"Köra av sig på bana..."

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
De senaste dagarna har jag läst flertalet gånger på sporthoj det här med att "köra av sig på bana". Det har varit uppe tidigare på sh fast vad jag minns då va att det blev så mkt bråk mellan de olika lägrerna att det sket sig.

När det va uppe förra gången hade jag inte kört på bana, nu har jag det. Bankörningen fick mig enbart att köra ännu fortare på landsväg. Och vad då att "köra av sig"? Jag är sugen på att köra hoj 1 - 2 gånger om dan. Hur fan skall jag stilla det behovet med att köra på bana lite då och då?
 

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
håller med =)

HanneZ skrev:
De senaste dagarna har jag läst flertalet gånger på sporthoj det här med att "köra av sig på bana". Det har varit uppe tidigare på sh fast vad jag minns då va att det blev så mkt bråk mellan de olika lägrerna att det sket sig.

När det va uppe förra gången hade jag inte kört på bana, nu har jag det. Bankörningen fick mig enbart att köra ännu fortare på landsväg. Och vad då att "köra av sig"? Jag är sugen på att köra hoj 1 - 2 gånger om dan. Hur fan skall jag stilla det behovet med att köra på bana lite då och då?


JAppz får nästan hålla med där! =) köra av sig gör man inte dirket, men fördelern är att man lär sig mer så man slipper göra grundmisstagen på lansväg =) :banana
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Man kan ju inse sina begränsningar och faktist ha kul på 70vägar också.Om man kör efter sunt förnuft alltså.Kolla om du inte kan hitta nån slinga som går över ett gärde eller nåt,där du har full koll på mötande och där det inte finns träd:) sen åker du fram och tillbaka där:=)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HanneZ skrev:
Bankörningen fick mig enbart att köra ännu fortare på landsväg. Och vad då att "köra av sig"? Jag är sugen på att köra hoj 1 - 2 gånger om dan. Hur fan skall jag stilla det behovet med att köra på bana lite då och då?

Sant, men gatkörning enbart är inte ett alternativ heller. Vill man köra fort och aktivt så är det bana som gäller. När man öser på så mycket man tror man kan på gata så motsvarar det ändå typ utvarvet på bana (med däckvärmare dårå).
Visst är det trevligt att löka runt med en hoj i stan eller till stranden men det är inte alls lika kul som tokkörning på småvägar eller bana.
Varför blev folk sura på varandra förra gången, det är väl upp till var och en var de vill köra?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Senast va de nog att köttebörgarna vart sura på bönnerna som vart sura på tokholmarna som va sura på... På tal om o bygga bana nära gbg... yada yada :)

Jo man lär sig att bryta ner hojen mer... Men det gör ju bara att jag kör ännu fortare och på sätt blir det ännu farligare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HanneZ skrev:
Jo man lär sig att bryta ner hojen mer... Men det gör ju bara att jag kör ännu fortare och på sätt blir det ännu farligare.
Fast det där sista kna du inte skylla bankörningen för - du sitter ju med rullen i näven även på gatan. ;)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Goodstuff skrev:
Fast det där sista kna du inte skylla bankörningen för - du sitter ju med rullen i näven även på gatan. ;)
Haha, jag skyller på samhället, eller mina gener kanske...

Nä men landsvägstempot blir ju tråkigt efter bana, o då måste man köra ännu fortare för att det ska bli kul...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag säger som Giancarlo Falappa (Fd. WSBK förare för Ducati) sa till oss förra året.

en Pista, Forza forza et en strada, piano piano.
(På bana, snabbare snabbare, men på gata, lugn och fin)

Kör man på bana så har man en chans att vrida ur så mycket det går utan att behöva vara rädd för lastbilar osv. Personligen kör jag 10-12 bandagar per år och det är bland det roligaste som finns. Man har chans att verkligen pressa sina egna gränser utan att man slutar i ett dike fullt med sten.

Att köra bana är ett utmärkt sätt att bli en säkrare förare i trafiken. Man har helt enkelt en kontrollerad miljö att testa var gränserna går. Detta innebär ju givetvis att man tränar in hur mycket man själv och hojen klara när man senare kör på gata.

Jag tror de flesta som testat bankörning håller med om att detta gjort dem till en bättre förare än vad de var innan. Speciellt nyttigt är det för de som är nybörjare eller kanske bara haft kortet ett par år. En bandag kan ge oerhört mycket feedback, plus att man har chans till hjälp av mer erfarna förare för att få tips och råd på körningen.

Alltså: Mer bana åt folket!

Men jag håller med.. suget efter MC åkning är stort alltid, men att pressa hårt på gata blir aldrig lika kul som att göra det på bana.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ju mer jag körde på bana desto obehagligare tyckte jag gatkörning blev för jag blev varse om alla saker om man riskerar att demolera sig mot när man kör på gata. Det gjorde att intresset för att köra fort på gata försvann och jag slutade med det.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
HanneZ skrev:
Jo man lär sig att bryta ner hojen mer... Men det gör ju bara att jag kör ännu fortare och på sätt blir det ännu farligare.

du ville ju byta hoj,,, köp en goldwing :7peta så tourar du av ren självbevarelsedrift sen
 

MC Doktorn

Guest
Fartblindhet heter symtomet när du plötsligt tycker att alla andra i trafiken kör som sniglar och du kollar på mätaren ,150km/h på 70 väg hoppsan!!.
Kan definitivt hålla med om att det finns ett risk moment av att "vänja" sig vid höga farter som man gör vid bankörning.

En sporthoj är konstruerad att gå fort och fungerar bäst då , märker med CBR:en att den är direkt obekväm i lagliga farter.

JAg tror på att skaffa hoj typ ER6 sv650 som inte inbjuder till högre farter på gata och ha en trackbitch som man kan plåga.

Jag upplever banåkning utvecklande och stimulerande för mig som person , gat körningen är mer en grupp grej tycker jag som på twinn träffen då massa sporttwinnar mullrar ikapp en varm sommardag vilket var mäktigt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
HanneZ skrev:
När det va uppe förra gången hade jag inte kört på bana, nu har jag det. Bankörningen fick mig enbart att köra ännu fortare på landsväg. Och vad då att "köra av sig"? Jag är sugen på att köra hoj 1 - 2 gånger om dan. Hur fan skall jag stilla det behovet med att köra på bana lite då och då?
Håller med dig HanneZ.
I dagsläget finns det bara två hastighetsgränser jag följer - 30 och 50.
I övrigt så kör jag så fort jag bedömmer är säkert oavsett vad det står på skyltarna (alltså anppassar hastigheten efter förutsättningarna, betyder inte gasa fullt överallt). Skyller också detta på banåkningen, kan ju behärska hojen mycket bättre nu och njuter av ett fett nedlägg eller en läcker s- kombination. Enda gången det går riktigt lungt är direkt när man åker från banan, då är jag så pissetrött på att gasa att jag helt enkelt inte orkar längre.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Ju mer jag körde på bana desto obehagligare tyckte jag gatkörning blev för jag blev varse om alla saker om man riskerar att demolera sig mot när man kör på gata. Det gjorde att intresset för att köra fort på gata försvann och jag slutade med det.

Det där håller jag med om till 100%. Jag körde en ny Gixxer 600 på gatan i somras och lade märke till saker jag aldrig gjorde innan jag började rejsa. Mitt säkerhetstänkande har ändrats så till den milda grad att jag knappt vågar köra hoj på gatan i nåt halvsnabbt tempo längre.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag kör skitlångsamt på gata nu. Helt plötsligt finns det massa träd, lastbilar och rullgrus.

De svängar (inte kurvor, svängar) som finns är alldeles för korta/raka för att det skall bli riktigt kul. Att ge sig ut på hoj för att typ köpa glass eller nåt är fortfarande riktigt roligt dock. Funderingarna går väl åt att skaffa nåt apbilligt och en banhoj, precis som ovan. Detta är något som skett bara de senaste året, då jag var på anderstorp för första gången för typ 14 månader sedan. Efter det har det blivit ett par gånger till...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Goodstuff skrev:
Ju mer jag körde på bana desto obehagligare tyckte jag gatkörning blev för jag blev varse om alla saker om man riskerar att demolera sig mot när man kör på gata.

Så känner jag ochså men samtidigt måste jag hålla med Hannez för gatåkning blir inte roligt förrens du pressar o det är då de blir farligt!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad jag ville säga med den här tråden va att jag tycker inte det finns något som heter "köra av sig på bana". Man vill fan bara köra ännu fortare på allmän väg efter banåka...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Man är olika helt klart.

Orkar knapt köra hojj på en vecka efter en go bandag och när man väl gör det, så går det inte fort på vägarna direkt. Blir mest att man tar en posörsväng ner till centrum för att ta en glass eller kaffe med polarna.
Landsväg tilltalar inte alls längre. Men att dra iväg med ett 10-tal hojjar på en dagstur har fortfarande sin charm.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag förstår inte hur man kan stilla sitt MC-intresse med några få bandagar per månad, jag förstår heller inte hur man ens kan jämföra de två aktiviteterna (gatkörning vs bana) med varandra. Det är ju inte samma sak. På vilket sätt kan en bankörning då och då ersätta en avkopplande efter-jobbet-körning på favoritvägarna en fin vårdag?

Allvarligt talat så är jag misstänksamt inställd mot alla MC-förare som inte äger åtminstone en LV-reggad motorcykel. Något står inte rätt till i en sådan persons huvud.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
sgtpepper skrev:
Jag förstår inte hur man kan stilla sitt MC-intresse med några få bandagar per månad, jag förstår heller inte hur man ens kan jämföra de två aktiviteterna (gatkörning vs bana) med varandra. Det är ju inte samma sak. På vilket sätt kan en bankörning då och då ersätta en avkopplande efter-jobbet-körning på favoritvägarna en fin vårdag?
...

Jo, men man har "kört av sig" som tråden säger. Det går lungt och still när man är ute.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
HanneZ skrev:
Vad jag ville säga med den här tråden va att jag tycker inte det finns något som heter "köra av sig på bana". Man vill fan bara köra ännu fortare på allmän väg efter banåka...
Nej, floskeln "köra av sig på bana" är bara just en floskel.

Personligen skulle jag inte köra en gatregistrerad hoj på bana överhuvudtaget med tanke på försäkringsproblematiken, men det är ju en annan diskussion.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top