Varför produceras det inte några tvåtaktshojar för bana endast?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ja, varför är det så?

Inom MX/enduro görs det fortfarande. Varför ser vi inte de stora märkena producera 2t RR hojar för endast bana?
 
Förmodligen för att vi är för få 2-takt konäsörer som förstår att upp skatta riktig livsnjutning
Tyvärr förstört av miljömuppar och annat löst å lågt stående individer🤪
 
Eftersom det inte finns några vettiga tävlingsklasser som inte är snudd på vintage med sextioåriga gubbar på trettio eller fyrtioåriga hojar så skulle nog försäljningen bli sparsam och därmed intresset från tillverkare väldigt lågt.

Det närmaste du kommer är väl hojen som Suter bygger. De har nog byggt och sålt ett trettiotal vid det här laget, men den kan ju bara köras på vissa trackdays.

Annars finns ju ganska modern och förfinad teknik i andra fordonssegment. Det är mer än femton år sedan direktinsprutad tvåtaktare slog igenom på snöskotermarknaden och vill du sälja en kompetent lössnömaskin årsmodell 2026 så är det tvåtaktsturbo på 180-200 hk som gäller.
 
Lågt (obefintligt?) intresse skulle jag gissa på. Körs det någon stor tävlingsserie/cup med tvåtakt idag? Det mesta är väl fyrtakt?
 
Moment 22. Inga lämpliga hojar - ingen tävlingsklass. Ingen tävlingsklass - vem vill producera cyklar?

I England kör man fortfarande med gamla tvåtaktshärken i Yamaha Past Masters-serien. De flesta är nog rena bancyklar numer: https://www.ypmrc.co.uk/
 
Precis som har konstaterats av ovanstående :tummenupp Skälet som gäller bortom just 2t RR hojar är att om det inte hade funnits så absurt mycket regleringar från diverse tyranner och Unioner hade tillverkarna kunnat knåda ihop en tex 2t RR hoj för en betydligt billigare peng än vad de kan i dagsläget, priset påverkar efterfrågan :)
 
Marknaden är för liten för track day hojar för dom stora tillverkarna. Finns väl några småfirmor som gör eller har gjort tvåtakts bandagshojar i alla fall. Tex Suter 500 och Ronax 500.
 
Man byggde tydligen 99 stycken:

IMG_0788.jpeg
IMG_0789.jpeg
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top