Batteri euroglobe?

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Mitt batteri till hojen är helt dött och går inte att ladda. Har fått erbjudande om att köpa ett euroglobe batteri för 670kr. Någon som vet om det är ett bra märke?
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Har även fått erbudande om att köpa ett global batteri för ungefär samma pris. Någon som vet något om euroglobe eller global batterier?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Global gör kvalitetsbatterier som sitter som orginal i bla. Saab.

Min Monster fick en helt ny fart på startmotorn, i jämförelse med biltema batteriet som jag köpte först.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Så global är kvalitetsbatteri alltså? Kostar nästan hälften mot vad ett original Yuasa batteri kostar. Vill inte snåla på batteridelen eftersom jag tycker att batteriet drar ut så himla fort. Men skulle du säga att det vara lika bra som originalet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så global är kvalitetsbatteri alltså? Kostar nästan hälften mot vad ett original Yuasa batteri kostar. Vill inte snåla på batteridelen eftersom jag tycker att batteriet drar ut så himla fort. Men skulle du säga att det vara lika bra som originalet?
Jag har ett Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/ 80256 för 12V 9Ah för 229kr i Suzukin sedan hösten 2009.
Våren 2010 startade hojen direkt. I vår startade den inte, laddade batteriet 10h med Biltema http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=37707 och den går igång direkt. Batteriet har inte laddats under hela vintern. Och sedan har den startat problemfritt. Man har testat Biltema batterier. Sämre än många andra batterier under 0C, annars inga anmärkningar. Så för mig passar det. Jag kör inte hoj när det är minusgrader på vintern.
Tänk dock på att köper du ett Biltema, köp 0,5A laddaren och en digital voltmeter också, t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/ . Och sätt batteriet på laddning när du kommer hem. Avbryt laddningen när spänningen är 14,4V under laddning. Då är batteriet fulladddat.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Antingen köper man det billigaste = Biltema och byter regelbundet eller så jöper man kvalite= Yuasa. Här köper du yuasa till rätt pris http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgroupid=1831

Det är rätt vanligt att batterierna till din modell dör i förtid då laddningsregulatorn går sönder och eldar batteriet.

EDIT: De har bra kurs på CTEK laddare också. Köp en sådan så lever ditt batteri längre.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade valt istället för kvalitetsbatteri för ungefär samma pengar ett Biltema + en Ctek 0,8A laddare http://www.ssbilbehor.se/batteriladdare-ctek-xs-800-08a--12v-p-1067-c-237.aspx
Inte någon av de mer avancerade typerna för bil och MC batterier för blir det ett strömavbrott så laddar de inte längre, de måste programmeras till rättinställning innan de börjar ladda efter strömavbrott! Och korta strömavbrott är ju inget ovanligt. Såg på annan tråd här på sporthoj om någon som haft sitt batteri inkopplat till en mer avancerad Ctek. Batteriet var helt tomt nu på våren.....
Då kan man ju lika gärna köra med Biltema 99,90kr laddare och Voltmeter. Eller Ctek 0,8A som funkar automatiskt efter strömavbrott.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag har Global (euroglobe) i mina hojar. Ett kvalitetsbatteri med bra CCA värde.


CCA, CA, AH and RC. What are these all about? These are the standards that most battery companies use to rate the output and capacity of a battery.

Cold cranking amps (CCA) is a measurement of the number of amps a battery can deliver at 0 ° F for 30 seconds and not drop below 7.2 volts. So a high CCA battery rating is especially important in starting battery applications, and in cold weather.This measurement is not particularly important in Deep cycle batteries, though it is the most commonly 'known' battery measurement.

CA is cranking amps measured at 32 degrees F. This rating is also called marine cranking amps (MCA). Hot cranking amps (HCA) is seldom used any longer but is measured at 80 ° F.

Reserve Capacity (RC) is a very important rating. This is the number of minutes a fully charged battery at 80 ° F will discharge 25 amps until the battery drops below 10.5 volts.

An amp hour (AH) is a rating usually found on deep cycle batteries. If a battery is rated at 100 amp hours it should deliver 5 amps for 20 hours, 20 amps for 5 hours, etc.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Antingen köper man det billigaste = Biltema och byter regelbundet eller så jöper man kvalite= Yuasa. Här köper du yuasa till rätt pris http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgroupid=1831

Tack för tipset! :tummenupp
"Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken!"
...givetvis hade jag glömt/förträngt tanken på att plocka bort batteriet från hojen så det var dödare än dödast.

Men nu är iaf ett "kvalitétsbatteri" påväg och jag slipper åka till Biltema i morgon.

Någon erfarenhet av leveranstider från dem?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för tipset! :tummenupp
"Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken!"
...givetvis hade jag glömt/förträngt tanken på att plocka bort batteriet från hojen så det var dödare än dödast.

Men nu är iaf ett "kvalitétsbatteri" påväg och jag slipper åka till Biltema i morgon.

Någon erfarenhet av leveranstider från dem?

Mina batterier brukar skickas med DHL europlus vilket innebär 3-4 arbetsdagar till Sverige.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Antingen köper man det billigaste = Biltema och byter regelbundet eller så jöper man kvalite= Yuasa. Här köper du yuasa till rätt pris http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgroupid=1831

Det är rätt vanligt att batterierna till din modell dör i förtid då laddningsregulatorn går sönder och eldar batteriet.

EDIT: De har bra kurs på CTEK laddare också. Köp en sådan så lever ditt batteri längre.

Tack för länken! Beställde precis ett Yuasa kvalitetsbatteri för drygt 600kr inklusive frakt till Sverige. Kanon!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle kanske kräva % på alla nytillkomna svenska kunder jag raggat åt dem...:D:D:D

De är överlägset billigast inom EU och dessutom smidiga att handla ifrån. Dessutom har de billiga hushållsbatterier....
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Lyfter tråden lite. Har också fått hem ett batteri från mdsbattery :) men tänkte inte på hur jag nu ska fylla det med syra. Vart vänder man sig för att få det gjort eller hur får man tag på syra och i så fall hur vet man hur mycket syra/vatten man ska ha?:confused:

edit: ringde mekonomen nu och det verkar som att dom kan göra det :)
 
Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Hijackar tråden lite!

Som ultranoob så tänkte jag fråga vad för slags batteriladdare som rekommenderas till min hoj, zx6r -07. Antar att det sitter originalbatteri (12v 8amp) i då jag inte fick någon info om annat vid köpet. Vad ska man kolla efter? :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lyfter tråden lite. Har också fått hem ett batteri från mdsbattery :) men tänkte inte på hur jag nu ska fylla det med syra. Vart vänder man sig för att få det gjort eller hur får man tag på syra och i så fall hur vet man hur mycket syra/vatten man ska ha?:confused:

edit: ringde mekonomen nu och det verkar som att dom kan göra det :)
Följde inte det med? Det brukar det göra om man köper batterier i Sverige.


Som ultranoob så tänkte jag fråga vad för slags batteriladdare som rekommenderas till min hoj, zx6r -07. Antar att det sitter originalbatteri (12v 8amp) i då jag inte fick någon info om annat vid köpet. Vad ska man kolla efter? :va
Tror att det kanske står en rekommendation på batteriet om att ladda det med en laddström på max en tiondel av batteriets kapacitet. Vilket i ditt fall skulle innebära ca 0,8A. Något lite mera ska nog inte vara någon större fara om man är uppmärksam. Men koppla inte på en billaddare som klämmer ur sig massor av ampere utan att hålla koll på hur den laddar. Kör man CTEK eller liknande så är det bara att koppla på den och sätta den på mc-läget så behöver man inte bry sig sedan.

Jag har tidigare kört med en CTEK Multi XS3600 och varit mycket nöjd med det. Nu har det införskaffats en CTEK MXS 5.0 (tror inte de nya fanns hos MDS Battery) som jag om möjligt är ännu mera nöjd med. De visar lite mera detaljerat vad laddaren håller på med och fungerar för de flesta behov man har som privatperson.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top