Cigarr-tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När cigarrtändaren klickar...
789ee62b9c02f65145887da4d40e4282.jpg
Är det där Jonas Gardell?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Julafton ja.

Tanten jobbar i matbutik, vilket ju betyder helgen före julafton, kvällen före julafton, och ungefär fram till Kalle Anka på julafton...
Så alla julklappar, städande, diskande, och trerätters middag till släkten har fallit på mig, samtidigt som jag försökt kontrollera en uppspelt fyraåring.
Jag kan gott göra hushållsarbetet, eller mycket hellre leka med en ivrig son, men både och...
Stressfyllt, är väl det snällaste jag kan säga om det.

Nå, nu när familjen gått i säng, efter att ha storstädat huset två gånger på 12 timmar, kört 4 diskmaskiner, och ställt till med kalas, så kan jag unna mig en Whisky och en Upman i gungstolen framför brasan i gäststugan.

1000016430.jpg

:)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nyårsafton. Då kan man unna sig något lite bättre. Speciellt om man kan sitta ute i temperaturer där man inte blir djupfryst...

Undercrown av någon av deras lines.

Sjöresa mellan St Kitts och St Maarten.

Gott nytt år!
51e66f20a53e5bf765f23ff1a7d9a6a8.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Till nyår 2025/2026 har jag varit 100% nikotinfri i femton år.
Funderar på att sabba det och då inte med Marlboro light eller General portion utan något som jag inte fastnar för.
Vad är en lämplig 15 års cigarr? Eller är pipa bättre?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar på att sabba det och då inte med Marlboro light eller General portion utan något som jag inte fastnar för.
välj en premiumcigarr - mest för att få en som är väl rullad och därmed brinner jämnt. Själv röker jag gärna Davidoff i olika storlekar. Skall du röka på nyår så är frågan om du får röka inomhus? I så fall ett välventilerat utrymme - annars är risken stor att du blir ensam med din cigarr efter en stund.
Vintertid/kalla årstiden röker jag helst på långa promenader, sommar o varma kvällar kan jag sitta på altanen eller i trädgården.
Storlek.... gärna corona eller liknande ca 17-20 x 120-150, vet inte om det är något jag har fått för mig, men tycker att smala cigarrer blir vassare i smaken (kommentar? Blacktriple)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
välj en premiumcigarr - mest för att få en som är väl rullad och därmed brinner jämnt. Själv röker jag gärna Davidoff i olika storlekar. Skall du röka på nyår så är frågan om du får röka inomhus? I så fall ett välventilerat utrymme - annars är risken stor att du blir ensam med din cigarr efter en stund.
Vintertid/kalla årstiden röker jag helst på långa promenader, sommar o varma kvällar kan jag sitta på altanen eller i trädgården.
Storlek.... gärna corona eller liknande ca 17-20 x 120-150, vet inte om det är något jag har fått för mig, men tycker att smala cigarrer blir vassare i smaken (kommentar? Blacktriple)
Får och får, jag tänker att det är väl tradition?
Eller är jag 30-talet nu? 😐

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Får och får, jag tänker att det är väl tradition?
Eller är jag 30-talet nu? 😐
Faktum är att det kan bli lite småjobbigt för dig själv att sitta i ett begränsat utrymme o dra i dig en rejäl cigarr - det är skönt att komma upp till ytan ibland och andas frisk luft - men du kanske firar nyår i Blå hallen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Faktum är att det kan bli lite småjobbigt för dig själv att sitta i ett begränsat utrymme o dra i dig en rejäl cigarr - det är skönt att komma upp till ytan ibland och andas frisk luft - men du kanske firar nyår i Blå hallen?
Skulle gissa att nästa år är jag i någon hyrd stuga i Jämtland men jag har inte bokat nyår ännu

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Delar i viss mån Surtees fäbless för Davidoff om än jag personligen även uppskattar Montecristos kubaner. Ja, de är populära och ja, det har hänt att jag kommit på någon pluggad. En rekommendation för Dig om upplevelsen är viktigare än ”look” är i så fall att välja en mindre eller ”short” cigarr och hellre ha med 2 st till dagen. Monte 4 eller Petit (Edmundo eller nr 2) är bra val. En Monte 2 ger både look och smak. Ett annat tips från övriga världen som jag personligen gillar är Rocky Patel Fifty-Five. I kombination med en hyfsad sherryfatslagrad whisky (typ Aberlour Abunadh) en riktigt fullträff.

Röka ute i kyla är ju inte precis optimala förutsättningar och dyrare rökverk rätt bortkastade i de förhållandena. Då är det bättre att avvakta eller leta reda på ett lite mer uppvärmt och välventilerat utrymme för en njutbar cigarrstund…

Jag har en kompis med liknande bakgrund som Dig (tidigare vanerökare) men han har klarat sig bra med en cigarr då och då utan att trilla tillbaka i nikotinträsket. Han tror själv att det beror på att det inte dras halsbloss med denna typ av rökverk.

Nåväl - lycka till med eventuellt firande. Det är en rätt trivsam upplevelse att stilla ned sig med en cigarr, gärna i trevligt sällskap👍

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Har ni inte cigarrklubbar i Stockholm? Finns ett mysigt kryp-in i Tokyo jag kan tipsa om för de som har vägarna förbi annars…

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Trevligt att du känner för att ge dig på att avnjuta en cigarr.
Smak är som bekant väldigt subjektivt och det som smakar gott i min mug behöver inte nödvändigtvis göra det i dig.
Hursomhelst, som tidigare nämnts, något förhållande litet så att du orkar hela. Smak och karaktär kommer förändras under var i cigarren du är så för att få uppleva hela cigarrens potential tycker jag du skall sitkta på att ta hela. Därför, som nybörjare välj något inte allt för stort. Ta då hellre två små och avnjut båda om du känner för det.

Vidare, välj något som inte är supermörk då maduros ofta ger cigarrmättnad för en ljus claro.

Personligen undviker jag starksprit till cigarren då jag upplever att smaklökarna dövas av alkoholen. Rött vin tycker jag funkar eller kanske en porter eller Stout.

Ananasjuice är en otippad höjdare till en god cigarr.

Por Lorranga petit corona, Partagas shorts eller H. Upmann half corona är alla tre exempel på små välsmakande cigarrer som du garanterat hittar i välsorterade cigarrbutiker.

Mycket nöje!