Hur blir man bra på att köra motorcykel?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare, kort om mig själv. Ny här, ny i MC-världen och en riktig noob.
Suttit och kört min MC vid 1 tillfälle, gick väl sådär.. Hehe - Men jag ska börja övningsköra snart nu.

Hur blir man nu då riktigt jävla bra på att köra MC? Kommer det naturligt om man bara har tillräckligt många timmar på en motorcykel eller måste man hela tiden försöka pusha sina gränser?

Sen är jag mindre nojig för jag har ett skinställ, ett ryggskydd handskar och hjälm och jag blir bemött av många trevliga historier om hur alla kör och vurpar och skadar sig. Antar att det även kommer hända mig ---
Vad rekommenderas om man ska bli riktigt jävla bra på det här?

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Woho - Finns inga najsiga videos som behandlar teknik och dyl?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Man lägger sig i soffan och kollar på alla hollywood-filmer med hojar. Sen kollar man timvis på stuntklipp på youtube. Sen när man går och lägger sig så vaknar man upp dagen efter och är lika bra (om inte skitmycket bättre) än dom :näsblod

Eller så tar man det varligt, och kollar upp saker som Twist of the wrist, skriver upp sig för banåkning a'la California Super School och inte lever för mycket på andras intryck.

Jag har kört i snart 2 år tror jag. Och jag kör fortfarande som en krycka.

Och citatet lyder: "Det är inte frågan OM du kommer vurpa. Det är frågan om NÄR du kommer vurpa."

Så ta det försiktigt och använd sunt förnuft. :tummenupp

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Finns bara två lägen. Full gas, full broms. Då blir man riktigt jäkla grym.

Eller hamnar i spenaten :gnissla

OnT: Att kör så mycket plånboken och tiden tillåter är nog ingen dålig start. Sen kanske en knixkurs eller två med SMC kan vara en idé :tummenupp

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Hej stecktech!

Jag håller själv på att ta mc-kort nu. Har aldrig tidigare kört mc, men har kört vad man brukar kalla "tjej moppe", haha.

Jag har bara kört mc vid 4 tillfällen nu, och vad jag känner så är det inte så himla svårt.
Det är en enorm skillnad mot något annat jag kört, moppe, bil, snöskoter, fyrhjuling.

Jag tycker att man blir bättre av att träna, det gäller bara att nöta, men experimentera lite så du lär känna vad som är rätt och fel. Och det gör inget att tappa hojen någon gång :) . Det tror jag alla gjort/kommer göra.

Jag skulle själv aldrig köra mc utan min mundering, hjälm, jacka med ryggskydd, handskar, stövlar samt ett par rejäla mc byxor. Men jag vet att inte alla gör så, jag säger inte att det är fel att ha "mindre" skydd på sig när man kör, men jag är hellre lite svettig än blodig :)

Min pappa har sagt till mig att man borde klä sig för kraschen, inte för resan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På samma sätt som man blir bra på allt annat. Träna, träna, träna flytta gränserna och var inte rädd för att misslyckas, gå över gränserna och krasha.
Se bara till att vara tillräckligt skyddad och öva på område där det inte finns fasta föremål att kolidera med man utvecklas långsamt på sjukbädden.
Skaffa en tränare som är tekniskt duktig på att åka hoj.

Det krävs timmar i sadeln men det är inte timmarna i sadeln man blir bra av utan det är att flytta gränserna och lära sig den rätta tekniken.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Eller hamnar i spenaten :gnissla

OnT: Att kör så mycket plånboken och tiden tillåter är nog ingen dålig start. Sen kanske en knixkurs eller två med SMC kan vara en idé :tummenupp

Det är väl säkrast jag går ut och dementerar mitt förra inlägg så han inte tar det för bokstavligt. :D

Gör som Fuzaneko säger istället. Och Two Stroke Man. :fakta

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Oh gutt. Väntar nu på att få mina delar så jag kan strypa den :p Måste göras för att jag ska få lov att övningsköra med den (19 blir 20 i sommar) :D Fick hem mitt papper att en av de två killarna som ska hjälpa mig är beviljad att vara min handledare

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Bara köra kommer inte leda nånvart om du inte har några mål med körningen. Åk på några SMC-kurser så du får en teoretisk grund att utgå ifrån. Bra teorimaterial finns i "Twist of the wrist 2" som du hittar på Adlibris m.fl.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
1. Ta kortet.
2. Kör mycket på egen hand ett tag.
3. Gå knixkurser med SMC.
4. Gå några SMC-kurser på storbana.
5. Kör bandagar med olika arrangörer.

Steg 2 till 5 kan du sedan repetera tills du blir för gammal att köra hoj.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag säger som jag brukar. Ta en SMC-kurs, antingen Knix på gokartbana eller deras kurser på storbana om ekonomin tillåter.

Skrev så sent som igår (i en annan tråd) att det är en helt perfekt miljö att komma igång i och även vidareutbilda sig när man kört en del.

Du kan komma helt grön till storbana, men jag själv körde några knixar innan och kan rekommendera det.

Knix körs på gokartbana, allt är mindre och trängre men tekniken är exakt densamma. Fördelen med det är att du har väldigt mkt gratis när du kommer till en stor bana, och den stora banan kommer kännas betydligt lättare eftersom du har större marginaler. Och det kan vara ganska skönt att ha den känslan i om att det går fortare på de större banorna.

Se till att testa på nåt sånt här direkt, vänta inte.
En "kurs"-körning gav mig mer än mina 500 första mil på gata.

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
vissa är bättre än andra det är bara att inse

en del har medfött bättre ballanssinne
andra har sämre
då spelar det ingen roll hur mycket du tränar du får aldrig lika bra kontroll som dom med tallang.

teknik: ligg steget före hela tiden
titta långt fram
ligg minst en kurva före när du kör och att du tänker på hur du ska nästa kurva på bästa sätt när du är i kurvan innan.

det är vad hoj åkning handlar om
du måste ligga steget före alla andra och förutse vad som ska hända.

tänk även att alla bilister kör som idioter ;)

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...