Kostnad mc-utrustning

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Hoj
Honda CB600 FA -08
Tjenare!

Håller på att ta mitt mc-kort och har inom en snar framtid tänkt att köpa hoj med. Så därför har jag tänkt att köpa egna kläder och skydd som jag kan ha på körskolan också.

Jag har kollat runt lite här på forumet och plockat upp en del bra tips, men ett par saker har jag inte fått klarhet i.

För det första, vad ska man vara beredd att lägga på en komplett utrustning (kläder, skydd, hjälm)? Jag vet att man kan betala från en tusing och i princip hur långt som helst upp, men för att få en utrustning av bra kvalitet men som ändå inte är det värsta av det värsta? 10000? 15000?

För det andra behöver jag tips på var man kan köpa sina grejer i antingen Lundområdet eller Kalmarområdet. De ska kunna sina saker och ha ett bra utbud.

Tack för alla svar!

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Totalt 12000, hjälmen ca3800 av det. allvädersställ som känns helt ok. Tänker inte prova kvaliten dock :p

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Lägg pengar på en ny hjälm men i övrigt hade jag rekommenderat att köpa bättre begagnat på blocket. Utbudet är oftast ganska stort och vissa kläder och skydd har använts en säsong eller mindre. Lycka till med kortet!

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Skinnställ kan du hitta fina begagnade här på annonser, behöver inte kosta en förmögenhet. Har du tänkt att köra lite inspirerat så är det alltid en fördel att köra i riktigt skinnställ vs textilkläder. Hjälm ska man alltid köpa ny. Komposithjälm i något av de dyrare märkena är lämpligt, 4-8k. Ryggskydd, handskar, stövlar behöver man kanske inte köpa värsta grejerna. Kör du tex bana och räknar med ett antal vurpor är däremot bra handskar och stövlar viktigt för att slippa små frakturer.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Som riktmärke kan jag skriva vad jag köpte min senaste utrustning för, privat. Helställ från Spyke, Alpinestars Supertech R stövlar (grymma och dyra), Alpinestars GP pro handskar, Halvarssons ryggplatta.. total kostnad 6000:-. Kan tillägga att dessa grejer var använda 5-10ggr max, med andra ord nyskick och utan en repa. Nypris är c:a 15.000:- för dessa prylar. Sen är det hjälm du ska ha och där får du lägga 3000-6000 i stort sett beroende på märke och kvalitét.

När det kommer till allt utom hjälm så rekommenderar jag att köpa privat. Finns alltid folk som säljer hela sin utrustning för billig peng pga olika anledningar. Du kan hitta riktiga klipp enligt mig, det gjorde i alla fall jag. Nu kanske andra användare kommer säga att man ska köpa sprillans direkt från handlare, vad vet jag.. men men.

Lycka till med kortet och hojköp etc.:fyllisar

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Köp en ny hjälm, sen är det fräscht med nya handskar och stövlar med. Ställ och ryggplatta brukar man kunna hitta nästan nytt till bra priser på blocket. Köper man billigt kan man byta sen när man kört ett tag, det är ju först då man vet var stället gör ont eller glappar :)

Hjälm får du bra saker för 2-4000:-, handskar ca 1000:- och stövlar 1500-3000:-, ett ställ och ryggplatta skall inte behöva kostar mer än 1-5000:- beg beroende på vad du har tur att hitta.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Min första utrustning gick på 5000:- inkl allt. Nu när man är lite mer van och vet vad man bör titta efter så får inte ens frugan låna de här grejerna att åka med, förutom hjälmen som trots sitt pris (1500:) funkar bra fast det är ett jäkla vindljud i den.

Den utrustning jag själv har på mig är antingen gore tex för ca 9000:- då hjälmen står för ca hälften av pengarna... byxorna och jackan har jag handlat på rea för halva ordinarie priset så det blev ca 1000:- per plagg (jacka, byxor, handskar, stövlar).

Den andra uppsättning är skinnställ och då kostade bara själva stället 13000:-, stövlarna 3500:-, handskarna 2100:- och så hjälmen (samma som ovan) ca 5000:-.

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Hoj
Honda CB600 FA -08
Tack för alla svar! Kul att alla är så hjälpsamma här. Jag ska ta mig en kik på begagnatsortimentet på blocket så får vi se vad jag hittar :)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hjälm kan du hitta (och prova) till riktigt vettiga priser hos större handlare , då förra å förrförra årets modeller

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Vill bara tillägga att du precis som alla andra kommer till slut att sitta där med minst 3 hjälmar, 2 skinnställ och ett textilställ.....tre par handskar.....2 par stövlar......det tar ALDRIG slut.:död

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Vill bara tillägga att du precis som alla andra kommer till slut att sitta där med minst 3 hjälmar, 2 skinnställ och ett textilställ.....tre par handskar.....2 par stövlar......det tar ALDRIG slut.:död

Fan, har du varit i min garderob?!?
:D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Say what? Jag kör i samma trötta allväderställ som när jag tog lappen 2000, fem år gamla skinnställ, handskar och stövlar och en tre år gammal hjälm (den exploderar förmodligen snart eftersom alla hjälmar självdör efter några år enligt medicinmännen).

EDIT: Poängen är att det är ETT allväderställ, ETT skinnställ och EN hjälm....

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Håll koll på Blocket.
Själv har jag köpt:
Oxtar TCS - 250:-
AS GP-PRO - 350:-
AS 2-delat ställ - 1000:- (Om det kommer passa :rolleyes:)

Så det går att komma undan billigt.
Hjälm/ryggskydd hade jag sedan tidigare.

jonte_jkpg

Medlem
Gick med
21 Dec 2012
Hoj
ktm 690 smc-r 2013
jag köpte min utrustning på samma ställe som hojen, hjälm,skor,delat skinnställ, ryggskydd skulle kostat ca 20 000 fick det för ca 12 000 :yoparty

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Spana in handelsboden. Grymma priser o nu kör dom kampanj med en helutrustning för under 5000 :)

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Mot handelsboden skulle jag säga!
Men att använda egen utrustning på skolan tycker jag bara är lite onödigt, varför riskera att de skrapar i backen vid manöverbanan? där det är störst risk att man ramlar på rumpan. Det gjorde jag dock i skolans allväderkläder och skönt var väl det, man vill inte att ens nya fina kläder ska "förstöras" på det viset :) :fakta

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
När jag handlar grejor så brukar jag bara tänka en sak är detta plagg något jag skulle vilja ha på mig ifall jag klotar. Om svaret är ja så köper jag om jag känner mig tveksam så låter jag bli det plagget.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag köpte mina grejor på fc-moto.de. Berik skinnställ ca 4500, Berik handskar ca 800, berik stövlar ca 1000. Sen köpte jag en begagnad hjälm (aldrig använd) för 3000. Grejorna från Tyskland skulle nog kosta det dubbla i Sverige. Handskarna var fel storlek så jag skickade tillbaka o bytte utan problem. Kan varmt rekommenderas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hjälm: http://www.jula.se/oppningsbar-mc-hjalm-641078
För bra sikt framåt även när jag lutar huvudet framåt och för den sitter bekvämt.
Släpp aldrig kravet på bra sikt och att den sitter bekvämt. Och välj en som har minst **** hos Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/
Ryggskydd: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
har flyttat upp hängslenas nedre infästning två plattor och har ett band som drar ihop hängslena mitt på bröstet så de inte drar i axlarna.
Handskar sommar: Handelsboden, de jag köpte efter bra testresultat i Bike för ca 1000kr finns inte längre.
Byxor: http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-127.aspx
Satt in 10mm tjockt liggunderlag 19cm x 38cm i fickorna för knäskydd. Perfekta att ligga på knä i och tex smörja kedjan.
Jacka: http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641047
Mycket gott om fickor. Men det inbyggda ryggskyddet har jag skickat till återvinning.....
Stövlar: Näst dyraste prylen jag köpt. Alpine Stars Racing Ahead kostade ca 2400kr och har börjat gå sönder i en del sömmar.....eller snarare Goretex delarna brister vid sömmarna till läder.
Dyraste prylen jag köpt. En KBC hjälm som passade OK i affären men är jobbig på huvudet efter 1 timme. Sitter för tight. Och så har den bara * hos Sharp. LUpptäckte Sharps hemsida efter köpet. Så 2500kr i sjön. Används ej.
Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Billig utrustning men jag lägger hellre pengarna på banåkning, däck och täta oljebyten.

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...