Dreva hojen!?

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Jag kör en suzuki Gsx-R600 -97. Och sitter o har funderingar på att dreva den, så att den blir lite starkare. Det jag har funderat på är att kugga ner 2 fram och typ höja 1-2bak. Blir detta någon skillnad, eller märks det inte så mycket!? Skulle vara skönt om man bara kan gasa upp den lite lätt på 2:an :tummenupp

Tacksam för tips o svar.

M.V.H//Rode

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Rode_No1 skrev:
Jag kör en suzuki Gsx-R600 -97. Och sitter o har funderingar på att dreva den, så att den blir lite starkare. Det jag har funderat på är att kugga ner 2 fram och typ höja 1-2bak. Blir detta någon skillnad, eller märks det inte så mycket!? Skulle vara skönt om man bara kan gasa upp den lite lätt på 2:an :tummenupp

Tar du i så pass kan du nog koppla upp den på 4'an... :jisses
2 kugg mindre i fram blir väl som 6-9 kugg mer i bak, en rackarns massa, + att du tänkte ta några kugg i bak också, känns som overkill!

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
haha okej. Blir det så jävla mycket starkare allså!? Men det är ju meningen att jag inte ska behöva koppla upp den! Men hur mycket sänks toppfarten ungefär då?

Hoztic skrev:
Tar du i så pass kan du nog koppla upp den på 4'an... :jisses
2 kugg mindre i fram blir väl som 6-9 kugg mer i bak, en rackarns massa, + att du tänkte ta några kugg i bak också, känns som overkill!

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Om jag har fattat nåt av alla trådar jag läst så är det bättre att ha ett större drev bak än att sätta dit ett för litet fram. Men en kugg fram och 3 upp bak kan nog vara lagom. Själv har jag 2 kugg mindre fram men resultatet är samma som 1 ner fram och 3 upp bak...

Hoppas du förstod nåt av det jag skrev...

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Rode_No1 skrev:
haha okej. Blir det så jävla mycket starkare allså!? Men det är ju meningen att jag inte ska behöva koppla upp den! Men hur mycket sänks toppfarten ungefär då?

tja låt säga att du går från 17 till 15 fram och 40 till 44 bak då blir det i runda slängar:

(15/44) / (17/40) = 0,8

dvs toppfarten går från 250 till 200

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej. Men vadå då`? på vilket sätt menar du att det inte är bra. 2 kugg är ju inte så mycket.

Henken78 skrev:
Om jag har fattat nåt av alla trådar jag läst så är det bättre att ha ett större drev bak än att sätta dit ett för litet fram. Men en kugg fram och 3 upp bak kan nog vara lagom. Själv har jag 2 kugg mindre fram men resultatet är samma som 1 ner fram och 3 upp bak...

Hoppas du förstod nåt av det jag skrev...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Rode_No1 skrev:
Okej. Men vadå då`? på vilket sätt menar du att det inte är bra. 2 kugg är ju inte så mycket.

2 kuggar mindre fram är lika mycket som 6 kuggar mer bak..

tror inte du behöver mer än så ... drevar du mer blir det som värsta motarden

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Rode_No1 skrev:

Nä 2 kugg är nog ingen fara, men kedjan måste ju ta en tvärare böj ju mindre drev som sitter fram. Sen om det sliter extra vågar jag inte svara på. Men det verkar bättre att öka bak enligt det jag har läst...

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Har beställt 1 kugg mindre fram & 5 kugg mer bak! :) Polaren har samma drevning & hojen blir RIKTIGT arg kan ja medela.

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
2004 GSXR 1000
Jag gick ner en tagg fram på min.. Det blev helt klart skillnad! Inte för att den va slö innan men den känns mycket mer aggresiv. Toppfarten bryr jag mig inte så mycket om och jag har inte märkt någon större skilland där mer än att den varvar ut lite snabbare på 6:an.

Vid första provturen med -1 fram var det nästan som man körde hojen första gången. Innan visste var man hade den vid alla varvtal och var beredd på pikarna i axet. Nu fick man lära känna den på nytt.. Rekomenderar varmt att dreva ner istället för att byta upp sig.

Och en tagg mindre fram klarar man av att justera bort på sträckaren utan att korta kedjan.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag kör 1 ner fram 2 upp bak. Och ja hojen går upp på 1-5an utan att koppla med lite ryck!!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
BlueNote skrev:
Jag kör 1 ner fram 2 upp bak. Och ja hojen går upp på 1-5an utan att koppla med lite ryck!!

Japp, jag kan intyga :)

Nerdrevat på sporthoj är bara sååå kul!
På motarden känns det inte lika aktuellt, växlarna är så korta redan så jag tror jag förlorar mer på det.

BlueNote, om du har vägarna förbi Uppsala nån gång så har jag en present till dig, jag hittade instruktionsboken till din hoj i garaget! Tänkte att du kanske ville ha den.

Davidk

Guest
smacker skrev:
Har beställt 1 kugg mindre fram & 5 kugg mer bak! :) Polaren har samma drevning & hojen blir RIKTIGT arg kan ja medela.
har du problem att få upp en hornet på bakan???? lr vill du ha en mer kontrollerad slangleksak??

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag gick ner ett kugg fram nu i sommar och det känns som om man saknar en växel. Den accar mycket bättre, men har samma maxhastighet. Däremot så varvar den bra mycket mer

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
2 kugg fram är stor skillnad ca 14 %. Kolla gärna hur stort steg du har mellan
5an o 6an.
Skulle inte förvåna mig om det ligger där nånstans. Mao 6an kanske blir som 5an är nu.

Blir starkare ? Tja, den axar iaf aldrig fortare än vad effekten räcker till.
Men det är klart den blir starkare på 6an om 6an blir som 5an idag.
Precis lika stark som om du hade växlat ner till 5an....

Det är mest en smaksak vilken utväxling man trivs med. Prova. I lagoma steg.
/u

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Problemet man kan stöta på om man minskar för många (eller det kan räcka med en) kuggar fram är att drevet blir mindre. Och vad är då problemet med detta? Jo, kedjan kommer trycka mer mot kedjesläpan som i sin tur slits ut och kedjan går rakt emot svinget. Kedjan slits i förtid och det blir fula, ett par mm djupa, märken efter kedjan i svinget.

Mitt råd är att dreva ner max en kugg fram och sen ta resten bak, helst allt bak.

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Davidk skrev:
har du problem att få upp en hornet på bakan???? lr vill du ha en mer kontrollerad slangleksak??

Noo problems med att få upp den men man får jobba lite för att få upp skiten på 2:an. Är ju färsking så min teknik är säkert inte den bästa. Polaren drar upp sin på 4:an i 130-140 med nämnd drevning. Anledningen att ja drevar om är just för att kunna åka saktare & ja inbillar mig att man kanske får lite bättre kontroll. Såg att du har en 9:a & den är ju ganska mycke starkare än 600:an på lägre varv.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept