Bromsning

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Tjena jag sitter här i en tuff diskussion med min flickvän om hur man ska bromsa med hoj för att få bäst bromsverkan. Jag vet att man ska bromsa hårdare med fram än bak. jag har hört/läst man ska bromsa 70% fram o 30% bak fråga mej inte på vad % är på. Flickvännen tror man välter över om man bromsar så men jag sa att man välter över om man tvärbromsar allt vad man har med fram.
Så till saken kan någon som är mer haj än jag på det förklara
hur och varför

tack på förhand

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag använder i princip aldrig bakbromsen. Tror många andra kör på det viset också.
Läste nån variant att man ska dutta på bakbromsen först för att få vikt på framhjulet (som man inte har det) men det tror inte jag på. Är det panik är det bara att smälla på frambromsen direkt - tycker jag.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Kom just hem från broms-och kurvkursen på Gelleråsen idag och där fick vi lära oss att på en sporthoj har man 90% bromsverkan fram och ungefär 10% bak. Vi har överhuvudtaget inte använt oss av bakbromsen de här dagarna, enda nyttan man har av bakbromsen på en sporthoj är vid krypkörning...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bäst bromsverkan borde man ju få när man bromsar precis så mycket så att bakhjulet är på väg att lätta eller liggen någon millimeter över backen, och då har man ju helt plötsligt 100% av bromsverkan fram. Bara en fundering.

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Ja, enligt boken är det 70 % fram 30 % bak.
Varför, vet inte säkert men förmodligen har det att göra med att när man bromsar fram så kommer kraften göra att hojen vill lätta i bak, vilket ger dig sämmre fäste i bak. Så om du skulle bromsa lika mycket skulle du få bakhjuls släpp. Dock gäller det att vara försiktigt med bak bromsen, speciellt om det är blött då det släpper ännu lättare. :mattias

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
mc-boken

Utdrag ur Mc-boken:

"Vid normala inbromsningar ligger ca 70% av bromseffekten på framhjulet och 30% på bakhjulet. Vid hårda inbromsningar kan 90% av effekten ligga på framhjulet och 10% på bakhjulet. På extrema sport-mc kan ibland en hård inbromsning ge 100% bromseffekt på framhjulet."

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Eller så kör man BMW med delintegral ABS bromsar :tungan
Klipper man handbromsen så bromsar det optimalt fram o bak
och låser något hjul upp så börjar ABS,en jobba.
Hojen niger knappt heller pga BMW,s telelever gaffel.

Kan säga att det känns väldigt konstigt i början om man
är van vid normala hojar :D

.

Last edited:

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Ja BMW's delintegral ABS så slipper man fundera över saken :)

Om jag har en passagerare brukar jag dock använda bakbromsen rätt mycket. Blir mycket lättare och mjukare för både förare och passagerare.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
absolut bäst bromsverkan har du vid 15% "låsnig" av båda hjulen... :tomten lyckas du med det ska ja fan ge dig min hjälm. :tungan

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
bikerwoman skrev:
Kom just hem från broms-och kurvkursen på Gelleråsen idag och där fick vi lära oss att på en sporthoj har man 90% bromsverkan fram och ungefär 10% bak.

De måste väl ändå ha menat något annat? Vem tror på att "man har" 90% fram resp 10 bak på en sporthoj? Det är ju faktiskt en enorm osanning. Varför då säga det? :va

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
xrperra skrev:
Eller så kör man BMW med delintegral ABS bromsar :tungan
Klipper man handdbromsen så bromsar det optimalt fram o bak
och låser något hjul upp så börjar ABS,en jobba.
Hojen niger knappt heller pga BMW,s telelever gaffel.

Kan säga att det känns väldigt konstigt i början om man
är van vid normala hojar :D

.

Funkar likadant på en Blackbird...

Den bromsar grymt i alla paniksituationer men på bana sägs det inte funka lika bra...

Jag upplever iallafall det som att jag får bäst bromsverkan när jag använder både fram och bakbroms samtidigt (Cbr600F -00) förutsatt att jag inte bromsar så hårt att bakhjulet lättar och då börjar studsa pga att bakhjulet då låses vid noll markkontakt.

Men som sagt det är stor skillnad på bana och gata i bromssammanhang tycker iallafall jag.

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
#Olsson# skrev:
De måste väl ändå ha menat något annat? Vem tror på att "man har" 90% fram resp 10 bak på en sporthoj? Det är ju faktiskt en enorm osanning. Varför då säga det? :va

Beror ju helt på vilken broms du ger mest tryck...

Du kan bromsa 90% bak och 10% fram om du vill men det är absolut inte optimalt för att få en så kort och säker inbromsning som möjligt.

Men vid en normalt hård inbromsning på en sporthoj så kan jag tänka mig att förhållandet ligger på just 90%fram och 10%bak.

Vid hård bankörning är det nog inte många gånger bakbromsen används av dom som ligger på lite så att säga... :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
på en sporthoj är bromsverkan bak obefintlig och främst för att balansera inbromsningen, troligen under 10% bromseffekt bak när du bromsar hårt, väldigt lågt iaf.
Däremot på en customhoj är det rätt mycket bromsverkan bak.
Jag själv avänder bakbromsen mycket sparsamt på asfalt.

Om du bromsar så du slår över gör du ju nåt fel, du får lära dig känslan helt enkelt, du kan knappast motverka sådant genom att ställa dig på bakbromsen, när du börjar bromsa så hårt så lyfter bakdäcket och det börjar hasa.

Det med 70% fram och 30% bak gäller inte på en sporthoj alls, det är helt beroende på hoj.
Kolla in bakskivorna på glidare och touringlok, de har stor skiva bak för tat de också har vettig bromsverkan bak, det är småskivor med kanske en eller 2 kolvsok på sporthojar, just för att det är helt onödigt med nån bra bromsverkan, det enda som skulle hända var ju bara tat man låste upp bakhjulet för jämnan.

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
gurra2fast skrev:
Beror ju helt på vilken broms du ger mest tryck...

Du kan bromsa 90% bak och 10% fram om du vill men det är absolut inte optimalt för att få en så kort och säker inbromsning som möjligt.

Men vid en normalt hård inbromsning på en sporthoj så kan jag tänka mig att förhållandet ligger på just 90%fram och 10%bak.

Vid hård bankörning är det nog inte många gånger bakbromsen används av dom som ligger på lite så att säga... :)

Som du skriver - det kan vara 90% bak om man känner för det. Jag har aldrig kört en sporthoj med under 100% fram vid full bromsning. Varför överhuvudtaget nämna en siffra när det beror på t ex däck, tyngdpunkt, hjulbas och massa annat? Det bildar bara myter.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
#Olsson# skrev:
Som du skriver - det kan vara 90% bak om man känner för det. Jag har aldrig kört en sporthoj med under 100% fram vid full bromsning. Varför överhuvudtaget nämna en siffra när det beror på t ex däck, tyngdpunkt, hjulbas och massa annat? Det bildar bara myter.
Sant men jag förutsätter att man bromsar hårt då alltså, prova detta på sporthoj eller på en glidare, det är helt olika bromsverkan innebördes på dessa hojvarianter.

Motorcyklar har ju dock som ni påpekar möjlighet att bromsa med de båda hjulen helt individullet.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Silwer skrev:
Sant men jag förutsätter att man bromsar hårt då alltså, prova detta på sporthoj eller på en glidare, det är helt olika bromsverkan innebördes på dessa hojvarianter.

När det är ett hundra procent på framhjulet så bromsar man hårt ja!. Hur slappt ska man bromsa för att bromsa 90/10? :hihi

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
#Olsson# skrev:
När det är ett hundra procent på framhjulet så bromsar man hårt ja!. Hur slappt ska man bromsa för att bromsa 90/10? :hihi
Vet ej, men jag antar att man inte bromsar så hårt att bakhjulet släpper från marken då.
Du kan ju gå med på att bromsverkan bak på en sporthoj är rätt låg iaf, det skulel ju inte göra nytta med en jätteskiva och 6kolvsok bak.

Sen att man kan åka runt och bara använda bakbromsen är ju fullt möjligt, men man lär nog rätt snart åka av vägen skulle jag tro.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Silwer skrev:
Du kan ju gå med på att bromsverkan bak på en sporthoj är rätt låg iaf, det skulel ju inte göra nytta med en jätteskiva och 6kolvsok bak.

Ja, det är ju bl a det jag vill framhäva. Att säga att det är 90/10 på en sporthoj är BS eftersom ibland är det 100/0 vid max bromsning.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
100% 90% 70%
Av vad då vill jag säga. Jämfört med bromskraften på bakhjulet. !!! :confused: Och på vilket underlag? Grus, blöt asfalt...

Det viktiga i resonemanget är att man ska inrikta bromsningen på framhjulet.
Hur det än är, om du bromsar med kraften 70N fram och 30N bak, så är det troligtvis bara en bråkdel av vad som är möjligt. Inget ersätter träning på att bromsa hårt. :tummenupp

Hur ser din hoj ut? Hur hårt går det att bromsa den? En GoldWing går aldrig att bromsa till 100% fram och få maximal bromseffekt. I och försig en motpol till SH. Men det finn många hojar som ser ut som någonting där imellan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår