fotograferad och sen i tidningen

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
huj!
Blev fotad av nån papparazzinisse när jag var ute och åkte minimoto i somras eller försökte starta det förbannadekinaskräpet...
iaf... Jag gick fram till fotografen och frågade vad han trodde att han pysslade med. Han sa att han bara tog korten för att det såg skoj ut och att han skulle in och fota en fotbollsmatch. Ok sa jag, men jag vill inte att du skickar in de här till nån tidning. Jag godkänner inte bilderna så du vet sa jag då... Han svarar att det e lugnt..
Så går det ett gäng med månader och i förrgår var man ju kändis lite grann visserligen i kul syfte i lokala tidningen dalademokraten.

Nu tar ju inte jag illa upp så.. men hur ligger det till egentligen? får dom göra så? Jag vill ju åtminstone ha en högupplöst kopia av bilden som plåster på såren :D

SH är ju en outsinlig källa till kunskap, så hur ligger det till?

/T

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Om jag minns rätt så ska kan du stämma honom/tidningen på stora belopp, du får ju inte publicera namn eller skrift och bild utan tillåtelse från personen, men om du vill ha en högupplöst bild så Maila och säg det, du får det garanterat, biligare för dem än att betala ut pengar..

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ring tidningen och fråga efter fotografen.

Annars brukar det ju stå vid bilden eller i början av artiklen.

Har du ingen länk till tidiningsbilden ?

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
psykomotard skrev:
-snipp-
Nu tar ju inte jag illa upp så.. men hur ligger det till egentligen? får dom göra så? Jag vill ju åtminstone ha en högupplöst kopia av bilden som plåster på såren :D

/T

Om jag kommer ihåg det rätt så är det så här.

Fotografen får ta bilder på (nästan) allt på offentlig plats och bilden får publiceras i tidningen utan ditt godkännande så länge det inte är reklam.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Man får fota och publicera i stort sett vad som helst. Han hade kunnat ta ett kort på dig i ditt hus/lägenhet igenom ditt fönster när du var naken och spelade monopol med en kanin, utan att du hade kunnat göra någonting åt det, så länge inte ditt namn eller andra personuppgifter publiceras, och så länge det inte är till för ekonomisk vinning.

Det enda som man inte får ta kort på är typ skyddsobjekt och militära mål. På http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm finns en mera ingående genomgång...

Edit: ändrade länken...

Last edited:

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
CJ900RR skrev:
Han hade kunnat ta ett kort på dig i ditt hus/lägenhet igenom ditt fönster när du var naken och spelade monopol med en kanin, utan att du hade kunnat göra någonting åt det,
Har du sett mig med min kanin eller? Kaninen lovade att inte säga något iallafall. :4skrika

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
CJ900RR skrev:
och så länge det inte är till för ekonomisk vinning.

Och jag som trodde att fotografer levde på att fota saker & sedan sälja bilderna. Tänk så fel man kan ha ibland... :D

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tyckte väl att jag kände igen stället och stövlarna.
Hade liksom för mej att jag sett kombinationen nånstans :D

Stod väl inget namn och så i tidningen? Bara en bild och en text med typ "hjälp den krympte" eller nåt sånt va?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
CJ900RR skrev:
Man får fota och publicera i stort sett vad som helst. Han hade kunnat ta ett kort på dig i ditt hus/lägenhet igenom ditt fönster när du var naken och spelade monopol med en kanin, utan att du hade kunnat göra någonting åt det, så länge inte ditt namn eller andra personuppgifter publiceras, och så länge det inte är till för ekonomisk vinning.

Det enda som man inte får ta kort på är typ skyddsobjekt och militära mål. På http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm finns en mera ingående genomgång...

Edit: ändrade länken...
Så tidningen säljs inte för att de skall tjäna pengar på den?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
psykomotard skrev:
huj!
Blev fotad av nån papparazzinisse när jag var ute och åkte minimoto i somras eller försökte starta det förbannadekinaskräpet...
iaf... Jag gick fram till fotografen och frågade vad han trodde att han pysslade med. Han sa att han bara tog korten för att det såg skoj ut och att han skulle in och fota en fotbollsmatch. Ok sa jag, men jag vill inte att du skickar in de här till nån tidning. Jag godkänner inte bilderna så du vet sa jag då... Han svarar att det e lugnt..
Så går det ett gäng med månader och i förrgår var man ju kändis lite grann visserligen i kul syfte i lokala tidningen dalademokraten.

/T

Eftersom det är i en tidning bilden publiceras så får de göra så utan att fråga dig. Handlar det om reklam (marknadsföring) så måste de ha ditt godkännande.

Alltså: Du kan INTE begära ersättning.

Källa: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Edit. Såg att andra länkat till samma sida.
Det handlar inte om vad man får fota utan om man får publicera bilden.

Last edited:

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Stoppsladd skrev:
Tyckte väl att jag kände igen stället och stövlarna.
Hade liksom för mej att jag sett kombinationen nånstans :D

Stod väl inget namn och så i tidningen? Bara en bild och en text med typ "hjälp den krympte" eller nåt sånt va?

nämen hej :D
jag har inte sett det själv. min far berättade.. inte har du lust att scanna lite? :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
psykomotard skrev:
...jag var ute och åkte minimoto...gick fram till fotografen och frågade vad han trodde att han pysslade med...jag vill inte att du skickar in de här till nån tidning...godkänner inte bilderna så du vet...
Jag förstår inte vad problemet är.

:va

Men det måste ha varit en hemsk upplevelse. Självklart ska du stämma varje tänkbar part som har varit inblandade och begära sjusiffrig ersättning. Dina utsikter att vinna och börja ett nytt liv på Maldiverna är stora.

:rolleyes:

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Nyteknik skrev:
Jag förstår inte vad problemet är.

:va

Men det måste ha varit en hemsk upplevelse. Självklart ska du stämma varje tänkbar part som har varit inblandade och begära sjusiffrig ersättning. Dina utsikter att vinna och börja ett nytt liv på Maldiverna är stora.

:rolleyes:
jag märker att du inte förstår vad problemet är.

problemet är att jag undrar vad som gäller. och ifall jag möjligtvis kan få en bild av tidningen.

maldiverna har dåliga vägar för hojåka. dit vill jag inte.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
psykomotard skrev:
jag har inte sett det själv. min far berättade.. inte har du lust att scanna lite? :D

Tja!
Längesen.
Ja jag ska kolla upp det där med scanningen. Kanske hinner fixa det i dag.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Frågan är vad som gäller, får du scanna det? Tänk på copyrighten ;).

Snacka om att kasta sten i glashus...

psykomotard skrev:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Här kommer bilden :tummenupp
Tyvär lite dålig kvalite
Bilden är tagen ur DD måndagen 3 okt

Bifogat

• minibikefoto i falunförm.jpg
    minibikefoto i falunförm.jpg
    76.9 KB · Visningar: 172
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Långa farbron skrev:
Snuskpose!

Säker på att fotgrafen inte var ifrån tidningen Läder och love ?

:rofl

Rätt snyggt utsatta punkter och !!!
Har för mig att någon snäll fröken upplyste mig om att man skulle använda en punkt eller tre. Och samma för !!
Men vad vet jag..................

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...