Jag håller med fullt ut.
Jag blev skilsmässo-unge i 14års åldern och blev mer eller mindre lämnad vind för våg efter det. Farsan skulle ta igen sin förlorade ungdom och morsan hade fullt upp med lillbrorsan.
Sedan spenderade jag närmre 15 år som plastfarsa till 6 olika ungar i mer eller mindre lyckade förhållanden. Där fick man se mer skit ang skilsmässor och dess efterföljder än man någonsin vill uppleva.
Under dessa 15 år så bestämde jag mig mer och mer för att aldrig någonsin skaffa barn. Så mycket skit och elände som man har fått stå bredvid och sett objektivt på så inser man att nåt sånt vill man aldrig riskera att stoppa in en egen unge i.
Och sen small det till. Ex-tjejen berättar i samband med att vi ska gå isär att hon är på tjocken, och att hon absolut vill behålla ungen för "det kanske är hennes sista chans att få en till unge" (hon har en sedan förut).
Jag blev ju naturligtvis vansinnig. Dels ville jag inte ha barn, dels anser jag att timingen och anledningen till barnskaffandet är fullständigt egoistisk. Hur kan man vilja sätta att barn till världen när man vet att den andra parten inte vill ha barn? Hur kan man skaffa en unge när man vet att man inte kan förse barnet med de absolut bästa förutsättningarna? Det är ju för fan ett barn, inte en hundvalp!
Jag försökte med alla medel få henne att inse att det här är en direkt värdelös idé, men hon hade redan krupit in i sin glaskupa och därinne är allt idylliskt och "allt kommer bli så bra". Alla mina argument studsade mot glaset.
Så jag provade med att vara ett avskum. Min tanke var att hon kanske inser att jag inte är den bästa personen att skaffa barn med. Jag kläckte ur mig saker som jag antagligen förtjänar ett par rejäla kok stryk för, men vad gör man? Som kille är man rökt. Man har INGENTING att säga till om när donnan väl är på smällen. Ingenting hjälpte.
5:e månaden passerades och alla chanser för abort försvann. Så jag inser att det är väl ingen idé att jävlas längre. Det är ju bara att ta tjuren vid hornen och försöka göra det bästa av situationen.
Jag minns hur min tidiga barndom var, medans mina föräldrar fortfarande var ett par, och jag skulle vilja säga att den barndomen var en barnpsykologs mönsterbarndom. Hela somrarna spenderades med familjen långt ute på den värmländska landsbygden, med självförsörjande bonngård som närmsta granne, så det var pannkakor gjorda på nymjölkad mjölk, nyplockade ägg, serverade med grädde som skummades direkt ur kannan och egenplockade blåbär

Kor, grisar, svensk arbetshäst, älgskit och huggorm
Nu är vi bra vänner, mamman och jag. Jag har, med kraft, försäkrat att jag inte tänker ha ett förhållande "för barnets skull", däremot så tänker jag se till, på alla sätt jag kan för att försöka ge grabben den absolut bästa barndom jag kan, kanske inte som den jag fick, men så bra jag kan åstadkomma iaf. Vad annat kan man göra?
3 veckor kvar till beräknad förlossning nu.
För att svara på topic:
Hellre fly än illa fäkta.
Om förhållandet är så illa att det inte går att reparera, så för all del, skils tills ni tröttnar. Barn mår inte bra av den typen av turbulens. Och de märker av det fan så mycket mer än man tror.
Å andra sidan tycler jag att det är fanimej tragiskt hur lätt folk ger upp nu för tiden. Folk ägnar ju ingen energi alls till att vårda sina förhållanden idag.
Man blir förbannad