Uppföljning "min hoj hittad slaktad"

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Kammaråklagare Alexander XXXXXXXXXX skrev:
UNDERÄTTELSE OM ÅKLAGARBESLUT

kammaråklagare Alexander xxxxxxxxxx har fattat beslut i ärende där Du/Ni är målsägande.
Frågor om beslutet kan ställas till åklagaren.

Tillgrepp av fortskaffningsmedel 2005-06-14 - 2005-06-15

Förundersökningen läggs ned

Lagrum för beslutet: 23 kapitlet 4 § andra stycket rättegångsbalken

Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den som varit misstänkt har gjort sig skyldig till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.

Läs tråden "min hoj hittad slaktad"

Läs även tråden "Civilt gripande av mc tjuv"

Hur i HELVETE kan detta läggas ner ? jag leder polis till platsen, hittar min hoj slaktad i ett förråd, en kille grips & förhörs. Sedan läggs skiten ner... fan va pisst jag blir. Konstigt att det stjäls så många hojar, när inte en jävel får något straff för det.

Kommer att göra en uppföljning på båda dessa ärenden, kontaktar Åklagaren som handhar detta, samt gällande mitt "envarsgripande"

Han ska FAN inte gå fri från båda sakerna... för då jävlar :fatta!

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Verkar som det är fritt fram att sno? :confused:

Det är inte så att han kan åtalas för något annat? Typ meckandes med stöldgods eller något?

Lazer752

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
GSXR 1000
wonderwizard skrev:
Läs tråden "min hoj hittad slaktad"

Läs även tråden "Civilt gripande av mc tjuv"

Hur i HELVETE kan detta läggas ner ? jag leder polis till platsen, hittar min hoj slaktad i ett förråd, en kille grips & förhörs. Sedan läggs skiten ner... fan va pisst jag blir. Konstigt att det stjäls så många hojar, när inte en jävel får något straff för det.

Kommer att göra en uppföljning på båda dessa ärenden, kontaktar Åklagaren som handhar detta, samt gällande mitt "envarsgripande"

Han ska FAN inte gå fri från båda sakerna... för då jävlar :fatta!

Sa till dig innan att du skulle SLÅ HAN FETT, gör det nästa gång....Det hjälper inte att nån blir gripen...........

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Spinky Spendrup skrev:
Verkar som det är fritt fram att sno? :confused:

Det är inte så att han kan åtalas för något annat? Typ meckandes med stöldgods eller något?

Det måste vara så att åtalet för "stöld" inte är bevisbärande, men att åtal för häleri eftersom han hade stöldgods.

annars kommer jag polisanmäla Åklagaren för tjänstefel/försummelse

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
När min -99 R1 stals -00 uppe i Sundsvall så hittades den senare i veckan nere i Örebro. Någon ringde polisen från ett industriområde och tyckte det var konstigt att någon körde en hoj fram och tillbaka utan hjälm, när polisen kom försökte han sticka och körde av vägen. Självklart klarade han sig helt oskadd. :rolleyes:

Vid gripandet hade han sju (7) olika narkotiska preparat på sig och gud vet hur många i sig. De hittade också en fulomlackad CBR600 hemma hos honom.

Själv sade han bara att han inte kände till något om CBR:en och min hoj hade han lånat av en kompis som han inte visste vem det var. I flatheten och orättvisans land så valde man naturligtvis att tro på honom och det enda han åkte på var olovlig körning då han naturligtvis inte hade något körkort. Tilläggas kan att han var på permission från fängelset när detta hände vilket alltså inte borde kunnat hända.

När jag försökte få skadestånd motsvarande självrisk och andra merkostnader skrattade bara åklagaren åt mig och sade välkommen till listan. Killen var yrkeskriminell sedan tidiga tonår och har aldrig gjort rätt för sig någonsin.

Dödsstraff nu! :mad:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så är det

Jag råkade ut för exakt samma sak för ett par år sedan. Ett vittne kunde peka ut två personer som gjort inbrottet. De saknade alibi och var kända av polisen. Det fanns dessutom tydliga bevis på att en bilhandlare beställt hojen och betalat för jobbet med en gammal bil. Åklagaren lade ner eftersom de inte erkände, det var för små brott att belasta domstolen med vart svaret...

Förutom att lyncha personer som begår tjänstefel och förstör andras liv kanske vi skall gå på vår justitieminister som själv hävdar att egendomsbrott inte skall vara prioriterat.

Jag beundrar din vilja att göra rätt men tro inte att systemet kommer hjälpa dig. Tar du däremot lagen i egna händer begår du vålds- eller personbrott och då är de väldigt ivriga på att sätta in nödvändiga resurser. Fint samhälle vi lever i.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
ething skrev:
Tar du däremot lagen i egna händer begår du vålds- eller personbrott och då är de väldigt ivriga på att sätta in nödvändiga resurser. Fint samhälle vi lever i.

Det e just detta jag vill undvika, vill inte betala skadestånd till killen för misshandel. eller ha en dom för misshandel på sig.

TRÄGEN VINNER :yoparty

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Neutral skrev:
När jag försökte få skadestånd motsvarande självrisk och andra merkostnader skrattade bara åklagaren åt mig och sade välkommen till listan. Killen var yrkeskriminell sedan tidiga tonår och har aldrig gjort rätt för sig någonsin.

Dödsstraff nu! :mad:

Du fick aldrig åklagaren att yrka på skadestånd? Alltså du fick inget tilldömt?
Fick du det så ta genast kontakt med brottsoffermyndigheten.

Jag fick min hoj stulen och kraschad förra året. Jag fick inte ut något från killen som snodde den och inte från BOJ heller. Detta berode på att de inte betalar ut ersättning för sakskada/övriga omkostnader om INTE förövaren var på permission eller hade avvikit från statlig anstalt då brottet utfördes. Så om killen som snodde din hoj verkligen var på permission så borde du få ut ersättning.

/ Olle

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Lite förbannad man blir då. Anmäl åklagarhelvetet om han inte åtalar dom.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
SkogsOlle skrev:
Du fick aldrig åklagaren att yrka på skadestånd? Alltså du fick inget tilldömt?
Fick du det så ta genast kontakt med brottsoffermyndigheten.

Jag fick min hoj stulen och kraschad förra året. Jag fick inte ut något från killen som snodde den och inte från BOJ heller. Detta berode på att de inte betalar ut ersättning för sakskada/övriga omkostnader om INTE förövaren var på permission eller hade avvikit från statlig anstalt då brottet utfördes. Så om killen som snodde din hoj verkligen var på permission så borde du få ut ersättning.

/ Olle
Saken är ju den att han aldrig blev dömd för stölden och brottsoffermyndigheten (hette de så? :va ) ville inte bidra då det inte var ett våldsbrott. Jag antar att jag fortfarande står på listan som nu säkert är mycket längre.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Neutral skrev:
Saken är ju den att han aldrig blev dömd för stölden och brottsoffermyndigheten (hette de så? :va ) ville inte bidra då det inte var ett våldsbrott. Jag antar att jag fortfarande står på listan som nu säkert är mycket längre.

Blev han inte dömd så kan brottoffermyndigheten inte göra så mycket, tror jag. Men det är ju värt att kolla upp!! Du hittar ett ombud som bättre kan svara på dina frågor hos brottsofferjouren. www.boj.se
Lycka till
/ Olle

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det finns anledning att fråga åklagaren varför han rubricerar brottet som tillgrepp av fortskaffningsmedel och inte som stöld. Såvitt man förstår i WW:s tråd där han beskriver gripandet av tjuven så hade denne ju till och med ett skivbromslås som han låste "sin" hoj med. Detta talar med stor kraft för att tjuven (förutsatt givetvis att det var han som snodde hojen) haft ett tillägnelseuppsåt. Då blir det stöld och inte tillgrepp.

Det är för jävligt att inte rättsstatens företrädare tar allvarligare på sånt här. Åklagaren har väl sannolikt så många ärenden på sit bord att han bara hinner med de solklara fallen, med klart bevisläge. Observera också att åklagaren faktiskt begår tjänstefel om han väcker åtal i ärenden där han inte kan emotse en fällande dom på grund av exempelvis taskig bevisning.

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En grön..
Svenska rättsamhället när det är som bäst.
Jag tror nog att jag ska sluta jobba och börja sno saker istället.
Man får ju inget straff för det ändå.

// V

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Vad är det här för jävla ställe? Och vilket jävla pucko till åklagare!
I det här landet räcker det ju inte med att Poliserna gör ett bra jobb för när man kommer upp till nästa nivå är det daltande och allmänt mesiga personer som sköter det. Där låter det ungefär så här:
"jag hade röster i huvet som sa att jag skulle spränga tunnelbanan, så jag gjorde det"
-"aah, okej, vi förstår, det är synd om dig.. vad säger du om att du får sitta på en öppen anstallt i 5 år?"
-"Njaee, vad sägs om 2 år? -"deal!"

eller

"du är anklagad för stöld, narkotikainnehav, vårslöshet i trafik, stökigt uppförande, skadestånd, hot mot tjänsteman bla bla bla.... ....men eftersom du inte har skadat någon rent fysiskt så får du en varning och så glömmer vi det hela.."

Det är hårdare straff på dagis....

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Alltså om denne killen går fri har det absolut lilla lilla lilla.... förtroendet jag har/hade kvar totalt försvunnit. Detta kan inte vara sant!

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
wonderwizard skrev:

:mad: :finger :ajjabajja Nu tycker jag faan att det är dags för en manifestation av något slag! Så här får det inte gå till!!!! :mad: :finger :ajjabajja

Nu är det dags att :fatta! lite vett i skallarna på politikerna! Jag orkar inte vänta tills nästa val!!!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
wonderwizard skrev:
Måste bara säga än en gång att det är helt otroligt att du orkar. Lycka till!
(Tips: TV4 kalla fakta, uppdrag granskning, efterlyst eller insider kanske kan vara sugna)

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Aaaah, man har ju inget förtroende för det här rättssystemet mera.
Det är ju inte värt mödan att anmäla ens, ska de skyldiga få något straff så ska man tydligen fixa det själv. Så kanske man kan göra avdrag för det på deklarationen sen? fan vad less man blir.

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Swedie skrev:
Tycker att "vi" ska gå ut i media med det här.
Jag håller med! Det är dags att "vi" visar vårat missnöje! Alla vet ju att vi betalar massor i försäkring varje år, men vad hjälper det när samhället står och håller om och skyddar de :kocko vi försäkrar oss mot? Dags att ta ställning!

//En av de många drabbad!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM