Hörde av en äldre meck om ett trick när förgasarna läcker på våren. Gör ingenting.
Låt förgasarna stå med soppa i flottörhusen så kan o-ringarna runt huvudmunstyckena eller flottörhusen svälla igen så det blir tätt. Det kan ta några dagar. Jag har aldrig provat men värt ett försök medan man väntar på delar och inspiration till att riva loss en förgasarrad.
Vetefan om det skulle hjälpa o-ringarna i t-kopplingarna mellan förgasare 1-2 och 3-4.
Jag bytte mina o-ringar vid huvudmunstycken för de var hårda och spröda. Förgasarna är från -82. Vet inte hur gamla o-ringarna var. Dessutom hade jag kört på 95 från 2017 till slutet av säsongen -22. Sedan -23 tankar jag 98.
Jag har kört motorcykel sedan -76 och båt sedan -87. Jag har aldrig haft några förgasarproblem vad jag kan minnas. Kanske mer beror på min ålder?
Min CB 500 rev jag förgasarna på bara för att. Sedan höll jag på och bestyckade om. Aldrig någon carb-clean (inte uppfunnet ännu) eller blåsa tryckluft.
Min DR 500 stannade en vinter och vägrade gå igång. Plockade bort flottörhuset och det var fyllt av slurpee eller krossad is eller snöslask. Tömde och monterade ihop. Originalverktyg är bra ibland. Hojen startade direkt och något liknande hände aldrig igen trots många vintermil.
Min Z 750-4 hade en vacuumtrottel på treans fugge som fastnade när det regnade. Original luftburk plus långfingret. Aj satan. K&N underlättade senare. Munstycksbyte en gång. Ingen särskild rengöring. Kanske lite tryckluft vid ombestyckningen. 12500 mil. Aldrig annat problem.
Honda båtmotorerna från 94/95 till 2017. Tömde alltid förgasarna på hösten och motorerna startade alltid på första försöket.
Andra båtägare ojade sig över vad de skulle göra av gammal bensin. Jag erbjöd mig att hämta för jag körde på förra säsongens bensin utan problem. Även när bensinen ansågs bli sämre och sämre. Håller modern bensin endast 2-3 månader? Å fan. Jag har inte märkt något.
Moppen som stått varmt i källaren i 14 år hade en ren förgasare. Körd med 2% i bensinen så det hjälpte väl. Okänt om förgasaren dränerades när den ställdes in.
När moppen köptes till sonen 2004 var det lite rostfläckar i tanken (kondens) och skräp i soppakranen ev även förgasaren. Gjorde rent bytte kran, slang och monterade filter. TDMen har stått längre än 3-4 månade någon vinter. Japansk och insprutning. Parkeringsgarage ej under 10 grader på vintern och ibland bland snöiga bilar. Inte fyllt tanken alltid fast det gjorde jag iofs förra vintern. Aldrig några problem.
Lite salt har ingen dött av.
Köpte iofs en beg hoj som stått länge. Okänt hur länge. Vägrade starta. Prutläge. Föreslog att han skulle fylla på med lite ny bensin och den startade på några kickar. (Kranen stod på Res hela tiden.)
Det finns massor av förtroendeingivande(?) snubbar på FB som mässar om deras val av snake oil i form av fuel stabilizer, och hur förträfflig den är. Kanske det. Efter 12 månader eller mer, enligt ett annat klipp, så förvandlas denna snake oil till ett klegg så förgasaren ändå måste rengöras.
Folk vill tro och de vill betala.
Jag har en tank som stått i 20 år. Fem dl soppa och en dl tvåtaktsolja. Skakades och sattes tillbaka. Hoppas den klarat sig.
Det växer ingen mossa på Rolling Stones.
Som gjord för utomhusbruk.
Min 600:a stod utomhus utan kapell utan att ens konserveras eller kickas under tre år.
Tillslut förbarmade jag mig över den och tog in den. Den rullade inte pga rostig kedja och att bromsbackar och trumman gift sig.
Förgasaren togs isär och gjordes ren. Inget byttes.
Resten av hojen blästrades, lackades, polerades, gjordes ren och smordes in.
Redo för vintern.
Vintern.
Jag vet inte om jag gjort fel (nej) eller om det bara är tur. Jag är också lat och bekväm men liiite förebyggande underhåll kan det vara värt.