försviner eller ge fan i det eller?

Jag letar allt vad som heter förbättring till min motor... och ja det gäller en 2-taktare :yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Misstänker att du redan hängt på ett avgasystem och en hetare cylinder och då skulle jag säga att nästa steg är att fila i reedkorgen som inte alltid är allt för vacker på produktionscyklar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Borsiin JR skrev:
Misstänker att du redan hängt på ett avgasystem och en hetare cylinder och då skulle jag säga att nästa steg är att fila i reedkorgen som inte alltid är allt för vacker på produktionscyklar.

menar du verkligen korgen å inte insugs delen på cylindern :3freak

reedkorgen består ju bara av gummi alltså där blandningen strömmar!

men när jag ska fila där som du säger ska jag sträva efter att få det högblankt eller är det 160 papper som gäller :confused:
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
andersbrink skrev:
Vad man uppnår med en lite ojämn yta är att det lättare skapas ett s.k. "boundary layer" som låter den stora luftströmmen flöda bättre.

http://www.desktopaero.com/appliedaero/blayers/blayers.html


Det där verkar lite komplicerat, men jag antar att det är ungefär samma sak som gör att tex golfbollar flyger längre om de är gropiga, fiskar simmar bättre tack vare fjällen mm ?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
TrueBlue skrev:
Det där verkar lite komplicerat, men jag antar att det är ungefär samma sak som gör att tex golfbollar flyger längre om de är gropiga, fiskar simmar bättre tack vare fjällen mm ?

ska jag forma insugs kanalen/efter reed korgen som golf bollar då eller? :hihi

nemen det stämmer väll det där med golf bollar å det där:)

men frågan nu är om det gäller efter reedkorgen också :3freak
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Alså vad i h*lvete, är det något du inte kan?


undrar jag också :3freak

men nu får han ge lite svar om min cylinder insugs del, om jag ska ha polerat?

nu blir de party :fyllisar

bye bye

önskas bra svar under kvällen nu!
 

Dr.Bike

Guest
TrueBlue skrev:
Det där verkar lite komplicerat, men jag antar att det är ungefär samma sak som gör att tex golfbollar flyger längre om de är gropiga, fiskar simmar bättre tack vare fjällen mm ?


Du har hajat detta!
Det är av samma anledningar fiskar inte är HELT släta osv, flygplan inte spegelblanka osv.
Porerna tillåter mikroturbulenser som resten av luften "rullar" på, en anna tråkighet med en polerad yta är som någon sa oxå att den drar till sig bensindropparna (som vi ju vill skall sväva i gasmassan) och får dem att kondensera på väggarna. (kallas boundary effct).

Glasblästring av kanaler brukar bli alldeles förträffligt.

Det är insidan i reedkorgen som skall "portas" d.v.s flödesoptimeras.
Så det innebäe att reedventilerna måste demonteras.
Glöm inte anpassningen mellan förgasare och reedventil/insug!

Trimma på!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
TrueBlue skrev:
Det där verkar lite komplicerat, men jag antar att det är ungefär samma sak som gör att tex golfbollar flyger längre om de är gropiga, fiskar simmar bättre tack vare fjällen mm ?
Man får ju passa sig lite grann när man talar om andra saker än insugningskanaler.
För t.ex. en golfboll är det viktigt att den går likadant varje gång, fiskar är mjuka
o simmar i vatten etc.

Den vanligaste åsikten är att spegelblanka kanaler inte är bättre.
Den näst vanligaste åsikten är att spegelblanka kanaler iaf inte är så mycket bättre att det är värt polerjobbet..
/u
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ulf_lundin skrev:
Man får ju passa sig lite grann när man talar om andra saker än insugningskanaler.
För t.ex. en golfboll är det viktigt att den går likadant varje gång, fiskar är mjuka
o simmar i vatten etc.

Den vanligaste åsikten är att spegelblanka kanaler inte är bättre.
Den näst vanligaste åsikten är att spegelblanka kanaler iaf inte är så mycket bättre att det är värt polerjobbet..
/u

men om jag jobbar med kanalerna för att få bort gropigheterna och sedan ruggar upp med 160 papper, vore det verkligen dummt för det finns ju mycket gropar i godset det måste ju störa flödet :3freak ????
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top