Förgasare (inför vinterförvaring)

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Tja alla.

En fråga gällande hojjar med förgasare.
När man ställer in hojen för vinterförvaring så ska ju tanken vara helt uppfyld, förgasaren/förgasarna är ju också helt fyllda med bensin? Sen har jag hört att bensinen i förgasarna gör att gummit till vissa delar torkar ut när hojen står länge? Membran? Även något att flotörhuset kan hänga sig? Ska man då kanske låta hojen stå på tomgång och man har bensinkranen stängd så hojen tömmer förgasarna på bensin om hojen ska stå stilla en längre period typ vinterförvaring?

Äger en gammal Suzuki vs1400. Första vinterförvaringen där av lite tips.

ha de gött alla

Bifogat

• IMG_0755.jpeg
    IMG_0755.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 12

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En lösning för att slippa lagringsrelaterade problem med bränslet är att köra slut på skitbränsle under de sista turerna och tanka upp / köra igenom med alkylatbränsle.

Dyrt på dunk, prisvärt från pump.

Ställ in på tankplats / pump så ser du om det finns någon i närheten som säljer.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Erfarenhet från att rensa bränslesystemet på en gammal bensindriven traktor som stått i ~fem år.
Det var inte kul.

Över en vinter tror jag inte ett skit händer.
Aldrig brytt mig om fylla nån tank.
Aldrig haft några problem.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Om hojen står i varmgarage så är risken för kondens i tanken inte så stor.
Å andra sidan, hur besvärligt är det att fylla tanken?

Har du förgasare är det bäst att köra på 98 oktan eftersom o-ringarna inte tål etanolen så bra. Alkylatsoppa över vintern funkar. Tomma förgasare funkar också och är gratis.

Att dränera förgasarna är bra. Att inte göra det är dåligt.
Kolla om du ser skräp eller någon vattendroppe i det som kommer ut. Är det rent så är det bara att hälla tillbaka soppan i tanken.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Att ha full tank är ett gammalt råd som inte är helt rätt i dag. För att bensinen är etanolhaltig i dag. Etanolen tar upp vatten som gör att tanken rostar. Sen är bensin en blandning av olika kolväten med olika kokpunkt. Så dom med låg kokpunkt dunstar mer. Men bättre med full än halvfull tank. Bäst före datum på mackbensin är kortare än en vinter.
Förgasare sätts gärna igen av olika korrosionsprodukter. Så att tömma förgasare är inte fel.
Mycket beror på om hojen står kallt eller varmt. Och var i landet man bor, olika luftfuktighet.
Sen har vi ju frågan om spritfri bensin, typ Aspen.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Förra vintern så tömde jag mina förgasare på cbr900rr, när den sen skulle startas upp så läckte det ifrån några o-ringar som sitter vid slangarna som levererar bensin till förgasarna.

Min slutsats var att dom torkat ut eftersom dom inte haft någon fukt/bensin.
Så detta året lät jag allt vara!
Tankar bara 98 oktan, tror det är 2-4% blandning av ethanol i den, en mek på en mc-firma jag snackade med sa att han testat att ställa olika förgasare 4-5 månader och sen öppna och kolla.
Och 98 hade inga rester kvar och enl honom så sa han att det är inga problem att låta detta vara kvar.

Fylla upp bensin i tanken gör jag fortfarande, fast dom står i varmgarage, men inte i min ena hoj som har plasttank, det behövs inte där.

Sen brukar jag pumpa ut all soppa till våren och ha den till gräsklipparen.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag brukar köra aspen 2-takts bensin i för vinterförvaring. Dunstar bensinen så blir det lite olja kvar som både smörjer och skyddar mot avlagringar
Dock ska du INTE ha 2-t bensin om du har kat OBS

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Gör aldrig ett skit med hojarna öh.taget inför (korta) vinterförvaringen. Har alla hojar påställda året runt och kan ta en tur om det är fritt på halka och drivis när jag får lust.
Aldrig haft problem vid uppstart, inte ens Transalpen som står i ett kallutrymme i Skåne i 5-6 månader. I den tar jag iofs ur batteriet.
Så tömma förgasarna? Nääää…

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Den här vintern hällde jag bränslestabilisering i tanken på hojarna.
Gör det nytta? Ingen aning.
Kan jag kolla? Nää.
Kändes det bra? Njae lite kanske.
Brukar jag ha problem efter vintern? Ja en gång, men det var etanolens fel.
Hjälper detta TS? Troligen inte

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hörde av en äldre meck om ett trick när förgasarna läcker på våren. Gör ingenting.
Låt förgasarna stå med soppa i flottörhusen så kan o-ringarna runt huvudmunstyckena eller flottörhusen svälla igen så det blir tätt. Det kan ta några dagar. Jag har aldrig provat men värt ett försök medan man väntar på delar och inspiration till att riva loss en förgasarrad.
Vetefan om det skulle hjälpa o-ringarna i t-kopplingarna mellan förgasare 1-2 och 3-4.

Jag bytte mina o-ringar vid huvudmunstycken för de var hårda och spröda. Förgasarna är från -82. Vet inte hur gamla o-ringarna var. Dessutom hade jag kört på 95 från 2017 till slutet av säsongen -22. Sedan -23 tankar jag 98.
IMG_0030.jpeg

Jag har kört motorcykel sedan -76 och båt sedan -87. Jag har aldrig haft några förgasarproblem vad jag kan minnas. Kanske mer beror på min ålder?
Min CB 500 rev jag förgasarna på bara för att. Sedan höll jag på och bestyckade om. Aldrig någon carb-clean (inte uppfunnet ännu) eller blåsa tryckluft.
Min DR 500 stannade en vinter och vägrade gå igång. Plockade bort flottörhuset och det var fyllt av slurpee eller krossad is eller snöslask. Tömde och monterade ihop. Originalverktyg är bra ibland. Hojen startade direkt och något liknande hände aldrig igen trots många vintermil.
Min Z 750-4 hade en vacuumtrottel på treans fugge som fastnade när det regnade. Original luftburk plus långfingret. Aj satan. K&N underlättade senare. Munstycksbyte en gång. Ingen särskild rengöring. Kanske lite tryckluft vid ombestyckningen. 12500 mil. Aldrig annat problem.
Honda båtmotorerna från 94/95 till 2017. Tömde alltid förgasarna på hösten och motorerna startade alltid på första försöket.
Andra båtägare ojade sig över vad de skulle göra av gammal bensin. Jag erbjöd mig att hämta för jag körde på förra säsongens bensin utan problem. Även när bensinen ansågs bli sämre och sämre. Håller modern bensin endast 2-3 månader? Å fan. Jag har inte märkt något.
Moppen som stått varmt i källaren i 14 år hade en ren förgasare. Körd med 2% i bensinen så det hjälpte väl. Okänt om förgasaren dränerades när den ställdes in.
När moppen köptes till sonen 2004 var det lite rostfläckar i tanken (kondens) och skräp i soppakranen ev även förgasaren. Gjorde rent bytte kran, slang och monterade filter. TDMen har stått längre än 3-4 månade någon vinter. Japansk och insprutning. Parkeringsgarage ej under 10 grader på vintern och ibland bland snöiga bilar. Inte fyllt tanken alltid fast det gjorde jag iofs förra vintern. Aldrig några problem.

IMG_3235.jpeg
Lite salt har ingen dött av.

Köpte iofs en beg hoj som stått länge. Okänt hur länge. Vägrade starta. Prutläge. Föreslog att han skulle fylla på med lite ny bensin och den startade på några kickar. (Kranen stod på Res hela tiden.)

Det finns massor av förtroendeingivande(?) snubbar på FB som mässar om deras val av snake oil i form av fuel stabilizer, och hur förträfflig den är. Kanske det. Efter 12 månader eller mer, enligt ett annat klipp, så förvandlas denna snake oil till ett klegg så förgasaren ändå måste rengöras.
Folk vill tro och de vill betala.

Jag har en tank som stått i 20 år. Fem dl soppa och en dl tvåtaktsolja. Skakades och sattes tillbaka. Hoppas den klarat sig.

IMG_1251.jpeg
Det växer ingen mossa på Rolling Stones. ❤️

Som gjord för utomhusbruk. 🙂

Min 600:a stod utomhus utan kapell utan att ens konserveras eller kickas under tre år.
Tillslut förbarmade jag mig över den och tog in den. Den rullade inte pga rostig kedja och att bromsbackar och trumman gift sig.
Förgasaren togs isär och gjordes ren. Inget byttes.
Resten av hojen blästrades, lackades, polerades, gjordes ren och smordes in.

IMG_0359.jpeg
IMG_1838.jpeg
Redo för vintern.
IMG_1968.jpeg
Vintern.

Jag vet inte om jag gjort fel (nej) eller om det bara är tur. Jag är också lat och bekväm men liiite förebyggande underhåll kan det vara värt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När gammal bensin dunstar lämnar den ofta efter sig avlagringar som gärna sätter sig i sätet för flottörnålen. Denna tätar då inte riktigt i sätet och orsakar då för hög nivå eller flödning och då droppar det bensin på utsidan.

Motorvibrationer och ny bensin kan göra att avlagringarna löses upp, att knacka försiktigt på flottörhuset kan också hjälpa. Det som absolut hjälper är ultraljudsrengöring av förgasarna eller renovering/byte av munstycken, packningar, nålar och säten. Vilket inte är ett så stort och svårt jobb egentligen, har hojen gått en del börjar det läcka luft runt spjällaxlar osv och med friska förgasare kommer man ju åt de där förgasarhästarna som alla pratar om men väldigt få har kvar…

Japanska hojar brukar ju ha vacuumstyrd bränslekran; de kan också krångla så om du börjar riva med något är det lika bra att ta allt på en gång och byta till nya slangar och membran. Smoooth!

Mvh

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Erfarenhet från att rensa bränslesystemet på en gammal bensindriven traktor som stått i ~fem år.
Det var inte kul.

Över en vinter tror jag inte ett skit händer.
Aldrig brytt mig om fylla nån tank.
Aldrig haft några problem.
Ja, denna frågan dyker upp lite då och då. Har själv heller aldrig haft problem med vinterförvaring, oavsett om hojen stått inomhus eller utomhus, tycker folk nojar alldeles för mycket med detta.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja, denna frågan dyker upp lite då och då. Har själv heller aldrig haft problem med vinterförvaring, oavsett om hojen stått inomhus eller utomhus, tycker folk nojar alldeles för mycket med detta.
Då får jag gratulera men att du sluppit problem är ingen garanti att det aldrig kommer att inträffa.Jag har ultraljudat skoterförgasare som efter sommarförvaring sett som något man fiskat upp från Titanic.Kör man på alkylat sista vändan kan sakerna stå i flera år sedan utan problem.Jag kör samma upplägg på folkvagnen också då ett par igenbeckade weber IDF är en väldigt trist start på sommaren.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Allt beror på definitionen av ”vinter”; hur stora temperatursvängningarna är, vilken bensin man kör på, vilken konstruktion av förgasare man har (eller om det är insprutning), hur förorenad bensinen är osv osv osv.

Alkylat sista tankningen för säsongen brukar vara en bra säkerhetsåtgärd, mest beroende på att den vanliga bensinen tappat många egenskaper efter bara några månader.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tror vi att handlare som säljer nyservade hojar verkligen servat dom enligt serviceschema?

I kör nu:
Oooooh jaaaaa! Alla!

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Halmstad Gustav. Det var ett ställe det. En typ riktig mc handlare. Med mc folk därinne.

Köpte en ny Ducati där. Fina tider.

Nu säljer dom gräsklippare och fyrhjulingar i den lokalen. Men det luktar fortfarande likadant.