Halt bakdäck vid regn ?

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Var ute idag o körde när det kom värsta skyfallet så jag åkte hem och skulle svänga in på kvarteret där jag bor när jag känner att mitt i kurvan så släpper det om bakhjulet :3freak det gick ju inte snabbt heller typ 20 så jag testade att köra rakt fram o drog på men då har jag fullt fäste. Provade i en annan kurva försiktigt och det släppte där med när man lägger ner hojen i kurvan :3freak Vet inte hur gammla däcken är men det är mycket mönster kvar 5mm mitt på däcket och 6mm på sidorna. Är det gummit som är dåligt ? Däcket heter AVON ROADRUNNER AM21 är det bara o köpa nytt eller :confused:

Rottweiler

Ad Finem
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Gsxr 750W
237 skrev:
Var ute idag o körde när det kom värsta skyfallet så jag åkte hem och skulle svänga in på kvarteret där jag bor när jag känner att mitt i kurvan så släpper det om bakhjulet :3freak det gick ju inte snabbt heller typ 20 så jag testade att köra rakt fram o drog på men då har jag fullt fäste. Provade i en annan kurva försiktigt och det släppte där med när man lägger ner hojen i kurvan :3freak Vet inte hur gammla däcken är men det är mycket mönster kvar 5mm mitt på däcket och 6mm på sidorna. Är det gummit som är dåligt ? Däcket heter AVON ROADRUNNER AM21 är det bara o köpa nytt eller :confused:

Jag har precis samma problem vore kul om ngn. vet om det bara att byta ut bakdäcket eller ej. :yoparty

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Det konstiga är ju att man har bra fäste rakt fram men inte när man svänger :confused: ska man rugga upp ytan med sandpapper på sidan av däcket ?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
237 skrev:
Det konstiga är ju att man har bra fäste rakt fram men inte när man svänger :confused: ska man rugga upp ytan med sandpapper på sidan av däcket ?

Om du kan, dra på Michelin "pilot road". Dem är de absolut bästa regndäcken
jag har kört med!
Har dock aldrig testat "rejs" regn däck!

Lycka till

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
vart hittar man mc däck billigast och vad kostar det o lämna in hojen för byte av däck ?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
237 skrev:
vart hittar man mc däck billigast och vad kostar det o lämna in hojen för byte av däck ?

Beställ i från tyskland (sök här på forumet).

Dom brukar oftast bara ta lösa däck på gummiverkstäderna och då kostar det ca 100-200 per däck med byte och balansering.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Långa farbron skrev:
Beställ i från tyskland (sök här på forumet).

Dom brukar oftast bara ta lösa däck på gummiverkstäderna och då kostar det ca 100-200 per däck med byte och balansering.

där köper jag i från funkar fint

mcdackonline

se

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
retta äntligen
däck

Hoztic skrev:
Jag hade Avon förut, kommer inte ihåg modellen dock, men snorhala i regn :(
hadde avon på min gpz 900 gick nästan inte att svänga när det regnade...blir inte avon fler gånger :gnissla

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Använder också avon och har märkt att det är ganska halt i regn.. trodde det var ett bra märke, eller jag har fel?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jodå, mitt Avon var också ovanligt halt i regn. Har nu Pilot Road bak och impneras gång på gång av våtgreppet. Dessutom är Road-däcket betydligt bättre för bankörning. Det funkar i alla fall oklanderligt i mitt medelmåttiga tempo.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
RIOTS skrev:
hadde avon på min gpz 900 gick nästan inte att svänga när det regnade...blir inte avon fler gånger :gnissla

Samma här, köpte Metzeler, funkar mycket bättre. Men nu har jag ju "lärt" mig att regn är snorhalt, vilket iofs är bra kanske, men jag tappar förtroendet totalt för hojen/fästet när det regnar! :(

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Hehe, ja hade med nåt touringdäck en snabbis som tillfälligt däck bak från avon, halt som fan, bytte till avon viper, det funkade dock! :tummenupp

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har ett dunlop D 205 som ar snorhalt, klarar ej at slita ut det så det ar nog bakelit hårt KJØP EJ DETTA DACK!! (om det inte ar utslitet i høst byter jag endå) har nogon tips på et dunlop dack som funkar bra på en sporthoj? (har bra pris på dunlop)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Som du säger så vet du ju inte hur gammalt däcket är, men jag körde på exakt samma däck -92 ngn gång. Då på en 400F, det var kalasbra däck i regn, iaf när dom var nya.
Så min gissning är att det är ett apgammalt däck du har, för jag antar att vi snackar om din XS400?
Det behövs inga räjsblandningar för att hålla i den otroliga hästkraftskavalkaden som råder i den.
Försök kolla hur gammalt däcket är, tolkar finns på nätet över hur märkningen ska läsas.
I vilket fall som helst så är det väl bara att byta däcket om det är halt, ngt är ju uppenbarligen inte som det ska.
Sedan om däcket är kass pga ålder eller ändrad blandning sedan jag körde på dom är ju en annan sak, plattslittning är ju med ngt som påverkar kurvegenskaperna mkt, blött som torrt.
//Tobbe

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
tobbeviking skrev:
Som du säger så vet du ju inte hur gammalt däcket är, men jag körde på exakt samma däck -92 ngn gång. Då på en 400F, det var kalasbra däck i regn, iaf när dom var nya.
Så min gissning är att det är ett apgammalt däck du har, för jag antar att vi snackar om din XS400?
Det behövs inga räjsblandningar för att hålla i den otroliga hästkraftskavalkaden som råder i den.
Försök kolla hur gammalt däcket är, tolkar finns på nätet över hur märkningen ska läsas.
I vilket fall som helst så är det väl bara att byta däcket om det är halt, ngt är ju uppenbarligen inte som det ska.
Sedan om däcket är kass pga ålder eller ändrad blandning sedan jag körde på dom är ju en annan sak, plattslittning är ju med ngt som påverkar kurvegenskaperna mkt, blött som torrt.
//Tobbe

Jo det är min XS400 som skitdäcken sitter på. Vet inte om jag ska köpa nya däck eftersom jag kommer köpa en bulldog om någon vecka. Men hojen kanske blir svårsåld om dom måste byta däck det första dom gör för att kunna köra när det regnar.

Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
ReDan skrev:
jag har kört med!

Lycka till

Pilot road är lite hala också om man trycker på men förvånansvärt bra ändå för att vara touringdäck. Har kört 1100 mil bak och en antal burnout innan jag gjorde slut på det helt. MKT för pengarna.

Det nyare Roadtec ska enligt reklamen vara bättre men har ej hunnit prova.

Supercorsa (roadracingdäck, lagliga) håller också bra i regn tills det blir för mkt vatten då blir det direkt vattenplaning.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
237 skrev:
Jo det är min XS400 som skitdäcken sitter på. Vet inte om jag ska köpa nya däck eftersom jag kommer köpa en bulldog om någon vecka. Men hojen kanske blir svårsåld om dom måste byta däck det första dom gör för att kunna köra när det regnar.

Kan vara ide att köpa ett hyfsat beg då, men du har väl inte mycket till bred på ditt=svårt att hitta beg. Å andra sidan billigt nytt! :)

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
ReDan skrev:
jag har kört med!

Lycka till

Håller inte med. Pilot Road är ju snorhala dom med. Skrattar varje gång jag ser reklamen. "Pilot road, you´re gonna love the rain" :hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024