Henning!
Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Min CBR900 blev stulen 2005 - 06 – 23. Jag blev galen och skulle döda alla tjuvar i hela världen - ensam!
Det var innan jag kom i kontakt med mitt försäkringsbolag….
Då hojen var med om en mindre krock var toppkåpan skadad och kåpglaset krossat samt lite repor på höger sida. Bromspedalen gick av också. Sen var det slut med skador på hojen förutom repor i Yoshipipan.
Se gixxer.se för foton.
Jag kommer muntligen överrens med besiktningsmannen på Trygg-Hansa (TH) om självriskeliminering då jag skippar att laga icke original-prylar och sånt som jag fixar varefter.
TH ansåg detta vara en bra ide då det blev en s.k win-win-situation.
Det jag begärde nytt:
-Toppkåpa
Det jag lämnade därhän:
-Kåpglas
-Bromsgrepp
-Styrvikt
-Bromspedal
-Repad slutburk
Nu när jag anmäler min hoj stulen menar TH att då de inte kan laga min MC avser de räkna av värdet på min MC.
-Men? Jag hade ju avtalat om självriskeliminering?
-Det kan vi inte ta hänsyn till längre…
-Men, vi var ju överrens?!
-Ja, man nu är det inte så längre. Ska du ha ersättning som hel MC betalar du självriken. Du har haft otur.
Inte nog med det. När det nu gått över 30 dagar sänder jag in de handlingar och nyckler som krävs. F.Ö ville de ha typintyg inskickat, något som förbryllade mig då min CBR900 inte var typad som 30-moped. Dessutom fanns inget krav om att annat än fordonest nycklar skulle lämnas in. Mitt lås då? Tydligen inte.
Kvinnan som håller i fallet sitter på bilskador och har inte normalt hand om MC-skador. Nåt jag också förbryllas över. Kanske därför jag fick den konstiga begäran om typintyg? Kanske samma sak där gällande att nycklarna till låset inte begärts in, bilar låses sällan med extra lås va?
Nu kommer vi till det roligaste av allt; precis när mitt fall blir aktuellt att tas om hand går denna kvinna på semester! Hon skulle om jag inte minns fel vara tillbaka 17:e augusti.
Telefonisten tycker det är ”verkligen konstigt” att denna kvinna har hand om ett MC-fall då hon är ”bilskadeutredare”.
Jag ber att få en annan utredare. Dels för att slippa vänta tre veckor till och dels för att få nån som kan MC. Svaret blir syrligt att detta inte är nåt att tala om förrän jag sänt in nycklarna till dem, nycklarna de först inte bad om. Dessutom måste jag skaffa fram ett köpeintyg från föregående ägare! Det låter åter som ett ärende med oregistrerade 30-mopeder…
Jajjemen. Här står jag…
Skall jag köpa en CBR900 –92 med ramnummer 3000023 (monterad första produktionsveckan i Hammatsu) för 30 000, lägga 5500 i premie och sen lägga två gånger 6000 i självrisk för att få ut hur mycket? Och NÄR får jag det? THs personal tar sig an ärenden dan innan semester och jag skall ”vara nöjd med det”.
Ja, de har ju rätt. Jag har haft otur…
Det var innan jag kom i kontakt med mitt försäkringsbolag….
Då hojen var med om en mindre krock var toppkåpan skadad och kåpglaset krossat samt lite repor på höger sida. Bromspedalen gick av också. Sen var det slut med skador på hojen förutom repor i Yoshipipan.
Se gixxer.se för foton.
Jag kommer muntligen överrens med besiktningsmannen på Trygg-Hansa (TH) om självriskeliminering då jag skippar att laga icke original-prylar och sånt som jag fixar varefter.
TH ansåg detta vara en bra ide då det blev en s.k win-win-situation.
Det jag begärde nytt:
-Toppkåpa
Det jag lämnade därhän:
-Kåpglas
-Bromsgrepp
-Styrvikt
-Bromspedal
-Repad slutburk
Nu när jag anmäler min hoj stulen menar TH att då de inte kan laga min MC avser de räkna av värdet på min MC.
-Men? Jag hade ju avtalat om självriskeliminering?
-Det kan vi inte ta hänsyn till längre…
-Men, vi var ju överrens?!
-Ja, man nu är det inte så längre. Ska du ha ersättning som hel MC betalar du självriken. Du har haft otur.
Inte nog med det. När det nu gått över 30 dagar sänder jag in de handlingar och nyckler som krävs. F.Ö ville de ha typintyg inskickat, något som förbryllade mig då min CBR900 inte var typad som 30-moped. Dessutom fanns inget krav om att annat än fordonest nycklar skulle lämnas in. Mitt lås då? Tydligen inte.
Kvinnan som håller i fallet sitter på bilskador och har inte normalt hand om MC-skador. Nåt jag också förbryllas över. Kanske därför jag fick den konstiga begäran om typintyg? Kanske samma sak där gällande att nycklarna till låset inte begärts in, bilar låses sällan med extra lås va?
Nu kommer vi till det roligaste av allt; precis när mitt fall blir aktuellt att tas om hand går denna kvinna på semester! Hon skulle om jag inte minns fel vara tillbaka 17:e augusti.
Telefonisten tycker det är ”verkligen konstigt” att denna kvinna har hand om ett MC-fall då hon är ”bilskadeutredare”.
Jag ber att få en annan utredare. Dels för att slippa vänta tre veckor till och dels för att få nån som kan MC. Svaret blir syrligt att detta inte är nåt att tala om förrän jag sänt in nycklarna till dem, nycklarna de först inte bad om. Dessutom måste jag skaffa fram ett köpeintyg från föregående ägare! Det låter åter som ett ärende med oregistrerade 30-mopeder…
Jajjemen. Här står jag…
Skall jag köpa en CBR900 –92 med ramnummer 3000023 (monterad första produktionsveckan i Hammatsu) för 30 000, lägga 5500 i premie och sen lägga två gånger 6000 i självrisk för att få ut hur mycket? Och NÄR får jag det? THs personal tar sig an ärenden dan innan semester och jag skall ”vara nöjd med det”.
Ja, de har ju rätt. Jag har haft otur…
Last edited: