Hur många har haft problem med sin [rs]

125a, hur har det gått för dig?

• Antal röstningar
    0

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur många har haft problem med sin [rs]/annan 125a

Tänkte starta en poll om hur många som fått såna rs skurna, vore kul att veta:D

edit: kanske ska berätta om mina tabbar! :huvet

Nr 1 Dalarna

Då var jag i dalarna[skogarna] dock landsväg , hade kört som ett jävla fån skulle och fika men innan det så skulle ett par packväskor inhandlas på touringbutiken, ca 1 km kvar så kom jag med max varv på 6 an från 90 väg till 50 för det kom en by. Jag slog av på gasen helt från ca 11-12 rpm small till och hände inget då jag gasade:(

kolven hade gått av i framkant / motorbromsa inte 2 taktare

Nr 2 Gotland

Var ute och körde kurvig väg med större cyklar blandannat ett ninja 900, kom ut på en raka han drog i väg för han tänkte tanak i byn någon mil fram han maxade cykeln och jag försökte hänga på :huvet

det var en topplocks bult som [pinbult] hade antagligen gängat den för långt ner så muttern hade inte fått nog med gängor, så på toppvarv och 17/36 drevning så började det skrika ur varnings systemet och 120 grader va jag uppe i:(

byte o ringen och gjorde mig en egen bult på campingen[m7] hade verktyg med mig:) fick i gång cykeln och den gick bra :yoparty stack ut å körde men då började den skrammla vid ca 9000 va fan va det där lixom men då hade väll kolvringarna slitits bort av den höga temp så det glappade väll typ, va fan jag hade 55 mil hem så jag slängde upp en kompis där bak och begav mig mot gotland ring den gick bra men skrammlet fanns kvar , vid halvvägs eken i ca 140 med 2 pers nöp den. Var tillräkligt snabb för att koppla ur innan däcket släppte:) bärgning nr 3 blev det nu:(

Nr 3 to be continued.....

nej minsan nu har det hänt också :hihi

östergötland, nu är man landskändis för ras snart :tummenupp

Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
Tänkte starta en poll om hur många som fått såna rs skurna, vore kul att veta:D

Jag hade min RS i två veckor, var så mycket problem så han jag köpte den av tog tillbaka den.

:rolleyes:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Jag hade min RS i två veckor, var så mycket problem så han jag köpte den av tog tillbaka den.

Rösta då :tummenupp

skriv gärna vad som hände/ vad som orsakade det så kanske man kan läsa tråden och få en uppfattning om vad man inte ska göra med sin aprilia/ annan 125a

först och främst för aprilia men andra får gärna svara också :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
Rösta då :tummenupp

skriv gärna vad som hände/ vad som orsakade det så kanske man kan läsa tråden och få en uppfattning om vad man inte ska göra med sin aprilia/ annan 125a

först och främst för aprilia men andra får gärna svara också :tummenupp

Problemet var antagligen killens snålhet till nya packningar som meckat med den tidigare. Köpte hojen över nätet på garanti att allting skulle fungera annars skulle jag ha pengarna tillbaka (avtal). Fick hem hojen, Gick att köra men märkte direkt att motorn inte gick bra, Upptäckte senare att killen som "meckat" ihopa hojen hade använt samma motorpackning (mellan halvorna) som innan och att den drog tjuvluft därigenom. På verkstad = ca 7000:-, Hemma = 1-2 dagar att fixa MEN att dela motorn direkt det första du gör när du precis lagt över 30000;- på en hoj är iaf inget jag gör. Ringde upp till killen och sa precis som det var, Så tog han tillbaka hojen och jag fick mina pengar. Alltid viktigt att ha vissa garantier när man handlar över tex. internet.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Jag känner det på mig, det kommer hända inom dom närmaste dagarna.

60 läsningar och 8 som röstat :3freak :confused:

kom igen nu för fan vill nu inte berätta vad som hänt/ vara anonyma så rösta bara:)

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Har röstat.

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Min skar pga att avgasporten var ur funktion och förra ägaren hade kört med orginalmunstycke vilken jag inte hade kollat för att jag trodde att det var rätt.

däcket låste sig fint på E20!!!!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hmm, om avgasporten inte fungerar som den ska, inte ska den skära för det?

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
H4 skrev:
Hmm, om avgasporten inte fungerar som den ska, inte ska den skära för det?

Jag ringde till en verkstad och han sa att motorn blir för varm när den är stängt hela tiden.

Hojen värmenöp glömde jag kanske att skriva så när jag tog isär det så var kolven lös igen.

Morrre

- - -
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Aprilia Rs 125, 39cc mini-Motard
Haha kul tråd :yoparty
Jag har haft min Rs i tre dagar, är ju allt annat änn nöjd :lol
Asså jag trodde inte de var SÅ kass kvalité, jag körde inte ens hårt med den :död

//Mvh Morgan

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
RGF:ens vevstakslager skar i nere i den långa backen påväg från Åkersbega till Brottby, om ni i sthlm vet var jag menar. Det var skit varmt denna dag så kylningen va inte den bästa. Orsak till skurning; hög temp och slitet vevstakslager... motorn hade gått 3000mil utan något bytt...

Vevstakslagret delades upp i diverse metalldelar och dom tog en färd via insuget, till kolven, med kolven upp till toppen för att att sedan placera sig snyggt och prydligt på toppen av kolven....

Ett fint och manligt ras :4skrika

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Morrre skrev:
Haha kul tråd :yoparty
Jag har haft min Rs i tre dagar, är ju allt annat änn nöjd :lol
Asså jag trodde inte de var SÅ kass kvalité, jag körde inte ens hårt med den :död

//Mvh Morgan

det enda jag egentligen kan klaga på är tryckplattan/konstuktionen annrs är det nog oss själva spm ägare som är orsaken till problemen, läs vad som har hänt för andra och försök ta lärdom :tummenupp

Hindra den att blåsa ut avgaserna med stängd port borde ju kuna orsaka värme nyp tycker då jag i alla fall :död

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
tvålen skrev:
RGF:ens vevstakslager skar i nere i den långa backen påväg från Åkersbega till Brottby, om ni i sthlm vet var jag menar. Det var skit varmt denna dag så kylningen va inte den bästa. Orsak till skurning; hög temp och slitet vevstakslager... motorn hade gått 3000mil utan något bytt...

Vevstakslagret delades upp i diverse metalldelar och dom tog en färd via insuget, till kolven, med kolven upp till toppen för att att sedan placera sig snyggt och prydligt på toppen av kolven....

Ett fint och manligt ras :4skrika

Ha ha. Så fick jag också fast på min RS :hihi

Gick bra att renovera. Kom ihåg att vara noga med att tvätta rent alla delar. Vet inte allsa hur många tandborstar,topps och liter bensin jag använde till det.

Men nu spinner den som en katt iaf :tummenupp

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
jag renoverade hela motorn såfort jag hörde ett skrammel... Vevlagret och veven var kasst... tycket det var lika bra att bytta alla lager, packningar och packboxar, kolven med. Men än har den inte skurit. Gäller bara att hålla ordning på grejorna. :tummenupp

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
AndersJohansson skrev:
Ha ha. Så fick jag också fast på min RS :hihi

Gick bra att renovera. Kom ihåg att vara noga med att tvätta rent alla delar. Vet inte allsa hur många tandborstar,topps och liter bensin jag använde till det.

Men nu spinner den som en katt iaf :tummenupp

Visst suger det! Men men, letar ny motor just nu... hittat en föredetta banmotor utan kolv och startmotor för 1750kr... Pratade med han idag och han hade kännt på vevstakslagret och ramlager osv, allt hade kännt bra.

Samtdigt har jag också kollat upp hur mkt det skulle kosta att bara få veven renoverad hos en firma... Ebos i malmö uppskattade kostnaden till 3000:-
DinMC i sthlm sa mellan 6000-7000:-

VILL HA DEN MOTORN NU!

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
tvålen skrev:
Visst suger det! Men men, letar ny motor just nu... hittat en föredetta banmotor utan kolv och startmotor för 1750kr... Pratade med han idag och han hade kännt på vevstakslagret och ramlager osv, allt hade kännt bra.

Samtdigt har jag också kollat upp hur mkt det skulle kosta att bara få veven renoverad hos en firma... Ebos i malmö uppskattade kostnaden till 3000:-
DinMC i sthlm sa mellan 6000-7000:-

VILL HA DEN MOTORN NU!

Hmm men kolla runt lite mer då.
Kolla med www.vrm.se philson hade bytt sin hos något företag som jag inte minns... Då satte dom dit en cross stake. Kolla det!! :tummenupp

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tjao var ute och körde och kollade mitt tändstift.. var helt vit/grå på elektråden :( ringde min aprilia åf och han sa "det ska vara vitt" men han visste inte riktigt och han hade inga större munstycken än org!! men jag fick ett 115 med när jag köpte hojjen har ringt han men inget svar var hittar jag sånna måste det vara speciela till aprilia ?? moppeverkstaden visste inte heller så :confused: är det någon som vet för jag vill ju helst inte köra innan jag fixar det!!!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!