Jag tror att jag kan vara rätt person att svara på din fråga.... Mina senaste hojar har varit följande:
KTM 660 -03
Honda Fireblade 954 -02 streetfighter
KTM 660 -04
Suzuki GSX-R 750 -98 (som troligen blir streetfighter i vinter..)
Sålde 1:a 660:n för att jag bodde mitt ute i skogen, hade 4mil till närmaste stad och alla polare körde sporthoj. Tyckte hojen va skitkul men mitt i skogen utan andra motardister tröttnade man.
Köpte 954:an som jag byggde om till streetfighter, helt underbar hoj med suveräna bromsar och skön motor!!! Trivdes mkt bättre med den som SF än med kåpor och clip-on styre faktiskt.
I våras slog det slint och suget efter en 660 blev mig övermäktigt, hade nu flyttat till uppsala och dessutom lärt känna några killar här som även dom va sugna på motard. Vi gjorde slag i saken och rätt som det va så hade man två hojar, 954:an och motarden.
Men det visade sig att motarden va så hejdlöst rolig att köra med att bladen bara blev ståendes... Kändes trist att ha så mkt pengar som bara stod och sjönk i värde så jag sålde den i mitten av sommaren.
Med endast motarden i garaget så va jag faktiskt ganska nöjd, men som alla vet så dröjer det inte länge innan man får nått nytt infall
Kom fram till att det vore kul att ha nått att skruva på i vinter, dessutom har jag länge varit sugen på att dra på hojsemester till Norge.... Det ena gav det andra och rätt som det var satt man i bilen på väg hem från Örnsköldsvik med en GSX-R 750 -98 på flaket.
Så nu är jag återigen ägare av både en sporthoj och en motard. Känns som att det jag har nu är den bästa kombinationen. En ny motard som går bra men inte är allt för servicekrävande och en sporthoj som går riktigt fint och som har ett modernt chassie och bromsar utan att kosta alldeles för mkt att köpa eller äga.
Så köp en varje
Va faktiskt ut o körde en sväng på 5 mil med sporthojen igår, blandat med kurviga vägar och e4:an. Sen körde jag exakt samma väg med motarden för att se vad som va roligast....
Kom fram till att Suzukin va som att åka på en kudde jämfört med motarden, men när jag satt på motarden så flinade jag oavbrutet och framhjulet va i luften mest hela tiden.
Fick jag bara välja en av dom så skulle det nog bli motarden faktiskt, ren och oförfalskad körglädje!!
Att den dessutom inte är omtålig vid marksyning och relativt billig att äga är ju andra fördelar som är viktiga.
Det man måste tänka på med motarden är att det är HELT hopplöst att åka lagligt på den. Finns nog ingen tråkigare maskin att köra i 90 rakt fram med båda hjulen i backen. Nä, det ska svinas som fan... och maskinen ber ju om det
Fördel för sporthojen är ju att man åker som en kung jämfört med motarden och att det är skitkul när man drar ur den och accar iväg som en raket. Tyvärr så brukar det gå ohälsosamt fort med sporthoj, inte på kurvig vägar för där kör man fan fortare med motarden. Men på större vägar är det lätt hänt att man kommer ifatt tant agda lite väl fort när man ligger i +200km/h...
Ähh, vet inte vad jag vill ha sagt egentligen... SF é skitkul, helt klart roligare än vanlig sporthoj. Men motard är ÄNNU roligar om du tycker om att köra små kurviga vägar, svänga på bakhjulet eller wheela 5-6km... Å andra sidan é SF:en mycket mer tillförlitlig... Ska man åka motard ska det helst vara några fler som kör också, MYCKET roligare då.
Detta måste vara mitt längsta inlägg någonsin och jag har inte kommit fram till nånting.... ganska strongt jobbat måste jag säga
Lycka till med valet! Vilket du än väljer så är det skitkul
Slänger upp 2 bilder på mina älsklingar