Ny leksak i garaget!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har man köpt sig en leksak till. Blev en MM102W med 10 kinahästar!
Hittade ett jättebra erbjudande i Stockholm. De hade utförsäljning på nya minimoto i kartong.
1890 kr styck eller 2 st för 3500 kr.
Kunde man ju inte motstå så jag och en kompis drog upp idag och köpte en var. Tog de två sista som fanns.
Blev en liten nätt dagstripp på 70 mil:gnissla . Men vad gör det? Skoda pickup diesel som drar noll och ingenting...
Här är firman:

http://mofs.se/catalog/index.php

Bifogat

• Minimoto.jpg
    Minimoto.jpg
    132.2 KB · Visningar: 377

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Som vanligt med alla kina-moppar får man börja med att plocka ner den och kontrolldra alla skruvar. Det verkar de ha lyckats med. Denna är mycket mera seriös än de jag haft innan. Men hur f..n har de tänkt att man ska kunna svänga när bromsvajrarna tar i expansionskärlet med en gång?:huvet
Det får ju flyttas en bit. Sen måste jag visst byta remmen till vattenpumpen omedelbart. Ser ut som den har sett sina bästa dagar trots att den är ny! Har väl stått och torkat till i någon container...

Bifogat

• Minimoto 002.jpg
    Minimoto 002.jpg
    101 KB · Visningar: 148
  • Minimoto 003.jpg
    Minimoto 003.jpg
    114 KB · Visningar: 133
  • Minimoto 004.jpg
    Minimoto 004.jpg
    122.7 KB · Visningar: 186

Link_666

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
Blata replica, 14E
Som vanligt med alla kina-moppar får man börja med att plocka ner den och kontrolldra alla skruvar. Det verkar de ha lyckats med. Denna är mycket mera seriös än de jag haft innan. Men hur f..n har de tänkt att man ska kunna svänga när bromsvajrarna tar i expansionskärlet med en gång?:huvet
Det får ju flyttas en bit. Sen måste jag visst byta remmen till vattenpumpen omedelbart. Ser ut som den har sett sina bästa dagar trots att den är ny! Har väl stått och torkat till i någon container...

Tjena.. hehe hittade du oxå deras erbjudande.. :tungan jag köpte en 105W 1980.- likaså jag plocka ner hela en och kolla skruvar och sådant.. sen har jag hällt Water wetter i kylsystemet.. kan väl kanske lägga upp nårra bilder på min med sen var bor du??

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Tjena.. hehe hittade du oxå deras erbjudande.. :tungan jag köpte en 105W 1980.- likaså jag plocka ner hela en och kolla skruvar och sådant.. sen har jag hällt Water wetter i kylsystemet.. kan väl kanske lägga upp nårra bilder på min med sen var bor du??

Vad är Water wetter? Bor i Oskarshamn...

Link_666

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
Blata replica, 14E
Mjukglass som kyler motorn..:tungan

Säkert nån kylvätska.... Eller så menar han vatten :D ?

Just det kylvätska som man tydligen ska ha i motorer som varvar HÖGT.. ska sänka temperaturen en hel del va jag förstår det som.. men det är ju bra..

blanda 4 kapsylar men 1 liter vatten.. låter lite men men.. ska vara bättre än gylkol.. så jag kör på det :D

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Just det kylvätska som man tydligen ska ha i motorer som varvar HÖGT.. ska sänka temperaturen en hel del va jag förstår det som.. men det är ju bra..

blanda 4 kapsylar men 1 liter vatten.. låter lite men men.. ska vara bättre än gylkol.. så jag kör på det :D

Om man ska köra bana så är det inte tillåtet att ha glykol i vattnet, därför är andra tillsatser som Water wetter o liknande ett alternativ.
effekten blir ungefär densamma som glykol om jag inte har helt fel, men det är inte så halt som glykol om det läcker ut......

Ni bor ju båda så nära så ni får ta er till Kalmar o köra på banan till sommaren:tummenupp

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Har en lika dan hoj! dock blir det att byta lite saker om du vill köra lite mer aktivt med den!
Ett tips är att flytta expansionskärlet så du kan ställa styret vinkelrätt!
Fixa en tunn plåtbit och fäst den i skruven till tanken så slipper du detta med böjda varjrar samt mer benutrymme!
Håll ständig koll på vatten pumpsremmen den torkar hela tiden. har nog bytt 4st förra sommaren.
Kör in kopplingen! sen filar du ner den befintliga anlägningsytan så hela beläggningen på kopplingen tar! Mer axxx
Spänn kopplingen så den hugger i senare! Men var försiktig och stå inte och slira på kopplingen!!!! Det tar 10sec sen brinner den upp

BYT DÄCK
SMÖRJ KEDJAN OFTA annars märker du det när du snurrar på bakhjulet trögt ena halvvarvet lätt andra (skurna kedje länkar pga dåligt smörjd kedja)
Ha inte för spänd kedja Fram drev kan gå AV (de gjorde mitt)
LOCTIGHITA ALLA skruvar Utom bromsoken Speciellt Motorbultarna

Last edited:

Link_666

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
Blata replica, 14E
Om man ska köra bana så är det inte tillåtet att ha glykol i vattnet, därför är andra tillsatser som Water wetter o liknande ett alternativ.
effekten blir ungefär densamma som glykol om jag inte har helt fel, men det är inte så halt som glykol om det läcker ut......

Ni bor ju båda så nära så ni får ta er till Kalmar o köra på banan till sommaren:tummenupp

Ja jo det är ju sant det oxå..:tungan jodå jag kommer gärna och drar en repa med dig på banan till sommar vi får ta och hålla kontakten då :tummenupp

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Här är ett par länkar för den/dom som kan tycka det verkar kul med minimoto o bankörning:

http://portal.minimoto.se/news.php

www.kmkrr.se

första länken är till minimotoportalen där man finner den mesta informationen om vad som händer i minimotosverige.
Den andra länken är till Kalmar MK:s RoadRacing sektions sida (körning på gokartbanan i Kalmar):tummenupp

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Håll ständig koll på vatten pumpsremmen den torkar hela tiden. har nog bytt 4st förra sommaren.

Har du hittat nått bättre alternativ eller kör du med orginal kinaremmar? Känns ju surt o byta jämt:gnissla 129:- st blir ju lite efter ett tag

Nä, Faktiskt inte.. xD Men ändå..

Loctite är gånglåsningsmedel.. ofta rött klägg som man lägger på gängan för att den inte ska skruva ur sig

Last edited:

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Har du hittat nått bättre alternativ eller kör du med orginal kinaremmar? Känns ju surt o byta jämt:gnissla 129:- st blir ju lite efter ett tag - Cykelslang :D

Loctite är gånglåsningsmedel.. ofta rött klägg som man lägger på gängan för att den inte ska skruva ur sig

Okej då vet jag :)

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Har du hittat nått bättre alternativ eller kör du med orginal kinaremmar? Känns ju surt o byta jämt:gnissla 129:- st blir ju lite efter ett tag

Ja definitivt när en vanlig o-ring eller en drivrem till original grc är betydligt billigare o bättre än så. kostar 32:- hos åteförsäljare o då är det Original och en Bra kvalite:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad är Water wetter? Bor i Oskarshamn...

Water wetter använda som smörjning och korosionsskydd för motorn då man inte använder glykol. Glykol smöjer annars vattenpump och vårdar motorn men skulle man köra utan det så rostar det.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
129kr st! är du helt tokig!!!!!
Jag köper mina på kullagerservice här i västerås för 10kr/st riktiga industri remmar de e inte någe skit remmar iaf. Beror nog på hur man kör också!
Köper även skf lager till hojen därifrån.

Link_666

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
Blata replica, 14E
Water wetter använda som smörjning och korosionsskydd för motorn då man inte använder glykol. Glykol smöjer annars vattenpump och vårdar motorn men skulle man köra utan det så rostar det.

okej men water wetter ska väl förhindra rost och korrition oxå väl lr har jag fel??

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award