Nu är jag trött på det här! Privatlektioner sökes!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Nu är jag jävligt trött på att inte kunna svänga. Kändes mycket tydligt under gårdagens (annars toppentrevliga) körning. Så fort det svänger lite mer än "vanlig" väg fegar jag ur, och blir avhängd. Detta får mig bara att bli frustrerad, förbannad och gör till sist att jag faktiskt inte tycker det är särskilt kul att köra. :huvet

Problemet är att jag inte vet hur jag ska förbättra mig. Jag tog körkortet för RIKTIGT länge sedan, och har förstört hjärnan med att åka för mycket rakt fram. Vet helt enkelt inte hur man ska ta kurvor på bästa sätt. Tyvärr funkar det inte för mig att lära mig själv bara genom att försöka hänga på den som ligger före. Behöver lite teori, med spårval, kroppsplacering mm, samt också någon som kan kolla hur jag gör och korrigera felen. Priset för att "lära av sina misstag", bara genom att hålla högre fart än man riktigt klarar, känns också för högt. :död

Behöver hjälp med detta. Känner mig nu mest som en patetisk loser, som kör en hoj jag inte kan använda fullt ut, och försöker åka hoj med folk som kör mycket bättre än mig, och misslyckas. :(

Finns nu bara två alternativ: Kan någon snäll själ hjälpa mig förbättra mitt åkande så att jag åtminstone kan hålla samma tempo som dom "snällare" i klubben, eller också skiter jag i detta och låter bli PBR-åkningarna, och siktar på att kanske skaffa en annan hoj nästa år. Touringträsket kanske inte är så dumt ändå. :va

Och innan ni säger något; Jag VET att bandagar är bra. Kan bara inte plöja en massa tusenlappar i banåkning just nu, med vårt giftermål under uppsegling nästa vår. Kanske blir annorlunda nästa år, vi får se.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
kjell om du tror och vill att jag kan hjälpa dig på något vis så säg bara till så tar vi det någon dag :)
 

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Jag är ju långt ifrån någon expert men en sak som du kan prova är att köra en sträcka flera gånger med lite olika spårval, hastighet o.s.v.

När vi är ute och åker på vägar vi aldrig kört på förut så fegar jag också ganska mycket. Men är det en vägsträcka som vi kört ett antal gånger så kan man ladda på lite mer och köra lite mer avslappnat.

Kanske inte så jäkla kul att harva fram å tillbaka men det kanske är värt ett försök. :tummenupp
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
blom skrev:
kjell om du tror och vill att jag kan hjälpa dig på något vis så säg bara till så tar vi det någon dag :)

Tackar. Fast du vet ju att jag har svårt att hinna med att se Termulatorns baklyse. Du brukar ju ligga, typ, ännu längre fram. :D
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Mattias650 skrev:
Jag är ju långt ifrån någon expert men en sak som du kan prova är att köra en sträcka flera gånger med lite olika spårval, hastighet o.s.v.

Är bara svårt att veta VAR. Käglan är bra på många sätt, men jag är jävligt feg för det förbannade gruset som alltid ligger där. Vägen från Herrfallet igår var kurvig och bra, men många blinda kurvor, och jag hann i alla fall med att möta både en cyklande lillkille på vägrenen, en tant med hund, samt att flera av hojarna i det större mötande gänget var över mittlinjen på min sida. :3freak

Dessutom stod Rolle parkerad mitt i vägen efter en kurva, och letade efter sin förlorade kuts. :7peta
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Kjelle skrev:
Är bara svårt att veta VAR. Käglan är bra på många sätt, men jag är jävligt feg för det förbannade gruset som alltid ligger där. Vägen från Herrfallet igår var kurvig och bra, men många blinda kurvor, och jag hann i alla fall med att möta både en cyklande lillkille på vägrenen, en tant med hund, samt att flera av hojarna i det större mötande gänget var över mittlinjen på min sida. :3freak

Dessutom stod Rolle parkerad mitt i vägen efter en kurva, och letade efter sin förlorade kuts. :7peta
borensberg är en mycket givande väg. jag brukar köra linde-nora-kga-svartå-fjugesta- en bra och lärorik väg med mycket olika inslag :)
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
blom skrev:
jag menar om jag kan lära dig lite knep och knåp. :)

Vill du, och har tid, så uppskattas det. Det vet du. :Bugar Vi får väl bläddra i barnpassnings-almanackan och hitta en bra dag?

Fast du vet väl att gamla gubbar är tämligen obildbara, så beväpna dig med TÅÅÅÅLAMOD. :D
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Jag tycker det är bra ide att öva samma väg om och om igen.
Kan rekomendera åka vägen mellan Kumla och Fjugesta. Där finns det nästan inga skymmda kurvor och bra asfalt. Enda negativa kan vara att efter dom första kilometrarna (från kumla sett) så måste man köra ganska fort för att det ska luta ordentligt.

Jag brukar åka idiotiska spår i bra kurvor bara för att det ska luta mera. Alltså inte skära kurvan utan svänga mera... Då behöver man inte ligga på gränsen utan hastigheten är lägre även om lutningen blir maximal (för vad jag vågar).

En viktig sak jag brukar tänka på är att:
Oavsett hur mycket jag svänger så går det alltid att svänga mera!
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Kjelle skrev:
Vill du, och har tid, så uppskattas det. Det vet du. :Bugar Vi får väl bläddra i barnpassnings-almanackan och hitta en bra dag?

Fast du vet väl att gamla gubbar är tämligen obildbara, så beväpna dig med TÅÅÅÅLAMOD. :D
jag har i princip inga problem med barn vakt så bollen är hos dig nu :)
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
jag vill följa med för jag fegar oxå när det svänger, när vi åkte kägglan sist så hade jag svårt att hänga med så om det blir något ring mej
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Tengil skrev:
Jag tycker det är bra ide att öva samma väg om och om igen.
Kan rekomendera åka vägen mellan Kumla och Fjugesta. Där finns det nästan inga skymmda kurvor och bra asfalt. Enda negativa kan vara att efter dom första kilometrarna (från kumla sett) så måste man köra ganska fort för att det ska luta ordentligt.

Jag brukar åka idiotiska spår i bra kurvor bara för att det ska luta mera. Alltså inte skära kurvan utan svänga mera... Då behöver man inte ligga på gränsen utan hastigheten är lägre även om lutningen blir maximal (för vad jag vågar).

En viktig sak jag brukar tänka på är att:
Oavsett hur mycket jag svänger så går det alltid att svänga mera!


jag har en spärr i min skalle som inte låter mej luta mer, jag tittade på mina däck idag och jag har ca 1 cm chickenstripe på mitt däck
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
TERMINATOR skrev:
jag har en spärr i min skalle som inte låter mej luta mer, jag tittade på mina däck idag och jag har ca 1 cm chickenstripe på mitt däck

Fast du stod ju på som värsta race-putten igår. Jag hann i alla fall inte med.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Kjelle skrev:
Fast du stod ju på som värsta race-putten igår. Jag hann i alla fall inte med.

joo igå gick det bättre än det brukar, men jag fegade i går oxå, jag kännde flera ggr att HELVETE NU GÅR DET FÖR FORT, fördelen med min twinn är att när jag släpper gasen så motorbromsar den ganska mycket och då kommer farten ner lite men jag fegar då istället när man ska igenom böjen och då blir det svårt att lägga ner hojen utan gaspådrag.
Jag va ute och provade det idag, gick in mot en böj ganska snabbt och släppte bara av gasen och rullade genom svängen, det va mycket svårare att få ner hojen än när jag tog samma krök igen men gick med driv igenom, hojen följer mycket bättre när man hade drag genom hela svängen, men då kommer spärren in, appappappappa nu lutar det för mycket
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Kjelle skrev:
Fast du stod ju på som värsta race-putten igår. Jag hann i alla fall inte med.
jag hade också problem med att svänga, så jag spenderade 200 kr en dag på banan i kga, och sen ytterligare 350 på bikeweek och nu 400 nästa fredag. så banåkning är inte så dyrt. men eftersom du ska gifta dig och spendar alla dina surt förvärvade pengar på kristall champagne så kan jag dela med mig av mina erfarenheter som hjälp mig. det jag har lärt mig av att köra bana är en VÄLDIGT viktig sak, Blicken. lyft blicken från diket och titta in i utgången av kurvan istället. cykeln går på något konstigt vis dit man tittar. många gånger kom jag för fort in i "S:et" eller hårnålen på Gelleråsen och tänte nejnejnejnej förfortförfort och det-är-halt-utanför-idealspåret-nu-komme- jag-att-krasha-och-brinna-upp. :brinnerup men då måste man våga släppa bromsen, titta ut ur kurvan och vips så är man på väg upp mot ejes.

svep igenom kurvan med blicken och kolla ut mot utgången, sen att hitta och kunna byta spår är bra för då får man mer harmonisk körning, men har man inget tillit till cykeln, däcken, sig sjäv etc, så spelar inget spårval i världen någon roll. så ett annat bra tips är att öva på att byta spår även i kruvor. sen framförallt att ha roligt, sväng och trixa lite när man ändå ligger på motorvägen och undrar vart termo ska svänga av.

motstyrning förutsätter jag att du har läst om som gammal SH.com användare.

säg gärna till om du tror att jag kan hjälpa dig. för vi kan fan inte låta dig gå förlorad till customträsket...
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Ett stort problem vid kurvtagning är just om man blir rädd eller tycker att det börjar luta för mycket/gå för fort eller whatever.
Man spänner sig och då försvinner det mjuka harmoniska och allt blir stelt och kantigt.
(Och känns ännu läskigare vilket gör att man spänner sig ännu mer o.s.v).

Det är därför det är så bra att ta ett kort vägavsnitt och köra fram och tillbaka flera gånger.
Man vet alla kurvor hur de ser ut och kan succesivt öka farten genom dem.

Om man som perkulator tycker att det lutar för mycket
(m.a.o blir rädd att fästet inte ska räcka).
så kan man ju börja med att hänga ut röven och resten av kroppen och på så sätt resa upp hojen lite men behålla samma spår och kurvradie.

Nu har jag grusdäcken på men följer gärna med och coachar lite när det passar om vi kan hålla oss på ett kort avsnitt nära stan.
Så jag kan stå vid sidan och titta och analysera.
(Jag kan ju filma eländet så ser ni själva hur det ser ut. Det är MYCKET lärorikt att se sig själv).

Veckans hemuppgift:
1) Hitta en kurva som du trivs med.
(Lagom mjuk och fin, gärna med bra sikt och inga hus i närheten).

2) Kör kurvan i ett tempo som känns behagligt och försök hitta ett mjukt och fint spår.

3) Åk samma kurva igen i det fina mjuka spåret i samma fart men häng ut
röven, spärra ut knät som om du ska knäskrapa och luta kroppen lite
framåt neråt. Tänk racing!
(För hakan i riktning mot backspegeln typ).

4) Sen gör du likadant som ovan men ökar tempot liiite men inte så fort
att det känns obehagligt.

5) Repetera steg 4 några ggr tills du tröttnar eller bensinen tar slut.

Sen talar du om hur det gick.
:tummenupp
 

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Ort
Pennybridge
Hoj
Stor, go & tysk
Det enklaste knepet är väldigt enkelt, alla kan det oavsett hur fort/sakta man kör: Titta dit du skall.
Om jag skall försöka förklara, så är det iaf för mig så att när jag kommer för fort in i en kurva, så börjar jag titta alldeles framför hojen. Jag letar efter ojämnheter, sten och annat elände som jag är rädd för. Dessutom så lutar jag upp hojen och försöker svänga med styret, istället för att luta. Totalt omöjligt att genomföra den svängen då. Men om man då istället tittar dit man ska, alltså på en punkt långt fram i slutet på kurvan, så kommer man dit. Det ÄR verkligen så enkelt. Man lägger ner hojen automatiskt, kör över grus och huggormar utan att ens märka dem. :tummenupp

Edit: Lite sen där va?
 
Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Tack för tipsen, krabbarna! Skall försöka ta dom till mig.

Eftersom jag är en hopplös teoretiker skulle jag gärna vilja snacka lite spårval och så i teorin. Ni vet, rita och berätta. Jag själv har faktiskt väldigt dålig koll. Någon som känner sig pedagogiskt lagd? :näsblod
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top