Pocket bike med KTM motor 125cc 2-takt , projekt 100 poäng

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Förra helgen på lördag morgon fick jag för mig att köpa en mini moto på brist att göra något en 14e street fighter inhandlades efter några öl å bilresa "inte jag som körde" Nu känns den trött och eftersom min aprilia står i delar så måste jag ha något att göra

Nu i dag så var jag och tittade på en pocket bike med höjd röv och lite förstärkt chassi, smått påbörjat projekt för KTM motorn

En ktm 125cc från tidigt -90 tal och en pocket bike som gått 5 timmar..

Dåligt komp så jag och den förra ägaren ska lyfta cylinder å titta i morgon för att avgöra om jag verkligen vill ge mig in på det, men det lutar väll åt de:D

hydraliska bromsar fjädrat chassie å stålomspunna slangar! det är alltid en början

Ktm 125cc"avgas , kylare ,förgasare , elektronik, ram med kåpor och orginal motor fast trimmad och 2 förgasare....

Jag och en kompis ska försöka få ramen å 125cc motorn att bli ett på våran 100 poängs kurs:) Svets finns och kunniga svetsare är redan ordnat :tummenupp

Nu får man hålla tummarna på att Ktm motorn ser bra ut så blir de av, å hoppas allt kommer funka så lär de bli en mini moto med kräm över det vanliga :hihi

Återkommer med mer info och bygg tråd, om det påbörjas i morgon:)

tittade på kolv till ktm motorn den skulle vist kosta 1700kr på lelles :död men de blir väll antagligen att bita i de sura äpplet

Sov gott

Tidigare projekt, Klicka!!

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
grymt verkligen.. :tummenupp goa projektarbeten ni har grabbar... Kanske man får inspiration för att göra något liknande själv. :banana

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
grymt verkligen.. :tummenupp goa projektarbeten ni har grabbar... Kanske man får inspiration för att göra något liknande själv. :banana

Teknik med elektronik konstruktör inriktning, så länge det har lite med el och teknik att göra så får vi göra vad vi vill:)

fick höra om det här och nu börjar det bli dax för start av ett projekt så det här kom upp ganska passande :hihi

hoppas bara allt ser bra ut i morgon

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
Teknik med elektronik konstruktör inriktning, så länge det har lite med el och teknik att göra så får vi göra vad vi vill:)

fick höra om det här och nu börjar det bli dax för start av ett projekt så det här kom upp ganska passande :hihi

hoppas bara allt ser bra ut i morgon
Jag tror att det kommer gå jättebra.. !. och om ni vill vidarutveckla projektet så kan ni etanolkonvertera också.. :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Jag tror att det kommer gå jättebra.. !. och om ni vill vidarutveckla projektet så kan ni etanolkonvertera också.. :)

2 takt.. humm aa kanske men ja tror det finns nog med problem i det här projektet om det nu blir av vilket visar sig till 100% i morgon

sov gott

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Phett! :yoparty Lycka till med allt! Och glöm inte bilderna ;)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tvålen skrev:
Phett! :yoparty Lycka till med allt! Och glöm inte bilderna ;)

Nu har jag köpt allting!

Pocket bike i delar helt komplet motorn till den är trimmad och 26mm förgasare förljer med cylindern är portad på både in och utblås.. dock defekt utan gnista på tändstiftet :död

En KTM motor utan repor i cylinder dock jävligt taskig kolv så den ska bytas och renoveras lite alla lager är dock nydligen bytt såsom ramlager å vevstaks lager m.m. kompl med avgas kylare elektronik förgasare.

bilder kan komma upp i kväll på vraket

Kompisen kommer snart att regga sig här och vi kommer använda denna tråd till skol syfte så tråden kommer antagligen dagligen uppdateras med mer info om hur det går..

Alla priser på vad det kostar har jag också tänkt redovisa här!

Svetsare är ordnat, en kompis som går industri. Hoppas jag kan sparka i gång min svets bara:D

Mer kommer senare.....

//Alex

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
zpeppy skrev:

Motor delarna har sorterats in i förråden och KTM motorn har blivit ned plockad.

Kolven har jag tagit bort och granskat, det extremt låga kompet gjorde mig tveksam men det bekräftades ju tidigare att inga repor i cyl var gjorda.

Kolvens ring var totalt slut helt svampig!

Vevstaks lagret känns lite oroväkande, det glappar i sidled mer än vad det borde känns det som :död

Kopplings sidan har jag även granskat och insett att kopplings korgen är slut men det går ju ett tag... hacken är ned slipade så kopplingen borde ju fungera ett tag i alla fall sen får man väll plocka bort slipa igen till slut får man väll byta den... visst det kanske vore på tiden redan nu :(

Växel förar axeln har dom svetsat på och den ser för jävlig ut antingen ska jag göra likadant eller så får man väll byta axeln samma saker gäller för kick axeln men der sitter en kick och den fungerar i alla fall:)

Den andra mini pajade i kväll, fjädrarna"kopplingen" som lossnade kändes det som men jag orkade inte ta tag i det.

om man tittar på sista siffrorna på motor nr så ska det vara en motor från 1990:)

//Alex

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Här kommer lite bilder mer snart :tummenupp

Bifogat

• DSCN1586.JPG
    DSCN1586.JPG
    131 KB · Visningar: 480
  • DSCN1588.JPG
    DSCN1588.JPG
    117.8 KB · Visningar: 687
  • DSCN1589.JPG
    DSCN1589.JPG
    121.4 KB · Visningar: 1,053
  • DSCN1592.JPG
    DSCN1592.JPG
    114.4 KB · Visningar: 651
  • DSCN1596.JPG
    DSCN1596.JPG
    103.6 KB · Visningar: 543
  • DSCN1597.JPG
    DSCN1597.JPG
    105.8 KB · Visningar: 538

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mer....

Bifogat

• DSCN1606.JPG
    DSCN1606.JPG
    119.6 KB · Visningar: 262
  • DSCN1605.JPG
    DSCN1605.JPG
    119 KB · Visningar: 305
  • DSCN1600.JPG
    DSCN1600.JPG
    103 KB · Visningar: 302
  • DSCN1598.JPG
    DSCN1598.JPG
    112.9 KB · Visningar: 357

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
här kommer några bilder som inte är så roliga att se och en på min favorit mini :tungan

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    85.7 KB · Visningar: 339
  • 2.JPG
    2.JPG
    71.3 KB · Visningar: 282
  • 3.JPG
    3.JPG
    68.1 KB · Visningar: 734
  • 4.JPG
    4.JPG
    85 KB · Visningar: 428
  • 5.JPG
    5.JPG
    123.5 KB · Visningar: 426
  • 6.JPG
    6.JPG
    93 KB · Visningar: 299

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag skickat bilder till ragnar på lelles för att han ska fastställa års mod på motorn

även förfrågan om pris på delar jag kommer behöva

Kvällen i sär plockning.... och städning:D det behövdes :tungan

Bifogat

• DSCN1609.JPG
    DSCN1609.JPG
    124.4 KB · Visningar: 353
  • DSCN1610.JPG
    DSCN1610.JPG
    129.7 KB · Visningar: 462
  • DSCN1611.JPG
    DSCN1611.JPG
    129.8 KB · Visningar: 264

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Filip RSR skrev:
Coolt projekt! Fortsätt att uppdatera oss hela tiden... :tummenupp

Jag kan bara hålla med! Svincoolt! :tummenupp Det lär bli en riktig dräpare om du kan få till väghållningen på den.

:felämne

Det var på tiden att du joinade Filip! :tummenupp Skall du köra ikväll?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
det går ju frammåt.. nu ser jag fram emot att se motorn i ramen också.. :tummenupp

Ny kolv ska i
kopllings korgen är i behov av byte
Växelförar axeln ska bytas eller så ska det svetsas dit något

Efter det här är gjort skulle jag gärna vilja starta motorn för att se att allt är OK sen kan man väll börja försöka passa in den i ramen som jag redan nu kan säga att det "inte" kommer bli lätt!

Ett av dom stora problemen är att ett nytt avgassystem kommer få svetsas för motorn kommer så pass nära frahjulet att det inte går alls med det vi har nu :(

Ska försöka ordna någon som skulle kunna sponsra lite så just nu sitter jag och ringer runt..

Målet är att den ska ställas ut på Nöjesfabrikens mc mässa och köras på flygfältet 201m. Sen finns det ju mål om hur den kommer gå och se ut:)

streetfighter är nästan ett måste då kylaren kommer få placeras framför framgaffeln på ett smart sätt:)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!