Vem gör vad hur, tips om bearbetning och material

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
.....
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Anodisering av aluminium

DIY Anodisering

Ger en hård, stabil och hållbar yta, kan färgas och/eller poleras.
Inget slask med betande grundfärg, färgburkar eller penseltvätt.
Ingen torktid, baden kan sparas nästan hur länge som helst (med tätslutande lock).
Flagnar ej, behåller finishen länge, ej elektriskt ledande.

Anodiserade detaljer kan enkelt av-anodiseras och ny anodisering kan läggas på och färgas. Har tyvärr ej ännu hittat lämpligt maskeringsmedel i sverige för detaljer med partier som ej får anodiseras.

Brukar felaktigt kallas eloxsering.

Batterisyra och dest.vatten (50/50).
Lämpliga plastbaljor.
Aluminium eller bly plåt.
Batteriladdare (EJ automatisk)
Ström-mätare.
Aluminiumsvetstråd eller titantråd.
Ev. organskt färgpulver/färgvätska.
Vanlig spis med några pannor.
Termometer för färgbad (50-60 grader celsius)

Lite bilder på mina första försök

Provbad i en WiledaQuickmopp hink:
DIY%20anodising%20bath.jpg


Stabilisering av anodisering och infärgning
dye%20steem%20bath.jpg


Bilder på färdiga detaljer

Insugsgummi adapter/N2O fogger hållare till trottelhus:

Innan ytbehandling
throttle%20adapter%20and%20fogger.jpg


Polerad
adapter%20polished.jpg


Efter anodisering
adapter%20after%20anodising.jpg


Färgad svart med klädfärgningsvätska (3ggr starkare än vad som står på förpackningen)
adapter%20dyed%20black.jpg


Insugsgummiadaptrar monterade (en ej färgad på bilden)
testfit%204.jpg


Hållare för plugg i trottelhus:

Svarvad, fräst, gängad och borrad
bracket%20raw%20after%20manufactoring.jpg


Polerat
bracket%20polished.jpg


Anodiserat
bracket%20anodized.jpg


Färgad svart och polerad
bracket%20dyed%20black.jpg


Hållare monterad
testfit%201.jpg


Om någon vill prova själv kan jag skriva ihop en beskrivning hur man gör.

Har inte provat med legerat/gjutet aluminium ännu pga. svårigheter att få tag i rätt syra.

Någon som vet vart man som privatperson kan beställa syror och kemikalier i Sverige? - PM.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Prova hos färghandlen ,dom brukar samarbeta med olika grossiter på kemikalier vilka dom tar hem på beställning.

För övrigt snyggt jobb,gärna en beskrivning ,tack
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Bra förslag men bor på lite fel ställe för det, brukar få höra "finns det inte på hyllan har vi det inte" men man kan alltid försöka. Apoteket är "lite" dyr på kemikalier så en grossistfirma borde vara billigare, priset beror även på renhetsgraden så industikvalitet räcker för detta.

Jag ska försöka att skriva ihop något ang. anodisering.

Min kostnad för att kunna göra detta är enorma 540:-
Syra, färgnings-sats och en stek/kok termometer från Konsum :)

Nästa projekt förutom Kawasakin är elförzinkning och svartcromatera, ev. även prova förkoppring för att användas som "metall spackel" på skadade järnytor men mer om det senare.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
CPMS skrev:
Bra förslag men bor på lite fel ställe för det, brukar få höra "finns det inte på hyllan har vi det inte" men man kan alltid försöka. Apoteket är "lite" dyr på kemikalier så en grossistfirma borde vara billigare, priset beror även på renhetsgraden så industikvalitet räcker för detta.

Jag ska försöka att skriva ihop något ang. anodisering.

Min kostnad för att kunna göra detta är enorma 540:-
Syra, färgnings-sats och en stek/kok termometer från Konsum :)

Nästa projekt förutom Kawasakin är elförzinkning och svartcromatera, ev. även prova förkoppring för att användas som "metall spackel" på skadade järnytor men mer om det senare.

Ok attans,men vad behöver du för syror ?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Anodisering:
Svavelsyra (20%) Detta är samma som batteriyra (38%) som ingen får sälja längre.
Desmut syra (tar bort koppar i legerat aluminium):
Salpetersyra (20%)

Kemikalier förzinkning, förkoppring, förnickling:
Ammoniumklorid
Zinksulfat
Ammoniumsulfat
Borsyra, kristaller
Nickelammoniumsulfat
Nickelkarbonat
Kopparvitriol
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Vore mycket bra att få en utförlig instruktion om detta då jag tillverkar en del i alu själva.

Tacksam för kommande råd...
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
CPMS skrev:
Anodisering:
Svavelsyra (20%) Detta är samma som batteriyra (38%) som ingen får sälja längre.
Desmut syra (tar bort koppar i legerat aluminium):
Salpetersyra (20%)

Kemikalier förzinkning, förkoppring, förnickling:
Ammoniumklorid
Zinksulfat
Ammoniumsulfat
Borsyra, kristaller
Nickelammoniumsulfat
Nickelkarbonat
Kopparvitriol

Svavelsyra har jag på jobb, fast den är 98%-ig (det ryker som en tvitaktare när det kommer i kontakt med vatten:)
Hur mycket behöver du?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Kan någon säga vart man hittar & kan köpa aluminiumplåt?
Där de även kan såga ut & bocka till den som man vill ha den...
(1.5-3 mm godstjocklek)

(Behöver det för att kunna förstärka svingen med på min projekthoj)
 
Last edited:

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
maxximus skrev:
Kan någon säga vart man hittar & kan köpa aluminiumplåt?
(Behöver det för att kunna förstärka svingen med på min projekthoj)

Antingen på skroten eller hos din lokala metallhandel.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hmmmm....
Gula Sidorna Uppsala delen, plåtslageri - smidesfirma el. dyligt, ring och fråga.
Internet, Eniro.se Gula Sidorna, 1441st plåtslagar firmor i Sverige varav 54 runt Uppsala.

:tummenupp
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
/ Maxximus
En 5 litersdunk 98% skulle räcka väldigt långt, tyvärr kanske lite vanskligt att skicka med Post eller Bussgods men dom skulle nog få en liten överraskning om den går sönder. Pris ? (kan ta det som PM).
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
jag har ett luftintag i kolfiber, problemet är att den är lite illa tilltygad... sprickor och en liten bit saknas... hur går man tillväga för att laga dessa sprickor, kan man reparera dessa sprickor med polyester och fylla på det som saknas(syns inte utåt) med glasfibermatta och polyester... eller är det bara att lägga ner... :va

Är mycket tacksam för tips... //Andreas
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Är det "riktig" kolfiber, inte ett sånt där orginal i plast med kolfiber-look folie på?
Men svaret är ja, det kan du.
tvätta rent, slipa upp en halvgrov yta, plasta ihop.


anol70 skrev:
jag har ett luftintag i kolfiber, problemet är att den är lite illa tilltygad... sprickor och en liten bit saknas... hur går man tillväga för att laga dessa sprickor, kan man reparera dessa sprickor med polyester och fylla på det som saknas(syns inte utåt) med glasfibermatta och polyester... eller är det bara att lägga ner... :va

Är mycket tacksam för tips... //Andreas
 

TT-Henke

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
ume
Hoj
-Honda CBR 929-
Anol70:

Använd inte polyester, utan 2-komponentsepoxi istället. Det är vad som används i "normala" fall när man kladdar med kolfiber. Du kan förstärka med valfri fiberväv. Snyggast med kolfiber dock :p Tror du kommer rätt långt med bara epoxin som förstärkning dock.

lycka till !
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
anol70 skrev:
jag har ett luftintag i kolfiber, problemet är att den är lite illa tilltygad... sprickor och en liten bit saknas... hur går man tillväga för att laga dessa sprickor, kan man reparera dessa sprickor med polyester och fylla på det som saknas(syns inte utåt) med glasfibermatta och polyester... eller är det bara att lägga ner... :va

Är mycket tacksam för tips... //Andreas

Japp det går att laga med glasfiberväv o plyester (från ex. Biltema) :tummenupp
Har själv gjort det o det blev kanonbra. Dock så lackade jag över detta, så om du är ute efter kolfiber looken så får du nog laga det med riktig kolfiberväv.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top