Hjälp!!! Tävlingsdäck!!

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Skulle vilja ha svar på några däckfrågor av er som har lite kol på det(Ni som tävlar eller andra som har riktig koll på de), däcken i fråga ska vara till tävling/träning. då tanken att träna i höst vinter o sen ev börja tävla lite smått till våren finns.

*vad åker ni på för däck?
*olika däck till olika underlag?
*skär ni själva?? eller funkar michelins motarddäck bra?
*Hårdheter??, har hört några som säger att det ska vara mjukare fram än bak stämmer det??
*olika hårdheter vid olika temperaturer?

Tacksam för många seriösa svar!!

Mvh Mangan

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
MANGAN skrev:
*vad åker ni på för däck?
*olika däck till olika underlag?
*skär ni själva?? eller funkar michelins motarddäck bra?
*Hårdheter??, har hört några som säger att det ska vara mjukare fram än bak stämmer det??
*olika hårdheter vid olika temperaturer?

Tacksam för många seriösa svar!!

Mvh Mangan

1) Slicks &, när det behövs, regndäck. De flesta fabrikat är representerade på racen. För dom flesta blir det ju det märket man får tag på för bäst pris & som man anser fungera väl.
2) I regn eller vid blött underlag är det så klart regndäck som gäller. I vissa fall när det är förhållandevis mkt grus kör en del med regndäck fram även vid torrt underlag. Vissa hävdar dock att ett väl skuret slicks är överlägset ett regndäck oavsett underlag i torrföre (saknar egen erfarehet att relatera till).
3) Ja man skär däck själv. Det bästa är så klart att köpa en egen däckskärare, men många däckfirmor som håller på med lastbilar har som, om man frågar snäll, man kan få låna utan eller mot smärre ersättning.
Har inte själv provat Michelins däck men har bara hört gott om dom. Dock behövs dom i många fall skäras mer utöver det mönster dom levereras med.
4) Skulle tro att dom flesta kör med den mjukaste blandningen fram & bak eller snäppet hårdare bak. I mitt fall när jag kört på t.ex. Pirelli har det varit supersoft fram & soft bak.
5) Ja temperaturen i banan har viss inverkan. Men störst inverkan på hur varmt däcket blir är oftast underlaget (dvs friktionen).

Begangnade däck går oxå utmärkt att köra på. Hellre köra en hel säsong på beg. sulor än att få hoppa över rejs eller träning för att pengarna är slut. ha oxå i åtanke att du inte behöver alls lika många framdäck som bakdäck. Ett framdäck varar 2-3 gånger längre än motsvarande bak.
Ang. mjukhet på däcken skulle jag tippa på att mjukaste blandning fram & näst mjukast bak är den bästa "allround" setup'en. Men det skiljer ju en del mellan olika fabrikat & jag har testat långt ifrån alla.

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Barrett skrev:
1)
3) Ja man skär däck själv. Det bästa är så klart att köpa en egen däckskärare, men många däckfirmor som håller på med lastbilar har som, om man frågar snäll, man kan få låna utan eller mot smärre ersättning.

4 Har inte själv provat Michelins däck men har bara hört gott om dom. Dock behövs dom i många fall skäras mer utöver det mönster dom levereras med.

3.huer ska mönstret se ut o hur tätt??

4 skäras mer Hur??

Mvh Mangan??

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Köp beggade RR-däck å åk på dom som dom är medans du tränar. Det är då min åsikt iaf. Sen när det börjar gå mot säsongen så kan du börja skära å känna på de däcken. Är så mycket att träna in och kommer gå så mycket däck att jag tycker de e bättre att bara försöka hålla sig så mycket som möjligt på banan.

Vi har haft deal på 60% rabatt på våra däck under den här säsongen, men jag har ändå åkt på beggade däck pga att det går såpass mycket ändå. Under träningar tycker jag inte man behöver den där "extra udden" heller.

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Köp beggade RR-däck å åk på dom som dom är medans du tränar. Det är då min åsikt iaf. Sen när det börjar gå mot säsongen så kan du börja skära å känna på de däcken. Är så mycket att träna in och kommer gå så mycket däck att jag tycker de e bättre att bara försöka hålla sig så mycket som möjligt på banan.

Har tränat endel fast enbart asfalt fast har kört med gula Maxis däck då, men det vatt ingen höjdare.

o nu måste jag börja träna riktig bana med grus också

så rena slicks hur funkar det på grusdelen utan skärning då kan väl inte bli något bra??. måste ju bli jätte dåligt fäste, man vet ju hur det blir med cross däcken när dom börjar ta slut, inget driv o inge fäste.

Mvh
Mangan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
MANGAN skrev:
Har tränat endel fast enbart asfalt fast har kört med gula Maxis däck då, men det vatt ingen höjdare.

o nu måste jag börja träna riktig bana med grus också

så rena slicks hur funkar det på grusdelen utan skärning då kan väl inte bli något bra??. måste ju bli jätte dåligt fäste, man vet ju hur det blir med cross däcken när dom börjar ta slut, inget driv o inge fäste.

Mvh
Mangan
Jag har åkt motocrossbana på rena slicks, jordbana då, eller sånt där specialtjoller som blir som jord när man blöter det. Ja det är dåligt driv.

Ursäkta, jag kanske sätter din nivå lägre än vad den är. Säg vad du tränat tidigare och var du är nu i supermoto-träningen. Ofta folk tar i för mycket rent ekonomiskt när de börjar åka. Lixom ingen anledning att man som nybörjare ska åka runt på uppsättning superslicks för 5000kr paret.

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Jag har åkt motocrossbana på rena slicks, jordbana då, eller sånt där specialtjoller som blir som jord när man blöter det. Ja det är dåligt driv.

Ursäkta, jag kanske sätter din nivå lägre än vad den är. Säg vad du tränat tidigare och var du är nu i supermoto-träningen. Ofta folk tar i för mycket rent ekonomiskt när de börjar åka. Lixom ingen anledning att man som nybörjare ska åka runt på uppsättning superslicks för 5000kr paret.

Nja jag har kört lite enduro innan (tävlat) kört en del cross (tränat).
som sagt nu har ja bara kört asfalts träning med motard ,men som du säger så är det ju ingen direkt mening att åka o träna på nya däck. men man skulle kanske vilja ha/föredra dom skurna om man ska köra asfalt / grus bana eller??

MVH
mangan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
MANGAN skrev:
Nja jag har kört lite enduro innan (tävlat) kört en del cross (tränat).
som sagt nu har ja bara kört asfalts träning med motard ,men som du säger så är det ju ingen direkt mening att åka o träna på nya däck. men man skulle kanske vilja ha/föredra dom skurna om man ska köra asfalt / grus bana eller??

MVH
mangan
Jao, kör du blandat så skär du, sök reda på det som ypvs skrivit om att skära däck. Han vet vad han snackar om. Det går åka omönstrat på blandad bana också, om man inte har enkel tillgång te däckskärare (jag har gjort det halva sommaren)

När det gäller mjukhet så är det väl soft eller medium man åker på mest som träningsdäck. Jag åker bara på medium (förutom de soft vi fick av bridgestone för att testa då) dels för att de slits lite försiktigare och sedan för att dom greppat bättre efter första användningen. Men det där med mjukhet är olika från olika tillverkare, Supersoft kan vara medium från en annan tillverkare ;)

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Jao, kör du blandat så skär du, sök reda på det som ypvs skrivit om att skära däck. Han vet vad han snackar om. Det går åka omönstrat på blandad bana också, om man inte har enkel tillgång te däckskärare (jag har gjort det halva sommaren)

När det gäller mjukhet så är det väl soft eller medium man åker på mest som träningsdäck. Jag åker bara på medium (förutom de soft vi fick av bridgestone för att testa då) dels för att de slits lite försiktigare och sedan för att dom greppat bättre efter första användningen. Men det där med mjukhet är olika från olika tillverkare, Supersoft kan vara medium från en annan tillverkare ;)

Okej jag bugar o tackar för dina svar :tummenupp , nu har man fått lite mer "kött på benen"

Sista frågan vilket mönster o hur djupt skär man?

Pm:ade Ypvs i morse, för jag såg att han verkade veta vad han pratade om. så jag hoppsa få ett utlägg från honom också när han går online

MVH MANGAN

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
MANGAN skrev:
Okej jag bugar o tackar för dina svar :tummenupp , nu har man fått lite mer "kött på benen"

Sista frågan vilket mönster o hur djupt skär man?

Pm:ade Ypvs i morse, för jag såg att han verkade veta vad han pratade om. så jag hoppsa få ett utlägg från honom också när han går online

MVH MANGAN
Inga problem, jag har vart ny själv också (är fortfarande för den delen), bara PMa om du undrar om något framöver.

Angående att skära så brukar jag försöka skära just före korden, men brukar misslyckas med det ;P Max djup man får ha i sverige är 1cm tror jag. Mönster finns i någon annan tråd där ypvs har skrivit. Det är hans mönster så jag ska inte ta åt mig äran för det.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
MANGAN skrev:

MVH MANGAN
Jag och Spretman köpte skärare i somras och passade då även på att 'låna' ypvs/Daniel då han var här för rehab på Karolinska. Han har skurit mina däck och någon gång när jag har tid så tänkte jag fotografera, måtta, rita och lägga upp det mönstret. Måste bara kolla att det är ok med Daniel först. Jag är ganska övertygad om att det inte skall vara några problem men.... bäst att kolla ändå. Reeeeespect you know.

.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Spider skrev:
Jag och Spretman köpte skärare i somras och passade då även på att 'låna' ypvs/Daniel då han var här för rehab på Karolinska. Han har skurit mina däck och någon gång när jag har tid så tänkte jag fotografera, måtta, rita och lägga upp det mönstret. Måste bara kolla att det är ok med Daniel först. Jag är ganska övertygad om att det inte skall vara några problem men.... bäst att kolla ändå. Reeeeespect you know.

.
Ja släng upp det nu. :7peta

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
MANGAN skrev:
3.huer ska mönstret se ut o hur tätt??

4 skäras mer Hur??

Mvh Mangan??

3) Har inte bilder, men det verkar ju andra ha som kommer upp här snart. Men man skär ju olika mönster & olika mkt beroende på bana.

4) Framför allt fetar på de redan befintliga mönstret + ev. lägger till mer vid behov.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Här har ni...

Ingen hemlighet direkt, svårt att dölja skärmönster för någon iaf. Mycket arbete att hitta ett bra dock men jag höll på att laborera fram till jag hittade ett mönster som både ger bra sidostabilitet, bra broms/acc-grepp och fortfarande broms/acc grepp under visst nerlägg. Därav bågarna.
Ett plus i kanten är att de självrensar utan att så mycket hamnar i spåret för däcket och på så sätt behöver rensas igen. Och asfaltsgreppet påverkas inte så mycket av detta som det gör av de gamla rutmönstret men det har alla slutat använda sen ett par år tillbaks pga ganska extrema komplikationer med det i vissa lägen.

Använder ni det (vilket är fritt) så kom gärna ihåg var det kom ifrån, jag har lagt ner djävligt mycket jobb genom åren på att testa ut däcksmönster.

Och, testa på ett dåligt däck först. Det är inte helt enkelt att skära så här de fösta gångerna. Det behöver inte bli exakt, det är oviktigt. Men hyfsat bra iaf. Finns många som mäter, ritar, suddar och ritar igen innan de skär. Så viktigt är det inte även om det kanske ser bättre ut. Jag mäter med tummen och skär på frihand. Tar för djävla lång tid annars och nån praktiskt skillnad gör mm precision inte i detta hänseende.

En liten bisak förresten. Även regndäck behöver oftast skäras i motard, inte likadant dock. De suger på gruset annars.

Och olika mönster på olika banor behövs inte, däremot kan man behöva tex mindre eller mer utdragna bågar etc. Och ibland kan man köra oskuret helt och hållet. Jordbanor som är hårda är bättre att åka utan snitt, eller med mycket få (tex anbart några tvärsnitt, utan bågarna) om det går. Det gör ingen större skillnad på packad jord och på asfalten rensar de blixtsnabbt om de är oskurna.

Daniel

Och några bilder...

Bifogat

• 050811 016s.JPG
    050811 016s.JPG
    72.5 KB · Visningar: 142
  • 050811 018s.JPG
    050811 018s.JPG
    77.3 KB · Visningar: 131
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024