Att limma en bult?

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hej alla …..

Nu behöver jag hjälp igen.
En av bultarna som håller hållaren (vad dom nu kan heta) för kamaxeln gick av när jag skulle montera toppen. Jag har borrat ett 4 mm hål i bulten och min tanke är att limma fast en ”bits” i hålet men vad ska jag använda som lim? Plastic Padding?
Se skiss:
Nr 5 på skissen. http://www.kt.rim.or.jp/~michiaki/z650/parts_list/01.png
Stort tack på förhand.
Farbror Nils
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Kawasaki/Nils skrev:
Hej alla …..

Nu behöver jag hjälp igen.
En av bultarna som håller hållaren (vad dom nu kan heta) för kamaxeln gick av när jag skulle montera toppen. Jag har borrat ett 4 mm hål i bulten och min tanke är att limma fast en ”bits” i hålet men vad ska jag använda som lim? Plastic Padding?
Se skiss:
Nr 5 på skissen. http://www.kt.rim.or.jp/~michiaki/z650/parts_list/01.png
Stort tack på förhand.
Farbror Nils

är problemet att du inte får loss den igen eller att du inte har köpt en ny och vill använda den gammla? :confused:
om du inte får loss den igen så är alla medel tillåtna(kemiskmetall)
om den e loss så råder jag dig att köpa ny
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
En ny innebörd till uttrycket dumsnålt ;)

Lägg en 20:a på en ny bult och spara 1000-lappar på att slippa kam/ventilhaveri i framtiden.

Edit* såg just att man kunde tolka texten som ovanstående gjort och att bulten ska bort, då är en bits en möjlighet, banka in den bara så ska inte lim va nödvändigt.
Jag tolkade det lika som första svaret att du skulle återanvända en avdragen bult och isf vidhåller jag mitt första svar. :död
 
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
dsoders2 skrev:
är problemet att du inte får loss den igen eller att du inte har köpt en ny och vill använda den gammla? :confused:
om du inte får loss den igen så är alla medel tillåtna(kemiskmetall)
om den e loss så råder jag dig att köpa ny

Ca 20 mm av bulten sitter kvar i hålet och jag har ingen möjlighet att komma åt det med en tång tex. Vad menar du kemisk metall?
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Slangen_2 skrev:
Köp en "grispitt" istället (en vänstergängad skruv) som du drar i hålet, så ska du nog se att den lossnar...

Finns "grispitten" i alla storlekar? :confused: Hålet jag borrat är 4 mm och bulten är 6,5 mm.
Ny bult är på väg från SpinninWheel..... snacka om att dom har hög service grad.. :pannkyss
 
Last edited:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Gillar inte grispittar...
Se om du kan knacka i en Torxmejsel/bits i hålet eller leta upp nån som har en Rigid skruvurdragarsats.

Om skruven du ska ha ur är en 10.9 eller 12.9 bult så gäller det att vara extra försiktig så att inte bits/urdragare/grispitt går av.
Men det borde vara 8.8 hårdhet eftersom du har lyckats borra i den.
Se bara till så att du inte knackar i urdragaren för hårt, då expanderar du skruven och låser fast den ännu mer.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En bit (20 mm) av skruven sitter alltså kvar nere i gängan och du har borrat ett 4 mm hål i den?

Ska du limma en bits så använd lite epoxi. Annars kan du borra ur skruven och använda insatsgänga efteråt. Jag skulle inte använda en "grispitt" då alla de jag använt tidigare gått av de med. Den är dessutom härdad så den går inte att borra bort igen... :3freak

Nästa skruv du drar i använder du momentnyckel till :7peta

Sen heter det överfall :D
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Den borde inte sitta speciellt hårt när skallen är borta. Tryck du i ett bits och testa att trycka på hårt och vrida, knacka i bitsen lite lätt först. Eller med slagskruvmejsel om du har sådan. Annars finns det bättre skruvutdragre än expanderande grispittar, fråga hos fackhandeln.

Men hur gick bulten av? Det krävs en hel del krafter för att så ska ske.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Nästa skruv du drar i använder du momentnyckel till :7peta

Sen heter det överfall :D[/QUOTE]

Man lär så länge man lever..... "överfall" ...jaha
Det var just när jag efterdrog med momentnyckeln som det hände.

Tack för alla goda råd! :)
Nu ska jag för en gångs skull följa alla dessa. Jag ska inhandla en "grispitt" som jag limmar fast med kemiskmetall på en "bits"... :hihi :banana :tummenupp
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Nej, nej, nej! Inga grispittar! Torxbits funkar bäst!! Det finns långa torxbits hos järnhandeln.

Använder du grispitt händer;

Om skruven är för hård -grispitten får gängpaj och du är tillbaks på ruta 1.

Om skruven är för mjuk -grispitten gängar ner sig i hålet du borrat , expanderar skruven i en inverterad kona, fastnar hopplöst och GP bryts

Om skruven är just perfekt hård -GP drar fast sig och bryts

Jag har provat "Rigid" utdragare och de funkar under bra förhållanden och om man gör på rätt sätt.

Om toppen (eller motorn) är lös så kör bort med den till din lokala motorrenoverare och betala honom en hundring för att plocka ut den.

pilsner
 

LasseLus

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Sjuntorp
Hoj
VFR -95
Kawasaki/Nils skrev:
Det var kanske inte det svaret jag hoppats på..... :kocko

Jag var mest nyfiken på varför man överhuvudtaget skulle vilja limma en sån skruv.
Nu har du redan fått ett gäng bra tips om hur man får ut skruven, men jag kan ju slänga in ett tips till: Om nu en skruv gick av så skulle du nog kolla dom andra oxå.
Kan bli styggt om en av dom andra skruvarna skulle få för sej att gå av när du kör. (Japp, sett det hända på bilar). Byt ut allihop om det känns tveksamt. Ser ut som en vanlig M6*38 på sprängskissen.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
vet inte vilka grispickar ni har användt men det ska vara den modellen som är konad fyrkantig..alltså inte en som ser ut som en konad skruv.

Använde den fyrkantiga modellen när jag jobbade som mekaniker på scania.. och dom är förbannat bra!! :mattias
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Kawasaki/Nils skrev:
Det var just när jag efterdrog med momentnyckeln som det hände.

Tack för alla goda råd! :)
Nu ska jag för en gångs skull följa alla dessa. Jag ska inhandla en "grispitt" som jag limmar fast med kemiskmetall på en "bits"...

Nej limma inget, då får du bara ner en massa klägg i hålet.
I med en trox som andra skrivit, är skallen av är det bara friktionen i gängspåret som håller kvar bulten, dvs typ ingenting. Massa lim och grejor rikserar att spilla och vipps så sitter den hårdare.

Köp en riktig momentnyckel eller ställ in den rätt nästa gång... :)
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Torxbiten roterar inte i hålet? Jag är nog också inne på icke-koniska skruvutdragare.... Om du i alla fall vill använda torxbiten som du knackar in och misshandlar gängorna med så kan jag rekommendera Loctite diamondgrip (har för mig att det är loctite...). Om inte biten vill sitta fast riktigt, så kan man använda lite diamondgrip kanske för att förbättra friktionen mellan bit och skruv... Inte vräka ini hålet förstås, men det fattar du väl utan att jag behöver påpeka. Diamondgrip är egentligen till för sönderdragna skruvar av spår- eller krysspårstyp, torx, insex m.fl. först och främst, men funkar säkert till detta också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top