Störande grannar - friköpt radhus - vad gäller?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det någon som vet vad som gäller i friköpta hus där grannar stör nattetid?

I hyresrätter är det hyresvärden som bestämmer. I bostadsrätter är det bostadsrättsföreningen.

...frågan är alltså vad som gäller när det är friköpa hus (radhus) där man störs av grannarna upprepade gånger?

Har försökt googla men hittar bara olika hyresvärdar och brf:ers regler och stadgar....

Du kan väll börja med å snacka med dom, kanske du redan har gjort!?

Vad gör dom om nätterna spelar musik, gapar å skriker, Ligger me´ varrandra?

Du kan väll börja med å snacka med dom, kanske du redan har gjort!?

Vi har varit över med jämna mellanrum en sissådär 10-15ggr förra året och bett dem dämpa musiken eftersom de har fest väldigt ofta. Saken är det är dottern som har fest varje gång pappan är borta vilket är ett par gånger i månaden. Vi har alltid kommit väldigt bra överens med hela familjen och det har alltid räckt att gå över och säga till för att de ska dämpa sig... Nu har festerna kommit oftare och håller på längre vilket är jobbigt då vi har en 15månaders grabb som vaknar 06-07 varje morgon vilket gör att vi behöver vår sömn..
Vi har aldrig gått över innan 00 och sällan innan 01...

I fredags natt drog de igång musik på tokigt hög volym vid 03 som väckte hela min familj och då fick jag nog så jag ringde pappan och bad honom ringa hem till dottern. (Första gången jag ringt honom, de 10-15 gångerna innan har jag gått in själv)

Han sa att han skulle ringa och be dem dämpa sig, bara för att fem minuter senare ringa upp mig och kalla mig dum djävla idiot och fråga om jag hade något fel och sedan säga att jag ALDRIg skulle ringa honom igen elelr på hans dörr igen.. Dagen efter skällde han ut min sambo och sa att VI :va skulle skärpa oss ...
Gissningsvis hade väl dottern lagt fram det som att vi var värdens gnälligaste idioter som gnällde för ingenting...
Dessutom avslutade han utskällningen av min sambo med ett luddigt "hot"
- "Nu får ni fan skärpa er ANNARS....."

..annars vad?
...så mycket för att man för en gångs skull bad honom om hjälp att dämpa sin dotters fester..

Vi har försökt visa hänsyn till att hon är i feståldern. Man har själv varit där. Därför har vi aldrig gått över innan 00 utan oftast vid 01.

Vi har sagt att hon gärna får ha fest om hon säger till under veckan så vi har chansen att åka iväg elelr själva planera för en lång natt. Det gjorde hon en gång, för ett år sedan..
Sen dess har hon haft mins 20-25 fester/förfester varav vi har gått över ca 10ggr..

Störningsjouren ?

Vi har inget avtal med störningsjouren så det är gå själv eller ringa polisen..
Det ena har vi gjort ca 15gånger och polisen känns som ett för stort steg trots ganska många störda kvällar. Fram tills nu har vi haft en jäkligt bra relation till grannarna. Spelat golf ihop och lånat verktyg å sånt.

Därav min ilska och besvikelse när min sambo kommer hem gråtandes efter att ha blivit utskälld...

och polisen känns som ett för stort steg trots ganska många störda kvällar. Fram tills nu har vi haft en jäkligt bra relation till grannarna. Spelat golf ihop och lånat verktyg å sånt.

Därav min ilska och besvikelse när min sambo kommer hem gråtandes efter att ha blivit utskälld...

Ring Polisen direkt nästa gång, grannen har ju redan gjort klart vad han tycker om er.

Eller så förklarar du det för grannen först "eftersom du var så otrevlig sist, så ringer vi inte till dig nästa gång, utan till polisen, så får dom avbryta festerna"

Eller så förklarar du det för grannen först "eftersom du var så otrevlig sist, så ringer vi inte till dig nästa gång, utan till polisen, så får dom avbryta festerna"

...börjar luta åt det om han inte hör av sig med en lite mer ödmjuk attityd och faktiskt lyssnar på vår sida av saken..
Djävligt surt bara att så många anser att "anfall är bästa försvar" bara för att det är deras ungar man pratar om...
Dessutom djävligt surt när man haft en så bra relation till dem innan. Jag har lånat maskiner av honom, hjälpt honom med deras datorer, lirat golf med honom och suttit med honom å en annan granne å druckit öl å punch...

...men å andra sidan är det svårt att vara sansad själv när han skäller ut och "hotar" min sambo utan att ens ha lyssnat på vad vi har att säga...

Ring Polisen direkt nästa gång, grannen har ju redan gjort klart vad han tycker om er.

:nicka

Precis som Guw säger, prata med gubbskrutten och gör klart för dem att deras dotters festande är ohållbart och om dem inte skärper sig/drar ner på festandet markant så kommer ni bli tvungna att ringa till polisen..

Och om det blir några mer hot så polisanmäl dem med.

grannfejder.. fy fan,, jag gör allt för o slippa för de är så onödigt..
vad du än gör så hota inte tillbaks,, inte ens med polis om de nu inte blir riktigt ugly...
bjud över el fråga om du får komma över o snacka med både han och dottern.. förklara er situation bättre,, propsa på att ni har en liten en som blir störd.. bli inte arg el höj någon röst utan försök se besviken ut.. behandla dom som barn.. när dom ser en besviken bruka dom fatta..
jag bor numera i hus o de är skönt :tummenupp

Jag tycker nog att du skulle försöka föra en lugn och sansad diskussion och berätta hur ni känner. Han måste väl ändå förstå hur det ligger till? Om han inte fattar, då är det ju han som har sabbat relationen mellan er(med hjälp av dottern förstås). Annars är det väl bara att bjuda ut honom på gatan och öppna en burk smisk :smasha

:fakta kl 22:15 :D

Man får ju försöka se det ur grannpappans perspektiv också! Han tycker säkert att korvgubben skulle ha ring dottern istället för att väcka honom mitt i natten.

Man får ju se det ur korvgubbens perspektiv också, han har ju pratat med dottern tidigare, någon gång börjar man ju lacka ur på att kliva upp, klä på sig och stövla över till grannens störiga snorvalpar.

Han som står som ägare är ansvarig, dottern och problemet är således hans.

Att dra igång en högljudd efterfest klockan tre på natten är inte klyftigt, om man inte bor så till att man inte stör någon annan, dvs egen villa, delar man vägg med någon får man fan ta hänsyn också.

Fråga grannen vad fan som egentligen var problemet och vad han menade med att skälla ut er när det var hans dotter som var den som syndade.

Det låter som att det är den fråga du egentligen vill ha besvarad, och då är det förmodligen den frågan som du bör ställa.

Något hände som gjorde att han sneade ur. Dottern drog väl till med något. Ge dig inte förrän du fått reda på exakt vad det var som hände och varför han tyckte det var motiverat att ta i så och skälla ut din sambo.

Det bästa är alltid att försöka kommunicera. Vi är så jävla dåliga på det i det här landet, jag inkluderad. Blir det konflikt så backar vi ur direkt, går och pyr över det och sedan är det polisen, grannfejd, anmälningar... har det gått till polisanmälan en gång så är det kört med grannsämjan sedan.

Ni ser inte samma sak och behöver prata. Berätta det för grannen.

Konfliktlösning grundkurs: Lyssna på vad han har att säga. Försök bekräfta att du ser hans synvinkel på det hela, utan att för den skull säga att du håller med. Låt honom skälla sig trött om det behövs. Börja sedan argumentera och ge din version.

Jobbigt. Men du har honom på andra sidan din vägg och kommer att ha det så tills någon av er flyttar.

Ringer du polisen så kommer ni att hamna i riktigt tvist.

Gå över och berätta för honom att han sårade din sambo och du inte kommer tollerera att hans dotter stör eran familj utan kommer i fortsättningen att ringa polisen om dom inte rättar sig efter att ni har ynglingar.

Ett annat alternativ om det lätt hettar till när ni pratar är ju att lägga ett brev i postlådan med hur du kommer agera om dom inte skärper sig men redan då kommer ni nog hamna i tvist med varandra.

Alla här ser det redan ur korvgubbens perspektiv men faktum är att han väckte grannpappan för att hans antagligen myndiga dotter gjort ett misstag.

Pappa-samtalet borde ha väntat till dagen efter.

Semestertider är jag själv ofta i mina föräldrars bostad. Ponera att jag drar igång crossen mitt i natten i deras villaområde samtidigt som mina föräldrar kanske är på semesterresa.
Jag är 36 år, ska då mina föräldrars grannar ringa och väcka mina föräldrar på semsterresa? Nej, dom ska ju naturligtvis komma ut och kasta ett vedträ i skallen på mig!!! Sedan kan dom ju berätta om idioten till son nästa gång dom träffar mina föräldrar.

Gå över och snacka med apfulla ungdomar i 16-20 års åldern :näsblod NEJ TACK!

Jag ser bara en lösning; Ring polisen. Skit i grannsämja med dessa grannar, varför ska man hålla på och vara snäll och låta folk bete sig hur som helst. Ring snuten varje gång det knystas där på obekväma tidpunkter.

Upprätta en störningsjournal där ni noterar klockslag och datum och grad av allvar. Bonus om ni kan spela in hur det låter inne hos er när de festar.

Kan få papsen att förstå att det inte bara är ni som är överkänsliga.

Jag ser bara en lösning; Ring polisen. Skit i grannsämja med dessa grannar, varför ska man hålla på och vara snäll och låta folk bete sig hur som helst. Ring snuten varje gång det knystas där på obekväma tidpunkter.

Det finns ett visst, inte obetydligt, värde i grannsämjan, så jag tycker nog att man bör tänka över sina handlingar innan man skrider till verket.

Mitt råd är att försöka få till ett samtal där både far och dotter är närvarande för att försöka få alla sidor av historien. Funkar inte detta så, fine, ring snuten när dottern river av ett kalas.

Jag har haft diverse ljudproblem med grannar där jag nu bor men samtliga har hittills löst sig genom samtal med parterna i fråga och hyresvärden. Märkligt hur jävla kortsiktigt folk i allmänhet verkar tänka.

Det finns ett visst, inte obetydligt, värde i grannsämjan, så jag tycker nog att man bör tänka över sina handlingar innan man skrider till verket.

Grannen har redan kallat honom IDIOT, hur mycket grannsämja tror du finns kvar?

Grannen har redan kallat honom IDIOT, hur mycket grannsämja tror du finns kvar?
De verkar ju ha en vänskaplig historia, så jag tror att det finns en del att rädda. Det vet ju bara Korvgubben, givetvis.

Hursomhaver står jag fast vid att det underlättar att vara god vän med sina grannar, och att det därmed är värt att lägga ner sig på.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back