Köpa R1/R6-tips?

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Funderar på att skaffa hoj igen, har inte kört hoj på 3 år.

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

vad ska man välja för hoj nu när priserna är RÄTT!

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Hade tänkt mej runt 50-60000:- för r1/r6 vad får man för dom pengarna?

Vad är det för serviceintervall,vanliga problem/fel?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lemon skrev:

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Jag var bestämd på r6 för har läst mycket om hur det är en lättare cykel och kanske en cykel som ska vara bra innan man går upp på en liters cykel:)

Den är riktigt lätt!

Här har jag en gammal tråd om när jag skulle välja vilken r6a ja skulle köpa... det blev Sami´s:)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97512

edit finns en tråd där en kille beskriver skilnaden mellan att köra en r6/r1 ska vara ganska bra skrivet enligt dom som kört båda:)

Last edited:

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Härnöante skrev:
Med lite tur kanske du kan hitta en R1 02:a för runt 60. Dessa går ju lite jämnare än tidigare modeller då insprut kom 02 plus ett lite stadigare chassi. Serviceintervall på R1 är 1000 mil och på de flesta andra sporthojar 600 mil. Har haft 4 st R1 och aldrig upplevt några problem förutom byte av koppling. På tidiga R1:eek:r (98-99) klatrade växellådan(kopplingskorg) och ryckutjämnarn plus att klammer på slangarna till kylaren kunde lossna. Men på de svensksålda åtgärdades detta av yamaha (Sitter stjärnor instansade vid ramnr).

Kawasaki zx6r från 03 tycker jag är ett fint alternativ om du sitter på 60 lappar. Vill du ha en rå hoj som drar ordentligt ska du prova en gsxr 1000 går mycket bättre än R1 men känns större än R1 fast de både är lättare och kortare på pappret. Honda 929 är oxå fina, går ungefär som R1.

Lycka till med hojköpet :)

50-60 är ungefär maxgräns för vad jag VILL lägga på hoj för jag ska ha råd med rolig bil också :pannkyss

Har fastnat för r6/r1/cbr600RR eller gixxer 600. runt 98 och uppåt.
ska spana runt lite på blocket å se vad som finns... :lol

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Lemon skrev:

Varför vill man ha en sporthoj om man ska ägna sig åt "lugn touringåkning"? Är du fakir också?
Lugn touringkörning på sporthojar suger, bara så att du vet.

/A

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
När folk nämner R1 eller R6 i samma sammanhang... Hur kommer dessa två upp på tal samtidigt egentligen? Antingen vill man köra som en tok, varva brutalt, växla som en demon eller köra tvåförtihoj.

Äh, har du svårt att bestämma dig och känner att du inte behöver stå emot korvkioskens brutala kunnighet vad gällande R1's färgsättningar borde du kolla på GSXR750 från vilket år som helst. 00'an och uppåt rekommenderas iofs, men som sagt, det är rolighetsgrad till 10000 i kombo med stabiltet, fina köregenskaper och möjlighet att toura i ett och samma paket.

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Lemon skrev:

R1 eller CBR 929

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
ja tycker R6 är sketabra hoj å köra.. lättkörd som få.. iofs så har jag bara å jämföra med en zx6r av samma årsmodell .. men ändå

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Om du inte ska ägna dig åt bakhjul o grejjer så behöver du ju inte ha så effektstark hojj( vet ej om det ska vara sammansatt). Jag hade ju inte valt o köpa en r1/r6/gsxr om jag skulle toura/glida rundor. Bara massa pengar i onödan med tanke på försäkring osv. Men som sagt detta är bara råd o min åsikt. Vet ju dock inte vad du har för erfarenheter sen tidigare.

Som du ser kör jag er-5 och jag har riktigt skoj faktiskt och effekten räcker till ett tag till och den är billig o äga om inte annat.

/Mvh FearleZz

Last edited:

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Lemon skrev:

Mitt råd är att du kollar försäkringspremien först - även om du ställer på någon äldre släkting så är premien väldigt hög.

Felen med R1/R6 är att de nästan i alla fall körs väldigt hårt och därför slits så du måste även vara beredd på reparationskostnader.
Driftkostnader är också betydligt högre än för touring då bromsar,drivpaket och däck slits mer och samtidigt kostar mer.

De ökända "felen" på R1 är fjädern i växellådan, 2:ans växel hoppar ur (gäller de flesta slitna r-hojjar oavsett fabrikat) samt hög oljeförbrukning.

wavesurf

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
zxr 400, Ktm 525, Lynx Enduro 500, Suzuki rgv 250
hejsan

eller kan du köpa min R1 2003, 800 mil,
blå/svart, för 68 000.

G

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
WestW skrev:
Vad ska du då med en sporthoj till?
Köp en HD du med istället :D

Är det touringkörning som gäller ska du väl inte ha någon av hojarna du räknade upp.

Den här kanske skulle passa honom, det är en touring cykel... höjt styre,extra frambroms, extra fula skärmar å säkert mera:D

Bifogat

• r1.jpg
    r1.jpg
    109.1 KB · Visningar: 112

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
Lemon skrev:
50-60 är ungefär maxgräns för vad jag VILL lägga på hoj för jag ska ha råd med rolig bil också :pannkyss

Har fastnat för r6/r1/cbr600RR eller gixxer 600. runt 98 och uppåt.
ska spana runt lite på blocket å se vad som finns... :lol
Köp en 929a,vet om en billig... :)

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Rundningsmärke skrev:
Varför vill man ha en sporthoj om man ska ägna sig åt "lugn touringåkning"? Är du fakir också?
Lugn touringkörning på sporthojar suger, bara så att du vet.

/A

Jag vill överleva också.

Varför köra som en galning när man inte vill/kan :rolleyes:
Har inte kört hoj på flera år och kommer knappt ihåg hur det var man gjorde.
Känns inte som att jag kommer köra så hårt som många andra som kört sporthoj flera år.

Varför köpa touringhoj när jag vill ha sporthoj.
Varför köpa suv när jag vill ha volvo kombi.
Varför köpa toapapper om jag vill ha hushållspapper.

alltså inga förslag om touringhojjar nu...

Typ samma sak :hihi

TRON skrev:
Mitt råd är att du kollar försäkringspremien först - även om du ställer på någon äldre släkting så är premien väldigt hög.

Felen med R1/R6 är att de nästan i alla fall körs väldigt hårt och därför slits så du måste även vara beredd på reparationskostnader.
Driftkostnader är också betydligt högre än för touring då bromsar,drivpaket och däck slits mer och samtidigt kostar mer.

De ökända "felen" på R1 är fjädern i växellådan, 2:ans växel hoppar ur (gäller de flesta slitna r-hojjar oavsett fabrikat) samt hög oljeförbrukning.

Jag vet att det är svindyrt med försäkring. bor i stor stad,ung, har haft 2 sierra cosworthar på mej tidigare=25000:- hel /år. kan nog bli dyrare med hoj misstänker jag.
Har kollat lite priser för R6. Vissa bolag ville inte alls :rolleyes:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Om en 00 R6:a säljs för 60 tusen, varför inte försöka hitta 15 till och köpa en 05:as istället??

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Kan du inte försöka sälja bilen istället?

Lemon skrev:
Ingen som vill byta sin sporthoj mot en Saab 9-3 2.0T -01 10000 mil. så kanske man kan köpa en dyrare hoj :confused: :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping