GPS för mc?

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Har ngn tips på bra grejer? Vill ha A2DP bluetooth till mitt scala rider g4 headset. Gärna liten & vattentät men inte nödvändigt. Kan ligga i väskan om den inte platsar på styret. Ska funka utomlands och användas mest i städer.
Har sett på denna: http://www.pixmania.co.uk/uk/uk/120...-fo.html?srcid=11053&CodePromo=oui#pix-review

Har provat skobbler iphone app navigator med förladdade kartor. Men både appen och assisted gps trianguleringen verkar lite trögt och instabilt...

Har känt på garmin zumo men dom är klumpiga och känns trötta..
Har en bil gps garmin 3790T men den saknar A2DP och är riktigt långsam att hitta satelliter + dåliga kartor...

Visst men kan man lita på lägesuppdateringen i tättrafik & snabba svängar i en stad? Jag tycker det hoppar en hel del när man använder google maps tom stillasittande. Och jag har inte fått skobbler att funka så varför skulle dom dyra apparna vara bättre?

Visst men kan man lita på lägesuppdateringen i tättrafik & snabba svängar i en stad? Jag tycker det hoppar en hel del när man använder google maps tom stillasittande. Och jag har inte fått skobbler att funka så varför skulle dom dyra apparna vara bättre?

Jag har aldrig upplevt det som ett problem, iphonen uppdaterar en gång i sekunden, och är det höga byggnader som stör, så strular alla gpsmottagare mer eller mindre.

Lirar bra. :)

Tja, ska du ha en MC-gps (stöt och regnskyddad) så finns bara Garmin och Tomtom.

Tyvärr känns modellerna både gamla och överprisade, även de nyare. En ok bil-GPS kostar bara en tredjedel, men då är den inte vädertålig.

Väntar själv på att det skall komma en "bra" MC GPS så att jag kan byta min gamla Garmin 278 som jag köpte 2007. Enligt mig är det fortfarande den bästa GPSen för MC, men den är stor, tung och har dålig upplösning.

Själv använder jag aldrig gpsen för att bli navigerad till ett mål. Använder istället gpsen för att orientera mig på mina planlösa turer. Det jag mest vill ha är en stor och bra vy över omgivningen så jag ser var den där avtagsvägen tar vägen, vilka samhällen jag håller på att köra förbi osv. Har inte hittat något som passar än.

Lutar mer och mer åt att försöka hitta ett bra sätt att montera en Ipad på hojen.

Själv använder jag aldrig gpsen för att bli navigerad till ett mål. Använder istället gpsen för att orientera mig på mina planlösa turer. Det jag mest vill ha är en stor och bra vy över omgivningen så jag ser var den där avtagsvägen tar vägen, vilka samhällen jag håller på att köra förbi osv. Har inte hittat något som passar än.

Lutar mer och mer åt att försöka hitta ett bra sätt att montera en Ipad på hojen.

Varför inte köra lite old school och hitech?
20120129_215653.jpg

Själv kör jag med coPilot till Android (finns för iOS). Har aldrig haft några problem med navigeringen, varken på landsbygd eller i städer. Det jag gillar med den är att du kan redigera en föreslagen rutt utifrån dina egna önskemål. Ska du åka från Karlstad - Stockholm kommer gps:en föreslå E18 men du kan själv dra om rutten utifrån de vägar du själv vill köra. Blir lite som om du skulle importera en rutt men du gör det direkt på skärmen. Tror en nordenkarta kostar 250kr, helt ok pris enligt mig.

Lugna dig i några veckor tills IOS 6 släpps. Integrerad turn-by-turn navigation i OS:et. Kostar gratis och kommer att lira riktigt bra!

Kör med Tomtom Urban Rider.
Hitta den i "fyndhörnan" på CD-on för 1200, med Europa kartor bara.
Kompletterade med norden-kartor för ca 400 så nu är den som jag vill ha den.
Har inte kopplat till G4'an ännu.
Kan göra det imorgon och återkomma.
Tycker den är klockren och enkel att manövrera med hanske på. :tummenupp

Kalle_kanel,

Precis så kör jag nu. Övergripande karta i tankväskan och iphonen på styret. Men gillar inte hur det blir. Ska man ha sådan skala på papperskartan att alla små vägar finns med kommer man behöva byta blad flera gånger på turen. Och när man kör på gränsen mellan två blad blir det störande. Tror helt enkelt att ipaden är riktigt bra för att ersätta den övergripande papperskartan i tankväskan :tummenupp.

Tips är att åka och provköra dem i butik om du kollar på ex TomTom eller motsvarande. Jag tyckte de var rätt sega, inte särskilt imponerande upplösning och känslan med touchskärmen var väl ok men f-n inte värt priset... Antar att mycket handlar batteritiden men i min mening får de antingen sänka priset eftersom produkten inte håller jämna steg med det eller kasta i bättre batterier och göra allt bättre :tummenupp

Xperia -> Garmin Zumo 660 -> Scala G9

Funkar bra med telefonen, visar på GPSen vem som ringer

GPS-anvisningarna hörs bra

Samma laddare till telefon och G9, kan ladda medan jag åker, 12v uttag på hojen

Billigaste Garmin bilgps:en ca 600 spänn, skulle det regna plockar man av den, pajjar den är det inte hela världen.
Funkar bättre än androidlösningar iallafall...

Last edited:
Jag kör med appen waze (det är gratis) i iphonen. Det är överlägset det bästa i GBG med tanke på att många har det och lägger in poliskontroller och övrigt. Hållare från Kjell & co för 99kr +cigguttag till c-tec-anslutningen.

GPS1.jpg

Jag har det kopplat via bluetooth till mitt headset (interphone F5) och det fungerar kanon.
En liten varning dock. Man behöver lägga in "lock rotation" via cydia för att kunna låsa telefonen i landskapsläge om man inte har senaste uppdateringen av iphonen (då tror jag det fungerar utan).

Jag pröjsade totalt under 200kr för mitt "kit" inklusive cigguttaget.

Last edited:
Ni som kör med GPS-appar på mobilerna: är de verkligen bra? De få som jag testat är extremt taffliga.
Tunt med funktioner och möjligheter att styra vad som visas, trackas etc.

Visst tar dig GPS-apparna från A till B, men kan de så mycket mer egentligen? Jag har själv inte hittat nån värd namnet.

Kan man tex spara spår för att navigera efter senare? Kan man spara spår öht? Hur är det med att lägga till waypoints och skapa egna rutter?

Känns som att GPS-tillverkarna i högsta grad bromsar utvecklingen av bra GPS-appar för att få sälja sin egna hårdvara. Hittills tror jag de lyckats.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick