Varför Yamaha?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Här är en anledning.

b297674efe5afece22d8b5cfdb162fc2.png

0ea7bd9f9982ee3483fffd5dbfbd2181.png

ed118926108a781e9adcde71e0ff7528.png

dac2dfa539fc34ed9ef06ef17e71c1aa.png



Mvh
 
När dom gör nåt från grunden blir det oftast bra, som tex R1 och Tenere. Men dom flesta av deras cyklar består ju av random sammansatta delar från tidigare modeller som får hemmabyggen på blocket att framstå som vackra.
 
När dom gör nåt från grunden blir det oftast bra, som tex R1 och Tenere. Men dom flesta av deras cyklar består ju av random sammansatta delar från tidigare modeller som får hemmabyggen på blocket att framstå som vackra.

”De flesta” var kanske att ta i. Jag skulle nog säga att de flesta Yamahahojar ser rätt anständiga ut och har alltid gjort det sedan 1970-talet.

Men deras retro-fula XSR ser definitivt ut som om Ssang Yong designat något enbart bestående av en hittepå-kinahoj spetsad med Biltematillbehör. Och nakensegmentet ser ju förjävligt ut oavsett tillverkare. Men så är det ju anpassat till transformersgenerationen.


Mvh
 
För att besvara frågan i rubriken - det vet man när man väl är där och det är inget man finner nödvändigt att förklara för sådana som inte är där.

Men jag håller med om att även solen har fläckar. Hittepå-retro som inte ens med livlig fantasi påminner om svunna tider går fetbort, precis som alla moderna hojar med upprätt sittställning, fula lysen, turknäsa, kylarvingar, alldeles för kort bakdel och alldeles för lång ljuddämpare. Oavsett märke.
 
Just RD500 är ju inte den mest pålitliga Yamahan.

De brukade bli varma, och då blev det lätt hål i kolven – oftast i kolv nummer 3, som satt illa till för kylning och ofta fick lite magrare blandning.

Styrningen var inte heller någon höjdare (gaffelvinkeln var väldigt brant) – när man körde över kälskott wobblade framgaffeln så mycket att det slog i styrstoppen.

Men den lät bra och såg sportig ut. Däremot var den inte lika snabb som en Suzuki GSX1100E (1983).
 
Just RD500 är ju inte den mest pålitliga Yamahan.

De brukade bli varma, och då blev det lätt hål i kolven – oftast i kolv nummer 3, som satt illa till för kylning och ofta fick lite magrare blandning.

Styrningen var inte heller någon höjdare (gaffelvinkeln var väldigt brant) – när man körde över kälskott wobblade framgaffeln så mycket att det slog i styrstoppen.

Men den lät bra och såg sportig ut. Däremot var den inte lika snabb som en Suzuki GSX1100E (1983).
Det är JUST därför jag gillar Yamaha! Var det någon annan tillverkare som erbjöd en tvåtakts V4 racing-glaskanon som gathoj? Nä, för alla andra förstod vilken dåraktig idé det var. Därför Yamaha!
 
Yamaha lanserade också XZ550 1982 (?) och den var enormt tekniskt avancerad för sin tid. Lite så Yamaha gjorde; smög in ny teknik utan att det märktes…

Och kardanlösningen på trippel XS750 var förstås konstruerad på Porsche.


Mvh
 
Och kardanlösningen på trippel XS750 var förstås konstruerad på Porsche.
emoji106.png

Faktiskt även tillverkad här i Europa.
Hela paketet utgående vinkelväxel -> kardan -> slutväxel skeppades som en enhet. Vill minnas att det var Magna Steyr som producerade, men helt klart Porsche som ritade paketet.

Klokt val. Man hade inte så mycket marginaler, eller trovärdighet att vinka på efter TX 750...
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Det är JUST därför jag gillar Yamaha! Var det någon annan tillverkare som erbjöd en tvåtakts V4 racing-glaskanon som gathoj? Nä, för alla andra förstod vilken dåraktig idé det var. Därför Yamaha!

Jag gillar också RD500 – det var en härlig hoj, men den gick sönder lite för ofta. Det fanns även Suzuki RG500 Gamma (tvåtakt), men den gick inte lika bra – i alla fall inte den som fanns i vårt gäng.
 
Vilka är Yamahas bästa prestanda modeller? Har en R1 07/08 men utökar gärna stallet :hihi Är R6 08/09 den "bästa" 600 kubikaren? Finns det bättre årgångar/modeller? :va
 
Vilka är Yamahas bästa prestanda modeller? Har en R1 07/08 men utökar gärna stallet :hihi Är R6 08/09 den "bästa" 600 kubikaren? Finns det bättre årgångar/modeller? :va

Tja, du kan ju kika på den nya bespottade familje-racern R9 som trots ”bara” 117 hk är snabbare än R6-or i de race den ställt upp i hittills. :)

Så frågan är förstås vad du menar med ”bäst” - om det är i verkligheten eller på papperet/vid korvkiosken?

Och vad är en ”prestandamodell” - är det en racereplika eller är det en snabb hoj whatsoever?

Viktigt att komma ihåg: Det är föraren som är snabb (eller möjligen solbrillorna).


Mvh
 
Lite ot men om någon mot förmodan glömt RG 500 så bör ju NS400R också nämnas i denna Yamaha jorden runt-tråd.

V-3, 72 hästar, 183 kg fulltankad, toppfart 202, 1/4 milen på 13,03 ( två decimaler!).

Inte för att den var bäst eller näst bäst men det var ju tre hojar i den kategorin.


IMG_1582.jpeg
 
”De flesta” var kanske att ta i. Jag skulle nog säga att de flesta Yamahahojar ser rätt anständiga ut och har alltid gjort det sedan 1970-talet.

Men deras retro-fula XSR ser definitivt ut som om Ssang Yong designat något enbart bestående av en hittepå-kinahoj spetsad med Biltematillbehör. Och nakensegmentet ser ju förjävligt ut oavsett tillverkare. Men så är det ju anpassat till transformersgenerationen.


Mvh
Visst kan nakenhojar vara snygga. Tycker nog alla andras tillverkare lyckats bättre med sina hojar än vad Yamaha gjort med tex MT-10. Dessutom är körställningen helknas på yamahas nakenhojar. Alldeles för upprätt, så man hänger i styret så fort det går fortare än 50 kmh. Det är uppenbart att varken ledning eller de som arbetar med designen av cyklarna är entusiester som kör mycket själva. Så synd när man har sånt fint utgångsmaterial (mototerna). Nästan att man blir förbannad att ett företag kan skötas så illa. Tänk CP4 motorn monterad i en snygg cykel. Mumma. Bara Aprilias V4:a kan mäta sig med det ljudet tex.
Killgissar att designen av deras nakenhojar är ett samarbete mellan marknadsavdelningen i usa och några ointresserade tekninker i japan. 😄
Då blir det bara skit, precis som med deras snöskotrar (RIP).
 
Mitten av 1980-talet var en tid då tillverkarna (främst de japanska då) sprutade ur sig ny teknik. Läste någonstans för säkert 20 år sedan ett reportage om den inbördes tävlan som de hade.

Ett inofficiellt brev figurerade; skrivet av Honda till Yamaha där man ödmjukast bad dem dra ned på takten, på detta vis skulle de döda varandra menade man…

Yamaha har lanserat många av de koncept som fortfarande används, just att de kombinerat en enorm uppfinningsrikedom med hög kvalitet gör dem unika tycker jag.


Mvh
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top